Wie heeft er een flairkussens in zijn zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

smurf1988

Wie heeft er een flairkussens in zijn zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 21:26

Heeft iemand hier flairkussens in zijn zadel laten bouwen? En hoe bevalt het? Loopt je paard er beter mee en voel je echt duidelijk verschil?

En hoe duur was het? Bloos
Laatst bijgewerkt door smurf1988 op 23-03-07 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Wie heeft er een fairkussens in zijn zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 21:35

Wat zijn dat?

smurf1988

Re: Wie heeft er een flairkussens in zijn zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 21:40

hier vind je er meer informatie over : http://www.zadelmakerijboer.nl/index.html

Flairkussens zijn kussens van voornamelijk lucht en Foam, deze kussens passen zich dus heel goed aan. Uit onderzoek is ook gebleken dat deze kussens beter zijn voor de paardenrug dan normale kussens zeg maar.

Ik zit er dus over te denken om Flair kussens in mijn zadel te laten zetten... Alleen ik wil van te voren graag wel wat meer info er over

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 21:44

ahhh.... flair... ja, dat ken ik wel Haha!
Mocht je wat meer info willen hebben, peebee harnessmaker eens, hij is ook inbouwer van flair, en werkt samen met Arie (Boer) op dat gebied.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 21:54

Ik heb er eens naar geinformeerd bij Beerens in Scharnegoutum. Heb de luchtkussens zelfs in handen gehad. De prijs om flair te laten inbouwen is 500 euro.
Omdat ik verhalen gehoord heb over erg moeten wennen en niet stabiel blijven zitten (het zadel zou 'hobbelen') heb ik het niet gedaan. Ik wil het graag eerst zelf eens voelen hoe het rijdt.

Regel wel even het pompje als je het doet. Ben je niet voor elk wissewasje afhankelijk van een zadelmaker die ver weg woont. Geen idee wat dat kost, heb er toen niet naar gevraagd.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 23:30

Ik heb een wow-zadel gehad, het zadel waar standaard Flair inzit en is gemaakt door de uitvinders van Flair. Ik vind het een fantatische uitvinding! Mijn paard ging er zeker beter van lopen en werd veel gespierder in de bovenlijn. Ik heb maar een paar maanden van mijn zadel genoten omdat ik mijn paard heb verkocht,maar als ik ooit weer zelf een paard koop, is het zeker dat ik er een Wow-zadel met Flair bij koop.
Van de flairkussens merk je als ruiter trouwens echt niets, het zit niet hobbelig en het is juist zeer stabiel! Het wordt pas stuiterig en instabiel als je als leek een pompje hebt waarmee je gaat klooien. Dat is dan ook meteen de reden dat Arie Boer geen pompjes verkoopt. Voor die paar tientjes per jaar laat je hem gewoon even langsrijden. Voordeel is dat het opvullen je niets meer kost dan de voorrijkosten, die paar zuchtjes lucht zijn namelijk gratis Knipoog

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 23:35

Ik ben sowieso van plan om elk half jaar een zadelmaker langs te laten komen, dus dat zou een pompje wel aardig overbodig maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 23:40

Mijn zadel heeft het flair systeem; niet laten inbouwen, maar zat er standaard in.

Het bevalt mij en mijn paard super! Zadel ligt stabiel en 'hobbelt' absoluut niet.

Advies: nièt zelf een pompje kopen, maar gewoon regelmatig een zadelpasser/-maker laten komen die het zadel weer (professioneel) bijstelt. Knipoog

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 00:44

JoviBan schreef:
Advies: nièt zelf een pompje kopen, maar gewoon regelmatig een zadelpasser/-maker laten komen die het zadel weer (professioneel) bijstelt. Knipoog

Volledig mee eens!

Manowar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 19:58

Ik heb zowel een spring- als een dressuurzadel met Flair. Het was eigenlijk toeval dat ik het springzadel met flair had gekocht, daarna ben ik bewust op zoek gegaan naar een dressuurzadel met hetzelfde systeem.

