visjes in je zadel?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

delerium

visjes in je zadel?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 16:09

inkepink

Re: visjes in je zadel?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 22:40

pensionklanten van mij hebben onlangs dit zadel aangeschaft. het systeem met die fish vind ik persoonlijk niet zo heel erg geweldig aangezien je op een relatief klein oppervlak je boom gaat versmallen. maar goed er zullen vast mensen zijn die er wel over te spreken zijn

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 09:27

inkepink schreef:
het systeem met die fish vind ik persoonlijk niet zo heel erg geweldig aangezien je op een relatief klein oppervlak je boom gaat versmallen. maar goed er zullen vast mensen zijn die er wel over te spreken zijn

klopt maar dat is niet anders bij gewone zadels zonder fish.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 12:32

het lijkt mij ook dat je met die visjes (klinkt leuker dan fish) wel een paar akelige drukpunten toevoegt... maar daarom vraag ik het ook eigenlijk. Is dat voor een paard uberhaupt wel voelbaar?

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 20:42

Die zadels zijn niet eens zo slecht, maar ik zou ze alleen gebruiken op een paard dat breed genoeg is om de fish uit het zadel te laten.
Het geeft weer net zo'n effect als de wintec verstelbare bomen, je krijgt een rare 'knik' in de voorkant, die op de schouder drukt.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 21:02

Ik vind niet dat je zelf moet gaan rommelen met dit soort dingen. Ik ben van mening dat je een zadel aan laat passen door iemand met verstand van zadels Knipoog Een slecht passend zadel geeft veel ellende zeker als je paard daardoor het vertrouwen in jou en/of het zadel kwijt zal raken. Eerlijk gezegd geloof ik dus weinig in de "systeem"

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 22:13

MISTRAL94 schreef:
Ik vind niet dat je zelf moet gaan rommelen met dit soort dingen. Ik ben van mening dat je een zadel aan laat passen door iemand met verstand van zadels Knipoog Een slecht passend zadel geeft veel ellende zeker als je paard daardoor het vertrouwen in jou en/of het zadel kwijt zal raken. Eerlijk gezegd geloof ik dus weinig in de "systeem"

ga ik helemaal in mee... Laat mijn tuig ook altijd doen door mijn zadelmaker Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 13:03

Het voordeel van het fish-systeem is bij paarden met artrofie wel zeer geschikt. Doordat je idd een klein oppervlak versmalt, kan je het zadel stabieler doen liggen.
Wel rekening houdend met dat er gewerkt wordt aan de opbouw van de spieren, is dit geheel niet verkeerd.

De rare knik, waar Kylan over schrijft, klopt niet helemaal, een zadel mag geheel niet op de schouder drukken, de knik in een boom zit er omdat een paardenrug niet recht afloopt.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 15:19

Bitch: Op dit plaatje van de wintec bomen zie je duidelijk een knik. Die zorge bij mijn paard (en bij vele anderen die ik heb gezien) voor een drukpunt op de schouder.
Afbeelding

Saroosh_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 00:11

Kylan schreef:
Die zadels zijn niet eens zo slecht, maar ik zou ze alleen gebruiken op een paard dat breed genoeg is om de fish uit het zadel te laten.
Het geeft weer net zo'n effect als de wintec verstelbare bomen, je krijgt een rare 'knik' in de voorkant, die op de schouder drukt.

Ja, idd.. zat ik zelf ook al aan te denken Knipoog

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 10:05

Kylan schreef:
Bitch: Op dit plaatje van de wintec bomen zie je duidelijk een knik. Die zorge bij mijn paard (en bij vele anderen die ik heb gezien) voor een drukpunt op de schouder.
Afbeelding

Maar een zadel wat op de schouder drukt ligt niet waar hij hoord!
Bovendien vergelijk je een wintec boompje met een Thorowgood zadel.
Echt een wereld van verschil en dit is dan nog niet eens appels met peren vergelijken (dat is beide fruit) maar eerder appels met eieren vergelijken.

Wat mij bovendien opvalt op bokt is dat er wel oordelen en meningen worden gegeven maar veelal door mensen die de in dit geval betreffende zadels nooit tot in detail gezien hebben. En dan bedoel ik dus het zadel van binnen met bijbehorende specificaties....
Alleen dor het zadel door en door te kennen kan je een oordeel vellen betreffende ligging of eventuele mankementen aan een concept of model.
Laatst bijgewerkt door harnessmaker op 18-03-07 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

hildetc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 10:07

ik heb een zadel met fishes en vind het een k.u.t. zadel. Het ligt niet goed en het klappert. en hoeveel fishes je erin stopt maakt niet uit, het lijkt nl niet echt iets met de boom te doen (verwijden of verbreden). Ik ben wat enthousiaster over de wintec, die is ook van wat steviger materiaal gemaakt.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 10:10

hildetc schreef:
ik heb een zadel met fishes en vind het een k.u.t. zadel. Het ligt niet goed en het klappert. en hoeveel fishes je erin stopt maakt niet uit, het lijkt nl niet echt iets met de boom te doen (verwijden of verbreden). Ik ben wat enthousiaster over de wintec, die is ook van wat steviger materiaal gemaakt.

Het is niet alleen de fish die het 'em doet hè. Je zal toch echt je kussens moeten aanpassen voor een correcte ligging.
Als de kussens correct zijn zal je het verschil duidelijk merken met een Wintec.