Na jaren van dromen en twijfelen, gaat het nu dan toch echt gebeuren.. Ik ga westernrijden!! Nu moet ik natuurlijk behoorlijk wat nieuwe spullen aanschaffen, en de grootste aankoop is natuurlijk het zadel. Mijn paardje is een Amerikaanse Draver van 1.60, mijn huidige dressuurzadel is 17.5 inch, boommaat 28/29.
Nu is mijn vraag aan jullie: Naar welke merken/soorten westernzadels adviezeren jullie mij te kijken?
hé gaaf man!!! weer een cowgirl erbij!! even over het zadel; ik weet niet hoeveel je er voor over hebt, maar toen ik begon met westernrijden, dacht ik zo van; je moet érgens beginnen. Dus kocht ik een goedkoop 2e hands zadel. Je betaald je namelijk gewoon blut aan nieuwe zadels, of je moet er een van zadelmarkt kopen...ik weet niet hoe je daar over denkt. Ik zelf heb er geen ervaring mee, maar overigens hoor ik er wel goede dingen over.
Zadelmarkt zou ik toch heel wat nachtjes over slapen, gebruik de zoekfunctie maar eens. Als ik jou was zou ik kijken voor een goede 2e handse. als je slim bent laat je een goede zadelmaker kijken of hij past, want het fabeltje dat alle westernzadels op ieder paard past klopt niet. Merken heb ik zo niet bij de hand.
Maar ik wil idd ook gewoon een goed leren tweedehands zadel, een nieuw leren zadel lijkt me een beetje teveel als je net begint, en een nieuw goedkoop zadel vertrouw ik niet. Eigenlijk precies hetzelfde als met de aankoop van een dressuurzadel. Ik heb in totaal 800 euro te besteden aan een compleet western harnachement. Als het nodig is heb ik dat er ook voor over, maar iets overhouden is altijd leuk
@AndreaTiamo : Kijk voor de 'inhoud' van een Zadelmarkt c.q. elk goedkoop zadel even in mijn onderschrift.
Vanaf je omschrijving is geen passend zadel voor te stellen. Hooguit een kort zadel (ong. 63 cm, en een roundskirt) Laat iemand langskomen die een flinke voorraad zadels heeft en die voldoende garantie geeft dat mocht een zadel na een paar maanden toch niet goed blijken te passen een teruggeefrecht c.q. inruilregeling heeft. Lees op WN wat oudere berichten door hoe het (niet) werkt met nieuwe zadels; na een jaar passen ze meestal niet goed meer wegens het inzakken van de boom door het leer. En verdiep je ook eens in boomloos, kan je een hoop pas-ellende schelen
Er is geen passend zadel voor te stellen? Ik denk dan dat de boommaat van en dressuurzadel op een andere plek gemeten wordt, als ik door de topics snuffel kom ik boommaten rond de 20 tegen, bij dressuur is dit gemiddeld 30/31. 17.5 inch is de engelse maat, ik weet wel dat 16 inch western vergelijkbaar is met 18 inch engels.
Mijn paard is kortgezegd, smal van bouw, maar hier moeten tog ook wel zadels voor te vinden zijn?
Waarom ga je niet even langs bij Storm westernstore in Egmond? Daar kunnen ze je vast wel aan een goed zadel helpen. Voor de rest zou ik eigenlijk geen andere westernwinkels in NH weten die ook zadels verkopen sinds D-star ermee is gestopt. Maar voor 800 kan je wel een goed 2e hands zadel krijgen hoor. Zolang je er maar op let dat je geen zadelmarkt-prut koopt. Waar ga ja btw western rijden?
@AndreaTiamo : ik denk dat je al met een 15" zitting uit de voeten kunt, maar ook dat is afhankelijk van je eigen gevoel. De ene zit liever wat ruimer, de ander wat 'krapper'. Natuurlijk is er een zadel te vinden die (op het oog) past op je paard, maar niemand heeft röntgenogen op Adje na , dus zonder de kale boom is het 80% gezond verstand en 20% gokwerk. En die 20% kan je (paard) dus lelijk opbreken.
De meeste fabrikanten gebruiken dezelfde bomen, dus je kan niet zeggen: die-en-die heeft kleine bomen. En wat bedoel je daar mee?
Het is bij een westernzadel heel belangerijk dat de boom goed op de rug van je paard past; zoals sommigen hierboven ook al zeggen. Dit gezegt; er is voor bijna iedere maat paard-en-ruiter een passend zadel in Amerika op de markt. Als je niet te dik bent lijkt een 15" me ook goed voor jouw, maar dat zegt niets over de pasmaat van je paard: juist bij een western-zadel is het mega-belangerijk dat de boom een goede pasvorm heeft. Volgens mij nog veel belangerijker als bij een engels zadel. Áls hij dan past is het wel het fijnste voor een paard. Als je paard een korte rug heeft kan je waarschijnlijk ook beter roundskirts nemen. De laatste 6 maanden hadden bijn alle paarden die ik opgemeten heb korte ruggen; en werden met veel te grote zadels met bridging gereden. Daar moet je dus voor oppassen. Op de Equitana hadden bijna alle paarden die ik in de westernring zag de zadels vól op de schouderbladen liggen. Kijk op mijn info-site "Westernsaddle in europe" voor meer informatie. Veel succes!
Ik denk dat 'Henk' niemand een 'zadel van de plank' wil aanraden, alleen maatwerk en liefst zijn eigen V-merk natuurlijk Overigens lijken de Mod's met vakantie te zijn