Hoi,
Ik zat een beetje te dubben of ik het nou bij HAR of bij BEH moest zetten. Toch maar voor HAR gekozen omdat het meer op het zadel neerkomt.
Het zit zo. Op 24 januari mijn nieuwe pony gekocht (5jarige Fjord). Het was makkelijk want de vorige eigenares reed haar altijd met een Wintec Pro met Witte boom. Ik had deze ook nog thuis liggen van mijn leaseFjord, ideaal dus geen moeite met nieuw zadel aanschaffen.
Nu merk ik alleen dat ze wat stijf is voor mijn gevoel, en dan met name met het vragen van stelling op voltes en in de wendingen. Ook zijn haar gangen minder ruim en loopt ze meer op de voorhand. Ik merkte dit verschil eerst op tijdens het longeren, haar gangen waren ruimer en ze liep meer over haar rug. Ik liet het er toen bij.
Laatst ging ik zonder zadel uitstappen, daabij deed ik een klein drafje en reed een paar voltes. Ik voelde dat ze veel soepeler bewoog, makkelijk inboog en op de foto's was te zien dat ruimer liep. Dus ja, dan zou het toch aan het zadel moeten liggen, toch?
Nu zonder zadel gaan rijden vind ik geen optie omdat ze nog zo jong is, en dan ben ik bang dat ik zonder zadel haar rug te veel ga belasten (geen drukverdeling door kussens).
Ik wil nu graag weten of er mensen bekend zijn met dit probleem en wat eraan te doen is. Een nieuw zadel aanschaffen zit ik niet zo er op te wachten (opt moment niet zo veel geld te besteden), maar als het moet dan moet het. Ik wil wel het beste voor de rug. Maar dan lijkt het me dat ik een zadel moet meet veel schoudervrijheid en breed kussenkanaal. Wat voor zadeles hebben dit?
Ik hoor graag wat jullie ervaringen & meningen zijn.
Tatjana