Stretchbandages voor op stal of kan je ermee rijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Riss

Stretchbandages voor op stal of kan je ermee rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 18:55

Sorry als dit een beetje dom klinkt Clown

Ik heb voor mijn verjaardag witte bandages gekregen die ik kan gebruiken bij wedstrijden van de manege.
Alleen nu blijkt dus dat dat stalbandages zijn.
Ze zijn stretsh of hoe schrijf je dat Clown, 3 meter, en volgens mij van katoen.

Zijn deze bandages echt alleen maar voor op stal?
Of zou je er misschien ook mee kunnen rijden?
Dat zou zeggen, dat hij ze ongeveer een half uur om heeft per 3 maanden ofzo.

Als het niet kan, ga ik het ook zeker niet doen, en dan koop ik wel goede Clown
Maarjaa.. ik dacht, ik vraag het maar even want ik ben nog niet echt bekend met bandages Nagelbijten / Gniffelen

( nu niet in de stress schieten dat ik wel moet weten hoe ik moet bandageren, want daar vraag ik de eerste keren wel hulp bij hoor Nagelbijten / Gniffelen )

Groetjes Charissaaa Doei!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-03-07 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Saroosh_S

Re: Uuuuhm.. help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 21:35

Nee.. gewoon goeie halen Knipoog
werkbandages!

Dit is toch verboden op manege- en officiële wedstrijden?

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 21:36

Naar mijn weten zijn ze met onderlappen geschikt om mee te rijden Lachen

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 21:37

Als ze van katoen zijn en stretch kan het best zijn dat je ze voor werk kan gebruiken. Je moet wel onderlappen hebben.

Pasjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 21:39

Ik was laatst bij een open dag van een school, en daar waren de stal bandages toch echt langer dan 3 meter, gewoon van die hele grote dingen tot aan de hoef ongeveer. Dus kunnen het niet gewoon werk bandages zijn?
Kan het fout hebben hoor Bloos

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 21:41

te lang kun je wat aan doen Knipoog pak een schaar..... volgens mij maken ze ze ook vaak extra lang zodat je ze zelf aan de ideale lengte kunt aanpassen..

Heleen1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 21:47

elastische (dus stretch) bandages mag je Nooit zonder onderlappen omdraaien. Als je er fatsoenlijke onderlappen (en dan bedoel k dus ook echt lappen die daarvoor gemaakt zijn, dikke lappen) onderdoet en ervoor waakt dat je de bandage wel aantrekt, maar niet vastsnoert, kun je ze prima als werkbandage gebruiken. Ik denk dat je met onderlapppen kopen, goedkoper uitbent dan met nieuwe bandages en bovendien ben ik er eigenlijk zelfs bij werkbandages een voorstander van om er lappen onder te doen (ook al is het daar niet noodzakelijk) Dus ik raad je aan om ergns in een paardensport zaak, goede onderlappen te kopen en dan kun je op termijn natuurlijk altijd nog een paar fatsoenlijke werkbandages kopen.
Toch wil je ik je ook echt nog als tip meegeven, om het de eerste keren echt samen met iemand te doen die er echt verstand van heeft (dus niet iemand die toevallig rondloopt en 'wel vaker gebandageerd heeft'. En daarbij: oefening baart kunst! Maar goed, zo slim was je zelf ook al Knipoog dus eigenlijk was t een beetje overbodig
In ieder geval, succes er mee!

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 22:13

Hee hoi Doei! !
Dankjulliewel voor jullie reacties Lachen

@ Saroosh_S : Ja, maar het is een onderlinge wedstrijd, een F proefje, en daar mag je wel met beenbescherming rijden.

@ Paula & Nikka : Ja ik was al op zoek naar onderlappen, ik weet niet precies hoe duur ze horen te zijn, in de winkel waren ze 18,50
ik weet niet of dit een goede prijs is, of dat je ze ook goedkoper kunt krijgen, maar ik ga ze in ieder geval dan wel kopen!