In één woord: super! Ik pas mijn zadels wel zelf aan, je kan het bijna niet verkeerd doen als je weet waar je op moet letten en je goed laat voorlichten.

Voordeel aan lucht is dat het zich kan verplaatsen en op die manier sowieso al minder drukpunten geeft. Let er wel op dat je het niet te hard oppompt, want dan is het zadel rond en vormt het zich niet naar de rug.
Een ander voordeel is dat je het zadel kunt gebruiken op meerdere paarden, als de 'basis' bouw van de paarden maar overeenkomt.
Qua comfort: het zal een uitdaging worden om iets beters te vinden.

Zoals je kunt lezen ben ik dus een fan!

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 21:44

Ook ik heb een flairzadel.. een wow-zadel aangemeten door arie boer. Ik wil nooit meer anders. Zit heerlijk voor mij en mn paard loopt er ook prima onder. Ik wil nooit meer anders, heb als rugpatient nog nooit zo weinig last van mijn rug gehad. Ik heb geen pompje oid, laat gewoon op tijd Arie steeds komen.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 12:46

arie verkoopt wel degelijk de pompjes Haha! hij heeft me er zelf 1 toegezonden.
de afstelling van mijn zadel was niet goed en ik had het idee dat links leegliep.
nu heb ik het zelf aangepast en heeft willem geen schuurwondjes meer(watie wel had toen de zadelmaker, niet arie, hem had afgesteld) en hij heeft bespiering gekregen.

maar arie komt volgende maand langs om even een check up te doen.

maar ik ben er super tevreden over, willem loopt er in combinatie met de massages die hij maandelijks krijgt super onder. hij laat zijn rug goed los en dat instabiele valt echt heel erg mee.
heb er pas geleden nog een puzzelrit van 4 uur op gemaakt Haha! ging echt prima. zelf helemaal geen rugklachten van gehad, wat ik met wolzadels wel altijd had.

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:01

Even off topic: Gekke_Koei, ik dacht dat jouw paard eigenlijk niet meer bereden kon worden? (viewtopic.php?f=117&t=705890&st=0&sk=t&sd=a&hilit=Flair&start=25)

Als het waar is wat je hierboven schrijft (de puzzelrit van 4 uur met Willem) dan verricht een zadel met Flair dus echt wonderen (niet denken dat ik dit cynisch bedoel hoor, is echt niet zo)

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:08

Hier nog een enthousiaste flair / wow gebruiker!

De bespiering is helemaal teruggekomen, het zit ook stabiel en hobelt helemaal niet. Behalve inderdaad als je het te hard oppompt. Ook mijn therapeute (zelfde methode gok ik als gekke koei, Jack Meagher?) is er over te spreken dat het voor rugspieren veel fijner is dan dat je vaak die harde wol gevulde zadels ziet.

Ook mijn zus heeft een Wow zadel en dezelfde positieve ervaring.

sabje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 22:08

ik heb sinds ongeveer 2 maanden ook een zadel met flair, (zadel is omgebouwd)
En ik ben ook erg enthousiast, mijn paard loopt beter dan ooit daarvoor het geval was.
Hij ontspant met rijden en ook laat hij z'n rug gewoon los zelfs mijn instructrice is verbaasd hierover.

En ik was echt radeloos omdat na een aantal maanden de klachten steeds terug kwamen met rijden ondanks de goede behandeling van een fysio/osteopaat.
Uiteindelijk kwam het dus door een verkeerd zadel wat aangeraden was door een zadelpasservice.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 22:11

Ik heb geen flairzadel maar een ander zadel met ingebouwde lucht (Danny Kroetsch), wil niks anders meer.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 23:45

Citaat:
Even off topic: Gekke_Koei, ik dacht dat jouw paard eigenlijk niet meer bereden kon worden? (viewtopic.php?f=117&t=705890&st=0&sk=t&sd=a&hilit=Flair&start=25)

Als het waar is wat je hierboven schrijft (de puzzelrit van 4 uur met Willem) dan verricht een zadel met Flair dus echt wonderen (niet denken dat ik dit cynisch bedoel hoor, is echt niet zo)

dat werd dus gezegd door harnessmaker, die er achter kwam dat willem zijn rug wel heel moeilijk was en ik hem regelmatig langs liet komen omdatie maar niet goed lag.

