Hoe ontschimmel ik mijn tuig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Hoe ontschimmel ik mijn tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 13:39

Helaas, door de zeer natte winter is mijn tuig (voor de wagen) blauw/groen uitgeslagen. Na een flinke poetssessie leek het weg te zijn, maar nu het is opgedroogd ziet het er alsnog niet uit. Plan is nou om het helemaal schoon te maken met zadelzeep, en vooral veel buiten laten liggen (drogen in de zon). Dit zodat de schimmels ook uitdrogen/kapot gaan. Daarna wordt het weer helemaal ingevet. Ook komt het voorlopig niet meer in mijn kast te hangen, totdat die ook helemaal vochtvrij is.

Iemand anders nog dé tip om mijn tuig weer ontschimmeld te krijgen?

pluche_pluus

Re: Hoe ontschimmel ik mijn tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 14:41

ik had van de winter hetzelfde probleem,
ik heb met water en spons (niet TE nat) gewoon eroverheen
dus was de meeste schimmel al weg...
en daarna als het opgedroogd was, gewoon leervet eroverheen...
ik heb het al een tijd geleden gedaan (dus nu zou ik het eigenlijk weer moeten doe want er zit alweer schimmel op)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 15:08

Niet in de zon laten drogen! Wordt het leer niet vrolijk van Haha!
Lauwe melk is ook een optie, en daarna goed in de olie.
Hang het bv in de huiskamer te drogen, niet bij de kachel, en poets het na 24 uur drogen goed op.

Tip voor in je kast, een vochtvreter, werkt perfect.
Schimmel is bovendien niet erg, hoor, het teveel aan vocht wordt uit je leer getrokken, ondanks dat je het misschien goed onderhoudt.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 15:14

Ik heb het laatst toevallig ook gehad Rolleyes .
Bij de ruitersportzaak hadden ze flesjes van Collonil staan; eentje "Leather cleaner" en eentje "Leather lotion". Peperduur spul (15 € per flesje van 250 ml Lips are sealed ), maar het heeft wel super geholpen: mijn zadel is echt weer helemaal mooi OK dan! .
Is ook makkelijk in het gebruik, want je sprayed het op het leer, zodat je ook goed in alle hoekjes komt.
Ik ben niet te zuinig met het spul geweest en er zit in allebei de flesje nog genoeg voor een evtl. volgende keer.

Strohalmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 12:46

Jaa ik heb het ook met mijn zadel!! echt erg, want het lijkt net alsof je het niet goed verzorgd hebt Clown ik moet idd ook maar eens een vochtvreter in mijn kast zetten Ja

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 13:32

Je hebt ook tack cleaner, zijn van die spuitflessen met een oranje etiket. Het bestaat uit 2 stappen, 1x zadelzeep (in spuitvorm) en een 'Topcoat'. Ik heb mijn tuig hier weer in een superstaat gekregen! Zat namelijk ook schimmel op.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 16:28

Nee, van de zon wordt het leer niet vrolijk, maar de schimmels zijn wel weggebrand Haha! Tuig heeft er ook niet lang in gelegen, een uurtje. Ga hem morgen voor de tv helemaal schoonmaken met zadelzeep, lekker soppen. Gister weer een verse pot leervet gekocht (vliegt er door heen nou Rolleyes ) dus dat gaan weer vlijtige uurtjes worden.
Bedankt voor de tips!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 18:04

Bij m'n verzorgpony's hadden ze dit ook.
We hebben eerst met een borstel al het schimmel er grotendeels afgepoetst, daarna flink in de olie. Je ziet het nog wel iets maar we gaan toch niet met dat tuig op wedstrijd dus dat maakt niet uit. Als je het een paar keer hebt gebruikt dan word het wel weer nat of smerig door de plassen in het bos. Daarna kun je het alsnog weer invetten en als het goed is ziet het er dan weer mooi uit Lachen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 19:51

ik heb een redelijk vochtige zadelkamer, en als ik tuig niet minimaal 1x per 2 weken gebruik dan heb ik er ook altijd zo'n heerlijke groene laag opzitten.
ik doet er altijd wat olie op en maak het schoon met zadelzeep en eigenlijk blijft het tuig dan altijd erg goed.

Strohalmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 10:47

Ik zal dat van mij ook weer eens gaan poetsen, want keek net in de kast en toen zat er ook een verradelijk laagje op....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 11:32

Beschimmeld leer afnemen met een doek met azijn.
Daarna afnemen met een doek met water.
(uiteraard beiden alleen vochtig, niet nát)
Daarna met 'dubbin' of ander goed leervét (geen 'zeep') invetten.
Wachten en met pluisvrijde droge doek opwijven.

Olie maakt leer te zacht en is alleen geschikt als zéér lichte oppervlak schoonvegen met een licht olievochtige doek. Beter van niet echter.

HC

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 19:13

Thanks voor de tip HC!
Heb gisteravond een paar vlijtige uurtjes gehad (en ik zou zweren dat m'n wijsvinger korter is geworden Nagelbijten / Gniffelen ).
Eerst tuig schoongemaakt met zadelzeep en toen weer ingevet. Het is nou schoon Go jij! Go jij! en schimmelvrij. De schimmel zat er na een week alweer op Boos! vorige week zondag hele tuig gepoetst en droog weggehangen en nou zat het er alweer. Maar heb het goed te grazen genomen, tuig ligt nou in de woonkamer te drogen.

Yaraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 19:50

haha ik heb de tips ook even doorgelezen want ik heb ook nogal last van schimmel Tong uitsteken

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 21:51

Voor het voorkomen; flinke deken om je hoofdstel en je zadel. Mijn tuig hangt ook in een hele vochtige kamer en heb nooit meer ergens last van.

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 11:02

Inderdaad goed schoonmaken met zadelzeep en daarna invetten.
Ik zou het niet laten opdrogen in de zon, daar kan het van gaan uitdrogen, maar gewoon buiten op een schaduwplek oid Lachen

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 10:22

Eva_ mijn tuig lag op 3 sjabrakken en gewikkeld in een ouderwets dikke wollen deken. Toch was het blauw/groen uitgeslagen. Dus helaas...
Tuig ziet er weer tiptop uit! Ja Het hangt nou tot m'n kast helemaal droog is (dmv vochtvreters) in de garage thuis, die is wél droog. En 's winters uit voorzorg maar naar huis halen Ja

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 10:27

Ik had het ook.. het hoofdstel zag er al helemaal niet meer uit. Ik heb eerst alles met een droge doek er af geborsteld en daarna met zadelzeep en dan invetten. Zag er daarna weer goed uit!