Welk bit zou ik kunnen gaan gebruiken..?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sita_

Welk bit zou ik kunnen gaan gebruiken..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-07 22:16

Nou.. Eens even kijken wat jullie mij adviseren.

Ik heb niet een bepaald een groot probleem. Maar toch zou ik wel eens willen weten of een scherper/ander bit noodzakelijk is of mij een uitkomst kan bieden op sommige gebieden.

Op het moment rijd ik mijn Tinkermerrie met een K&K Aurigan dubbelgebroken trensbitje.
Dat gaat goed, vooral in de bak. Ik had hiervoor een enkelgebroken sweet iron trensje en ik merk wel degelijk verschil in positieve zin.

Nu rijden we ook graag buiten en dan gaat de K&K er in.. Ze is braaf buiten, luisterd correct op stem en zithulpen. Maar zodra we gaan galoperen gaat het mis. Ze weet precies wanneer we gaan galoperen. Er zijn maar een aantal dijkjes waar dat uitgebreid kan. Maar ik ben meer van de rustige galop. En ik vind dat ze dat ook moet kunnen. En ook moet weten dat ze niet altijd kan galoperen op onze vaste stekjes. Bijvoorbeeld als het te nat is.
Op onbekende weggetjes kan ze namelijk wel normaal galoperen. En op onze vaste stekjes moet ze altijd in knoerharde rengalop er vandoor gaan, zelfs voordat ik een fatsoenlijke hulp heb gegeven.

Nu is ze, zoals ik al zei prima terug te nemen op stem en zit, maar toch dit duurt net wat te lang. Als ik alleen rijd geef ik er niet veel om, ik neem haar terug en we keren terug galoperen de andere kant op, net zo lang totdat ze rustig is.
Maar als ik met een groepje rijd ben ik bang dat ze de hele groep opjut. En het word op den duur ook gevaarlijk omdat ze compleet door het bit door rent, doordat ik haar niet gelijk terug kan nemen.
We gaan binnenkort op ruitervakantie en dan wil ik niet eerst 100 meter voor de groep gevaarlijke toeren uit gaan halen of andermans paarden er in meeslepen.

Eigenlijk ben ik dus op zoek naar een iets scherper bit waarmee ik kan zeggen (voordat ze daarwerkelijk op snelheid is) van luister even dit doen we niet. En dan in combi met stem en zit natuurlijk. Maar ik merk dat mijn K&K buiten net wat te mild is.

Misschien een beetje vaag en ingewikkeld verhaal. Maar zo voorkom ik misschien adviezen in de context van leer haar eerst op stem en zit terug te nemen. Want dit lukt, maar net niet snel genoeg.
Er werd al geroepen een pelham, pessoa of zelfs (scharen)stangebit..
Ik wil er niet zomaar een ander bit ingooien en we rijden maar. Ik wil eerst eens rondkijken wat
iemand mij adviseerd.. Lachen

8nnemiek

Re: Welk bit zou ik kunnen gaan gebruiken..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 22:21

Ik ken het probleem wel, mijn tink is ook zo'n drammer. De ene keer makkelijk op zit terug te nemen, de andere keer in volle galop er vandoor. Maar mijn ervaring is dat ik hem dan zelfs met een scharenbit niet terug kan nemen, op zo'n moment rent hij gewoon overal doorheen. Ik denk dat je dat eens zou moeten uitproberen hoe je paard erop reageert.

Misschien eens een pessoabit proberen met twee teugels. Dan kun je normaal gewoon zonder hefboomwerking rijden en voor dat galopje even de andere teugel erbij nemen, en dan kijken of het terugnemen makkelijker gaat.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 22:24

Als ze d'r hoofd omhooggooit in zo'n spurt kan je eens kijken of een martingaal uitkomst biedt.
Verder kan je met je simpele bitje ook best eens laten 'voelen' dat ze 'nu' terug moet komen.

Qua bit zou mijn keuze vallen op een pelham, die ligt vaak mooi stabiel in de mond, kan je met een dubbele teugel gebruiken (de noodrem kan dus los hangen). Ik zou wel een beschermhoesje rond het kettinkje doen.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-07 22:27

Ik rijd al met martingaal buiten.. Niet omdat ze dr hoofd naar boven doet, maar meer om het te voorkomen dat ze het gaat doen.. Lachen
Ik kan haar best laten voelen dat ze nú terug moet komen. Maar dat werkt niet helemaal.. Jaa.. Ik heb de blaren en zijn denderd vrolijk door..

Een pessoa of pelham met dubbele teugel had ik inderdaad ook al in gedachten gehad.
Maar verder nog niet echt aan verder gewerkt.. Aangezien mij dus een bit met de teugel direct op de noodrem werd geadviseerd.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 22:30

Ik denk dat dit niet echt met een bit op te lossen is. Ik weet dat je zegt dat het probleem alleen voorkomt op wegen die ze kent en niet in de bak of op onbekend gebied.

