Zadel met heel veel schoudervrijheid..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tatjanaa

Zadel met heel veel schoudervrijheid..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 15:09

Hoi,

Ik zat een beetje te dubben of ik het nou bij HAR of bij BEH moest zetten. Toch maar voor HAR gekozen omdat het meer op het zadel neerkomt.

Het zit zo. Op 24 januari mijn nieuwe pony gekocht (5jarige Fjord). Het was makkelijk want de vorige eigenares reed haar altijd met een Wintec Pro met Witte boom. Ik had deze ook nog thuis liggen van mijn leaseFjord, ideaal dus geen moeite met nieuw zadel aanschaffen.
Nu merk ik alleen dat ze wat stijf is voor mijn gevoel, en dan met name met het vragen van stelling op voltes en in de wendingen. Ook zijn haar gangen minder ruim en loopt ze meer op de voorhand. Ik merkte dit verschil eerst op tijdens het longeren, haar gangen waren ruimer en ze liep meer over haar rug. Ik liet het er toen bij.
Laatst ging ik zonder zadel uitstappen, daabij deed ik een klein drafje en reed een paar voltes. Ik voelde dat ze veel soepeler bewoog, makkelijk inboog en op de foto's was te zien dat ruimer liep. Dus ja, dan zou het toch aan het zadel moeten liggen, toch?

Nu zonder zadel gaan rijden vind ik geen optie omdat ze nog zo jong is, en dan ben ik bang dat ik zonder zadel haar rug te veel ga belasten (geen drukverdeling door kussens).

Ik wil nu graag weten of er mensen bekend zijn met dit probleem en wat eraan te doen is. Een nieuw zadel aanschaffen zit ik niet zo er op te wachten (opt moment niet zo veel geld te besteden), maar als het moet dan moet het. Ik wil wel het beste voor de rug. Maar dan lijkt het me dat ik een zadel moet meet veel schoudervrijheid en breed kussenkanaal. Wat voor zadeles hebben dit?

Ik hoor graag wat jullie ervaringen & meningen zijn.
Tatjana

Dniekje

Re: Zadel met heel veel schoudervrijheid..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 15:13

is het zadel misschien niet breed genoeg? of past het niet?
Laat het je zadelmaker misschien maar eens checken!

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 15:23

Niet breed genoeg zat ik zelf ook aan te denken. Maar ze is juist veel afgevallen de laatste tijd.
Zadelmaker bijhalen zal ik binnekort ook doen Lachen

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 20:19

Misschien een freedom? die geeft veel schoudervrijheid Lachen

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 20:31

Ik had net hetzelfde aan de hand gehad. Check eens een keer als je je zadel oplegd en dan aansingeld wat er met de spier vlak achter haar schouders gebeurt?
Bij mijn paardje werden deze spieren helemaal samengeknepen, had het nooit opgemerkt en ik heb er net 3 jaar zadel-zoeken op zitten. Als je er niet echt op let zie je het meestal ook niet, dus even doen. Als dit het geval is dan heb je een probleem als je graag met een engels zadel wil blijven rijden, die zweetbladen zetten die spier namelijk vast waardoor ze kortere passen nemen om zo min mogeljk wrijving te hebben van het zadel.
Ik heb een Gaston Mercier zadel gekocht (de Levezou), dit is een endurancezadel. Ziet er wel engels uit, alleen heeft het fenders i.p.v. zweetbladen. Maar enorm veel schoudervrijheid en een breed ruggegraatkanaal.

Surion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:13

Ik heb een Euroriding Luxor, word meestal aangeraden door fysio's Ja
Luxor word niet meer gemaakt, die is nu Anatomica geworden Knipoog

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 00:09

Ik zal er eens op letten tijdens het aansingelen. Heel erg bedankt voor de tip. Het moet wel een engels dresuurzadel blijven omdat ik nog graag in de dresuursport wil gaan straten.

Vandaag trouwens gelongeerd met bijzet, en ze liep zo heerlijk over haar rug heen. Haha!