Tuig onderhoud, wat jij?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

901823

Tuig onderhoud, wat jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 19:31

Hallo,

Hoe onderhoud jij je tuig, met welk merk, en bevalt het?

(Is dit al het 100000 topic hierover? Bloos)

Gr. Lilian

ineke_

Re: Tuig onderhoud, wat jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 10:02

Elke keer na het rijden de viezigheid er afhalen;
Één keer in de twee weken zadelzeep + dressing of olie.
Als het regenachtig en blubberig weer is wil ik wel vaker de zadelzeep tevoorschijn toveren.

Heb alles van Rapide: Zadelzeep, olie en lederdressing
Voor het hoofdstel heb ik ook nog een tube Stubben Hamanol
Dat gebruik ik voor wedstrijden, gaat het hoofdstel zo mooi van glimmen.

Oh en voor mijn bit heb ik nog Diamond Paste van sprenger.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 11:44

ik heb 2 hoofdstellen die ik 1x per week gebruik en die vet ik ongveer 1 keer per maand in doen nu ook soms eerst met lauwe melk en dan gewoon met leervet. bitje haal ik iedere keer na het rijden eraf en spoel ik dan helemaal af.

karlijn_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 13:12

ik verschoon 1 keer in de 2 weken al het leer wat ik heb, en voor ik wedstrijd heb, maak ik ook nog alles even mooi schoon.
de hoofdstellen doe ik meestal moet lederolie, en het zadel meestal met ledervet..

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 15:19

gewoon ledervet. Haha! &soms zeep.

l0esjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 17:19

ik maak zowizow altijd na het rijden m'n bit even schoon
verder als het echt vies is na het rijden direct even met zadelzeep erover heen
en ik vet 1x in de week met lederdressing van Raphide alles in.

steffi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 17:21

Ik heb gehoord dat ledervet niet zo goed is.. Daarom gebruik ik zadelzeep.. weet alleen even de naam niet meer. Ik doe dit niet zo vaak hoor.. heb namelijk twee zadels die ik afwisselend gebruik dus zo vies worden ze niet.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 19:41

steffi87 schreef:
Ik heb gehoord dat ledervet niet zo goed is.. Daarom gebruik ik zadelzeep.. weet alleen even de naam niet meer. Ik doe dit niet zo vaak hoor.. heb namelijk twee zadels die ik afwisselend gebruik dus zo vies worden ze niet.

Er wordt zoveel gezegd... Rolleyes Er wordt ook gezegd dat leerolie niet goed is. Dus, neem dan dressing of balsem. Alleen zadelzeep gebruiken is niet voldoende. Dat voedt namelijk niet genoeg.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 13:35

Mijn probleem is namelijk. Ik heb een nieuw (tweedehands) hoofdstel, zag er super uit toen hij kwam, ik dacht laat ik hem is behandelen, nu zitten er allemaal 'scheurtjes' en 'rimpels' in, ik heb het enkel met zadelzeep en leder creme gedaan... Wat is hier verkeerd gegaan en wat moet ik er tegen doen?

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 13:40

Volgens mij heb je niets verkeerd gedaan, scheurtjes is vaak uitdroging, of als het een hoofdstel uit de goedkopere klasse is laat het verf misschien los? Rimpels? Ben benieuwd wat dat kan zijn...

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 13:45

Ja idd scheurtjes en rimpels duiden meestal op uitdroging of ouderdom.Laat er anders eens een goede ruitersport zaak naar kijken,die kunnen je dan meteen adviseren ivm het onderhoud.Sterkte ermee. Pling Pling

901823

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 13:58

Ik was al naar de schoenmaker geweest, maar die deed zo vreemd Verward Ik heb nu Rapide leervet. Is dat wel goed? Of zal is dressing ofzo halen? Zoja welk merk? En olie, is dat iets?

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:38

Te vaak schoonmaken met zeep, olie e.d. is niet goed voor het leer. Ik veeg na het rijden mijn hoofdstel en zadel af met een schone, droge handdoek en een keer of 3-4 per jaar maak ik ze schoon met zadelzeep en smeer ik ze in met lederbalsem. Ze gaan allebei al jaren mee en zien er nog steeds als nieuw uit.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 19:27

Ik maak 4 keer per jaar mijn zadel schoon met zeep (van CDM) en dan olie, hoofdstel wordt 6 keer per jaar schoongemaakt. Alles ziet er nog super uit Lachen

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 19:39

LilianR schreef:
Mijn probleem is namelijk. Ik heb een nieuw (tweedehands) hoofdstel, zag er super uit toen hij kwam, ik dacht laat ik hem is behandelen, nu zitten er allemaal 'scheurtjes' en 'rimpels' in, ik heb het enkel met zadelzeep en leder creme gedaan... Wat is hier verkeerd gegaan en wat moet ik er tegen doen?

Dit is idd te wijten aan uitdroging. Zadelzeep droogt sowieso al fel uit. Ik behandel mijn tuig dan ook bijna nooit met zadelzeep. Eén of twee keer per jaar gebruik ik eens zadelzeep maar dan moet het tuig ook echt vuil zijn. Meestal maak het schoon met een vochtig doekje en eens in de maand vet ik het lichtjes in (met leerbalsem). Doe ik al jaren zo en mijn tuig ziet er prima uit.

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 22:51

Zijn al 1000 topics over ja. Vork
Ik doe het eigenlijk weinig (uhm, nooit) Maar nu ik een nieuw zadel heb wil ik het wel meer gaan doen! Ik gebruik dan zadelzeep en vervolgens ledervet. Werkt bij mij prima.