ik heb iris van happy-athlete in de hand genomen en die zei dat dit zadel het beste was wat ik mijn paard kon geven. juist van alles in zijn lichaam was zijn rug het minst erge(van spierblokkades) hij heeft jarenlang die rug zo weg kunnen drukken datie er dus niet gevoelig e.d op is.
nu krijgtie einde van de maand zijn 4e massage behandeling en hij presteerd als een trein!
punten in de knhs, constant 1e plaatsen met ruime punten in de fnrs en zoals ik al zei, istie spieren aan het opbouwen.
iris is zelfs erg te spreken over zijn achterhand gebruik(krijg nu ook nooit geen impulsverlies meer op protocol) heb 7ens voor mijn galop onderdelen.

ik zat heel erg in de put na wat harnessmaker me zei, maar iris heeft me eruit getrokken en willem loopt de sterren van de hemel.
en dat is een combi van spiermassage en het zadel.

en nee ik snap dat je het niet cynisch bedoeld.. was nogal een discussie in dat topic toen.

maar om weer ontopic te gaan Haha! flair heeft willem en mijn leven veranderd.. wilde hem echt al naar een rusthuis doen.

Tigra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 09:32

Misschien een beetje stomme vraag maar is zijn die flair kussens waar jullie het over hebben de Cair in de Wintec zadels?

Alvast bedankt!

Groetjes Elenor

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-07 09:46

Nee, Cair is een soort namaak van Flair. En veel slechter... Cair is veel te hard en word pas flexiebel als het warm word, de eerste 10 minuten heeft je paard dus een hard zadel op zijn rug, terwijl flair gewoon in alle tijden soepel is...

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 10:31

hier nog een Flair Fan Haha!
heb het al in 6 zadels laten (in) bouwen
het bevalt mij dus heel erg goed Cool
de paarden lopen er heerlijk onder
van een wiebelen of een onstabiele zit heb ik totaal geen last!

Tigra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 11:08

Hartstikke bedankt!
Weet nu dat ik geen Cair neem!
Had er al een topic over geopent maar wel veel negativiteit!
Bedankt!!
Groetjes Elenor

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 18:51

Visconti schreef:
Nee, Cair is een soort namaak van Flair. En veel slechter... Cair is veel te hard en word pas flexiebel als het warm word, de eerste 10 minuten heeft je paard dus een hard zadel op zijn rug, terwijl flair gewoon in alle tijden soepel is...

Spreek je uit eigen ervaring of is dit een feit? Mocht dit een feit zijn, waar haal je dat vandaan?
Heb net een Wintec Wide met cair besteld , omdat ik niet op boomzadels met wol gevulde kussens kan rijden vanwege rugproblemen.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 19:35

Het is algemeen bekend dat het gedeelte met lucht in Cair te verwaarlozen is. Je kan zelfs in de reclamefolders van Wintecs met Cair zien dat er maar een klein gedeelte lucht inzit en dit is niet bij te vullen of aan te passen. Geen idee wat het doet op de rug van een paard, maar de voordelen van lucht zoals in Flair heb je niet.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 21:12

schaapjuh schreef:
Heb net een Wintec Wide met cair besteld , omdat ik niet op boomzadels met wol gevulde kussens kan rijden vanwege rugproblemen.

het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat een rugprobleem van de ruiter opgelost kan worden met Cair
meestal is het de beweging van je paard of het model van je zadel de oorzaak van rug klachten van de ruiter
2 platte schuimrubberzakjes met een minimale hoeveelheid lucht er in (meer is Cair niet) lost geen echt rugprobleem (van de ruiter) op Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 21:25

schaapjuh schreef:
Visconti schreef:

Spreek je uit eigen ervaring of is dit een feit? Mocht dit een feit zijn, waar haal je dat vandaan?

Dat weet ze van mij. Knipoog

Ik las ook de reactie van Unamie, wat je rugklachten betreft, en sluit me daarbij aan.