Opvullen van zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dayna

Opvullen van zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 22:20

Hoe zie je aan een zadel of het opgevult kan worden of niet?

ikke20

Re: Opvullen van zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 22:35

je moet je zadel zowieso 1 keer per jaa rlaten opvullen bij jonge paarden elk half jaar. je kan het voornamelijk ziet dat het voorover of achterover gekanteld ligt.

CynthiaaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 22:44

Je moet ongeveer je zadel elk jaar laten opvullen.. hij gaat dan naar achteren hange..

Dayna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 13:32

Nee sorry, ik bedoel hoe je kan zien OF een zadel opgevuld kan worden. Een tijdje geleden was de zadelmaker op stal bij ons en toen kon iemand zijn zadel niet op laten vullen omdat dat niet mogelijk was bij het zadel.

Nu wil de eigenaar van mijn bijrijdpaard misschien een zadel kopen, maar we willen of die opgevult kan worden. Weet iemand hoe je dit aan een zadel kan zien?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 13:42

Volgens mij is dat bij zadels met foamvulling zo, wolgevulde kan je volgens mij wel altijd op laten vullen. Maar bel anders een zadelmaker? En volgens mij kan je aan het merk oko al wel zien of ie gevuld kan worden of niet. Ik persoonlijk ken geen merken waar het niet bij kan trouwens, maar wij hebben al eens een zadeltje gehad met idd van die foamkussens en daar lukt het inderdaad niet bij.

Dayna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 13:44

Die stalgenoot had een (niet zo bekend merk) Imperial Riding, maar iemand anders had een ander model van dit zadel en die kon weer wel opgevult worden.

Kun je dat voelen aan de buitenkant of er foam of wol in zit?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 13:46

Dat zadeltje wat wij toen hadden had een soort "vierkante" kussens, dat kon je wel zien, maar ik weet niet of alle foamgevulde zadels dit hebben. Wol kan je meestal wel voelen, als het zadel neit keihard is opgevuld, dan kan je de vulling een beetje "vervormen" zeg maar als je er in knijpt. Dat kon bij dat zadeltje van ons absoluut niet. Misschien kan je dat zadel van je stalgenoot eens goed bekijken?

Edit: en ik denk dat je wel aan de kussens kan zien of het ergens los te halen is of niet (stiksels), volgens mij zijn die foamvullingen geplakt.

Dayna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 13:58

Ik ga inderdaad eens even vragen of ik het zadel kan bekijken, want volgens mij ziet het ergewoon uit als een normaal opvulbaar zadel. Probleem is dat ik haar zelde zie, ze komt altijd op andere tijden haha..

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 14:10

De zadelmaker kan ook bedoeld hebben dat hij het zadel niet voor dat paard op kon vullen. Een zadel zonder keilkussens kun je aan de achterkant nauwelijks ophogen...... In dat geval is het zadel dus niet opvulbaar (er kan dan nauwelijks vulling bij). Bij een zadel met keilkussens kun je veel meer aanpassen m.b.t. hoger laten liggen.

Dayna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 14:12

Okee bedankt, we gaan met het zadel wel even langs de zadelmaker voor de zekerheid.

Bedankt voor de reacties!