[WN] Betaalbaar zadel, waar te koop?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Buitenzorg

Betaalbaar zadel, waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 23:40

Over 2 weken komt onze haflingerman naar Zeeland. Hij wordt 3 in mei, dus we beginnen eerst lekker met longeren en grondwerk en vooral vertrouwen winnen en kweken.

Maar op termijn wil ik er op stappen en dan wil ik (uiteraard Haha! ) western gaan rijden.

Nu lag op mijn vorige pony een BC. Superzadel, maar helaas verkocht. Als ik 2 jaar geleden wist dat er weer een pony zou komen had ik m nooit weggedaan, maarja, das nu Haha!

In verband met budget en groei van de pony, wil ik nu nog niet heel veel geld uitgeven aan een zadel, maar wil niet zijn rug gelijk verprutsen met een slecht zadel.

Waar kan ik betaalbare (misschien B-merk) 2e hands zadels kopen? En is kunststof evt een aanrader? Zoals de serie van Wintec?

Frosti4

Re: Betaalbaar zadel, waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 23:47

bij arthur's westernstore heb je ook goede tweedehands zadels. heel veel keus! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 09:58

Als je even de tijd hebt zou ik je aanraden om dit topic even aandachtig door te lezen: viewtopic.php?f=128&t=687546&st=0&sk=t&sd=a
Het zou je kunnen helpen bij het uitzoeken van een goed westernzadel.

Voor een goed 2ehands westernzadel zit je ongeveer op een prijs van €800, daaronder vind je eigenlijk niet veel wat kwalitatief goed is. Laat altijd eerst een kenner naar je paard en het zadel kijken, zadelpassers kunnen uitzoeken welke boom er in het zadel zit en een kale boom op het paard passen om te kijken of het goed ligt. Een westernzadel kan nl op het ook goed lijken te liggen maar het is vaak anders en dat kan voor rugproblemen zorgen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 16:45

Je zou ook aan een boomloos zadel kunnen denken, en eventueel als hij is uitgegroeid overstappen op een westernzadel Lachen
Dat is in ieder geval beter dan dat je nu een zadel koopt was na een half jaar al niet meer past. Dat probleem had ik met mijn tinker, die groeide nog twee boommaten vanaf hij 3,5 was.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 14:45

Ik vind dat je een heel verstandige instelling hebt,
Ik zou ook op zoek gaan naar een goed tweedehands zadel; en daar kan je dan best wel wat geld aan uitgeven, want als je het netjes verzorgt, kan je het over drie jaar of zo voor hetzelfe weer verkopen. Hoe beter het zadel, hoe meer kans dat het zijn waarde behoudt.

HHenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 10:12

ik rijd met de wintec westernzadel,en mij bevalt het goed,lekker licht,en makkelijk schoon te houden,en het belangrijkste,het ligt goed op mijn paard haar rug.
maar het is wel een smalle boom,en past dus niet op de breed gebouwde rassen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 11:14

Wintec-western heb je tegenwoordig ook in 2 boommaten, dus ook een bredere Haha!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 12:15

De Country Mill in Nijkerk verkoopt ook 2e hands merkzadels en komt aan huis om te passen.....misschien een idee

HHenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 17:11

DubbelDun schreef:
Wintec-western heb je tegenwoordig ook in 2 boommaten, dus ook een bredere Haha!

dat wist ik niet,die van mij is nu 4 jaar oud vandaar.
heeft nu wel hier en daar slijtplekjes,maar dat mag ook wel als een zadel zeer intensief wordt gebruikt

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 18:24

HHenny schreef:
DubbelDun schreef:

dat wist ik niet,die van mij is nu 4 jaar oud vandaar.
heeft nu wel hier en daar slijtplekjes,maar dat mag ook wel als een zadel zeer intensief wordt gebruikt

Die bredere (boommaat full quarter) heb ik laatst thuis gehad om te mogen passen. In het bruin, echt een prachtig zadel. Helemaal geen kunststof uitstraling. Tot mijn grote verdriet paste hij voor geen meter op mijn niet eens zo brede haflinger (die wel een flinke schouderpartij heeft en een typisch platte haflingerruggengraat). We hadden hem ook op een fjord gepast en daar lag hij wel weer goed.

Het lijkt me echt een kwalitatief prima zadel (voor kunststof), en is heerlijk licht, maar het nadeel is dat er maar 2 boombreedtes zijn en de kans op passen dus heel klein.

Wat ik je zeker kan aanraden: ik heb toevallig vandaag op Ebay duitsland een pasmal gekocht, zodat ik pasvorm van een zadel tov de rug van mijn paard beter kan beoordelen. Ik ken gelukkig iemand hier net over de grens waar ik het kan laten bezorgen, maar als dat niet kan is het nog altijd een goede aanschaf, denk ik. De pasmal kost 11,90 euro. 15,80 euro met verzending binnen duitsland, en wat meer als je het naar nederland wilt laten komen. Als je het via paypal koopt heb je ook geen transactiekosten.

Lijkt me echt een zinvolle aanschaf Ja

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 20:05

@Remy: bedoel je zo'n visgraat geval ??
Alle pasmallen geven een indicatie, maar geen 100% uitsluitsel of een zadel gaat passen.
Belangrijk is dat je goed aangeeft op de visgraat waar de singel in een zadel zou moeten hangen (10 cm achter de oksel), want op dat punt moet je hem in een zadel passen.
Maar al te snel is men geneigd om de mal te leggen op het punt waar hij in het zadel lekker ligt. Dat hoeft niet per definitie de plek te zijn waar het zadel op de rug van het paard hoort te liggen.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 20:15

Ben ik het mee eens: de boom van een westernzadel, moet twee cm achter het schouderblad van je paard liggen: daar met je dus opletten bij het opmeten. En dan moet je opletten waar de rigging van het zadel zit, en of dat dan overeenkomt met de plek waar bij jóuw paard de singel komt te liggen.
Je zou eraan kunnen denken dat met een kleurtje aan te geven op je pasmal.
Een pasmal geeft, mits goed gebruikt, een aardige indicatie bij een goed ingereden tweedehands zadel. Bij een nieuw zadel heb je er niets aan, helemaal niets!!! Dan moet je de kale boom die in het zadel gebruikt is op de rug van je paard leggen.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 22:16

Ik heb het inderdaad over zo'n visgraat pasmal Ja
Afbeelding

Ik weet dat het slechts een handvat is, maar ik denk dat het voor het passen van een (inderdaad tweedehands) zadel the next best thing is na een kale boom.
Ik heb zelf behoorlijk wat angst om een zadel te gaan kopen (ben als de dood dat ik mijn paard verkloot), maar heb geen mogelijkheid om aan kale bomen te komen en ik ben een "instapper", dus een custom made zadel ligt nog even niet binnen mijn bereik. Dus als ik binnenkort naar Arthurs shop ga om daar te gaan kijken naar een degelijk tweedehands zadel dan neem ik die mal mee voor een eerste indicatie (voor tweedehands komt Arthur helaas niet aan huis, maar je mag zo'n zadel een week uitproberen).
Als ik het zadel dan thuis heb kan ik het nog eens uitgebreid samen met mijn instructrice bekijken, passen en uitproberen. Ik denk dat dat de beste kans geeft voor mij op een goed passend zadel.

Bedankt voor jullie tips, daar heb ik echt wat aan Ja

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 16:12

Topic kan gesloten worden.
Heb nog meerdere malen per PB aanbiedingen van een zadel gehad, maar ben inmiddels geslaagd in mijn zoektocht!

pedro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 15:48

Misschien moet je even op een tweedehands site kijken? is meetsal toch goedkoper?