Er zijn zóveel zadels die aan die 'eisen' voldoen dat ik niet meer weet wat wel en niet goed is. Voor ik echt dingen ga bekijken wilde ik eerst graag meningen/ervaringen horen van jullie. Fries is niet zo heel erg breed gebouwd, meer een edele merrie. Welke zadel(s) raden jullie aan, en wat zijn de ervaringen?
Ik gebruik voor mijn ene fries een ainsley integra (wat bredere fries) en voor mijn andere fries (modern gebouwd) een kieffer lusitano kur. Bevalt mij uitstekend. Beiden diepe zit.
wij hebben sinds kort een superfijn Kentaur Penelopa dressuurzadel op onze Fries liggen(eerst een Stubben Scandica), hij loopt er heel erg fijn onder, het zadel is licht en zit super!
Katoo71
Ik heb een zadel bij een groothandel gekocht voor weinig geld en het past geweldig op mijn fries. Het is niet super kwaliteit maar zit heerlijk en met een goede onderhoud blijft 'ie mooi. Ik heb dan wel een jonge fries dus misschien past 'ie volgend niet meer maar voor op het moment is íe super en voor weinig geld.
Kentaur Penelopa lees je hele goede en hele slechte verhalen over. Het zadel zou zich teveel aanpassen aan de rug van het paard, waardoor het slecht voor het paard zou zijn? En nu hoor ik van Rhijnauwen weer goede verhalen. Het heeft wel een hele diepe zit, dat is wel fijn.
Er is pas op de markt "tietses choiche" een zadel speciaal voor friezen. Ik heb ze gezien en ze zijn super mooi. Maar ik rijd geen fries dus niet uitgeprobeerd. Volgens mij staan er wel iets over op de site van Tietse (Tietse.nl)