@ Pasjee : Hmm, ik weet niet. Er staat op het plakkertje: HH Stalbandages 3m, 4st. wit Tong uitsteken

@ Casca: Ik zal ze eerst wel even passen Tong uitsteken Iemand zei dat je ze normaal 6 keer naar boven en benenden kunt wikkelen, Obelix heeft best dikke benen dus ik denk dat het wel past Tong uitsteken

@ Heleen1988 : Dankjewel voor je tips Lachen Ja, ik ga in het begin echt even iemand vragen om me even te helpen die het wel weet. Anders vraag ik het wel aan de instructie of die mij kan helpen, die weet het vast wel Lachen

Nou heeft iedereen een reactie terug Clown !
haha, dankjewel allemaal Vork

Groetjes Charissaaa Cool

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 22:19

Meid als je ze alleen maar even om doet voor je wedstrijd kan dat echt geen kwaad! Natuurlijk niet uren om laten, maar dat was je toch al niet van plan. Blijken ze veel te lang, dan even de schaar erin. Onderlappen voor een wedstrijd wordt eigenlijk niet gedaan, mits ze natuurlijk op de trailer moeten.Succes met je wedstrijd!

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 22:23

aerdenhout1 : Dankjewel Lachen
Ik koop sowieso onderlappen. al kan het niet kwaad als het maar even is, ik doe dan liever toch wel onderlappen om, voor de zekerheid Tong uitsteken

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 22:32

Hou er dan rekening mee dat het lijkt of je paard hele dikke benen heeft. Hier worden ze al jaren gebruikt, zonder onderlappen, en ze lopen allemaal nog.

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 22:36

aerdenhout1 schreef:
Hou er dan rekening mee dat het lijkt of je paard hele dikke benen heeft. Hier worden ze al jaren gebruikt, zonder onderlappen, en ze lopen allemaal nog.

Maar ik heb nu stalbandages, ik denk dat het beter is als ik er onderlappen onder doe, want anders had er wel gestaan stal/rijd bandages. En het zou misschien wel kunnen zonder onderlappen, maar ik doe het maar voor de zekerheid Clown

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 22:40

Ik heb altijd geleerd dat werkbandages (zeer elastisch) met onderlappen moeten en de stalbandages (soms een beetje elastisch) zonder kunnen. Hoe meer elastiek hoe belangrijker de onderlap ivm het afknellen van het been. Dus juist de bandages die je aangeraden worden voor het rijden hebben onderlappen nodig.

Riss

Re: Stretchbandages voor op stal of kan je ermee rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 22:44

Oke, want die van mij zijn stretch, nog niet echt heel erg elastisch zelfs Clown
Ik zal ze morgen wel even gewoon op stal om doen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 22:45

Doe er voor je eigen gemoedsrust maar onderlappen onder.

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 22:48

Maar kun je de bandages ook over je peesbeschermers doen?
dat zag ik namelijk bij horse en co op televisie Nagelbijten / Gniffelen
Ik weet niet of dit het zelfde effect heeft als onderlappen.
Bandages zijn bij ons ook niet nodig, ze zijn gewoon voor de netheid.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 22:56

denk dat het dan vnl uit 'veiligheid' is dat de peesbeschermers niet los kunnen komen oid?

edit; of om ook de voorkant van het been enige bescherming te geven...

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 17:47

Ik heb ook dezelfde bandages van HH. En ik rijd er mee zonder onderlappen, gaat prima, in de ruiterwinkel waar ik ze heb gekocht hebben ze gezegt dat het makkelijk kan.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 18:37

als je d'r onderlappen om doet zijn ze geschikt hoor Lachen Ik rijd er ook altijd mee Lachen

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 22:31

bij horse ball worden er vaak ook peesbeschermers onder de bandages gedaan maar dat is gewoon voor extra bescherming. Bij peesbeschermers alleen is de voorkant van het been immers niet beschermd en alleen bandages zijn niet stevig genoeg als ze een klap op hun benen krijgen ofzo.

Misschien kan je het aan je instructrice vragen of je er best onderlapen onder doet of dit niet nodig is. Ze kan je dan meteen helpen om ze een eerste keer aan te doen