Ik zou eerder wat ander soort training toepassen. Het probleem zit niet in de mond, maar in haar hoofd. Ze luisterd niet naar jou. Probeer juist op bekende wegen kleine stukjes te galoperen. Galopeer aan en meteeen weer terug naar draf, weer galop en draf. Houd haar aan het denken. Ze denkt nu alleen maar aan GALOP!GALOP!GALOP! etc. Ze moet aan jou blijven denken...

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 22:34

Paarden zijn gewoonte dieren en jou paard weet dus waar ze mag galoperen. Probeer daar eens te blijven stappen, daarnaast mag je best een flinke ophouding maken en dan weer ontspannen.

Misschien is een bitje dat een stang wordt als ze zich sterk maakt een idee? Als ze ontspant is het gewoon een trensje, dubbel of enkel gebroken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 23:51

Ik zou zelf aan 2 dingen gaan werken, idd het geijkte verhaaltje van haar beter leren dat ze moet wachten totdat jij een signaal geeft, en meer onverwacht gaan rijden. Dus toch meer op onverwachte plaatsen gaan galopperen en proberen zo min mogelijk vaste galopplekken te maken. In het voorjaar / zomer zal dat beter lukken dan nu, omdat je dan meer plaatsen hebt die droog genoeg zijn voor een goeie galop. Ik zou zelf het nu dus simpelweg ontwijken en op die vaste galoppeerplekken alleen te draven.

Daarnaast idd wat Annemeik voorstelt, afwisseling, en meer aan de overgangen werken zodat ze moet opletten wat ze moet doen Lachen

Qua bit zou ik je voor tijdelijk idd een Pelham adviseren, vind dat een heel fijn bit, voor normaal kan je gewoon op de bovenste teugel rijden, maar als het erop aan komt kan je de onderste erbij halen. En daar reageren ze heel goed op.

Iig veel succes!

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 23:55

het is heel belangrijk dat je niet altijd de zelfde gang hebt bij het zelfde stukje dan weet ze dat je gaat galopeen en is t niet eerlijk ergens als j een keer niet wilt verwissel het regelmatig stap draf en galop en overgangen als het suk lang genoeg is kun j ook tussendoor gaan stappen maar ook soms hele weg stappen
ik had het zelfde probleem ben een tijd gaan stappen soms en t ging al beter

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 10:59

Bedankt voor de tips en antwoorden.. Hier kan ik wel wat mee! Lachen

De tips om te gaan stappen op deze plekken probeer ik zelf ook regelmatig. Maar ze vliegt er steeds tussenuit, gaat zijwaarts lopen, steigeren of rondjes om dr as tollen. Rolleyes
Ik ontwijk nu al een hele tijd die plekken.. Het is maar een plek waar ze het doet. Maar toch het is dicht bij stal en je komt er meestal gewoon langs. Ik ga het nu proberen om over de weg te stappen en niet meer de grasstrook op te gaan.

Overlaatst ben ik afgestegen en er naast gaan lopen. Zelfs toen probeerde ze er van onder te komen door helemala uit dr naadje te gaan aan de hand.

Ik ben niet (meer) bang aangelegt. Dus ik roep dr dan terug en dan weet ze weer even voor 5 minuten dr plaats.
Maar ik kan natuurlijk niet als ik straks in een groep ga rijden iedereen verplichten niet te galoperen omdat ik er dan vandoor vlieg.. Alhoewel dat natuurlijk wel ander en vreemd terrein is.. Maar toch ik wil echt iets van een 'hulpmiddel' zodat ik niet te lang bezig ben met terugnemen.

Vroeger reden ze haar altijd buiten met een slof.. Maar in stap en draf kan ik heerlijk met een los teugeltje op 1 hand rijden. Dan is er namelijk niks aan het handje. Dus ik ga never nooit meer aan die slof.. Ze kan niet rond zich kijken, ik moet mijn teugels op maat houden en het is niet relaxed en verder nog gevaarlijk ook.

Overigens doet ze het niet altijd.. Maar op het moment staat ze zo goed in conditie dat ze nu niet meer terugdeinst voor een lekker rengalopje..

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 11:06

Mijn voorkeur gaat uit naar een pelham boven een pessoa
Heb het zelfde probleem gehad met mijn vorige paard.
Maar ik heb ook nog in de pelham keuzes een voorkeur.

Afbeelding
Deze niet, omdat het de tong zowat fijnknijpt als de onderste teugel gebruikt wordt.

Afbeelding
Liever ongebroken, bij voorkeur ook nog met een beetje tongboog, je onderste teugel gebruik je alleen in noodgevallen.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 11:09

Oke.. Bedankt voor het voorbeeld..
Misschien stel ik nu een domme vraag, maar voordat ik het ooit verkeerd doe, hoe maak ik dit bit vast aan de teugels.

Dus door welk ringetje de bakstukken, welke de normale teugel, en welke de onderste teugel?
En kan dit bit evt. aan een normaal hoofdstel?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 11:16

Kan aan een normaal hoofdstel.

Aan de bovenste ringetjes maak je het bakstuk vast. De haakjes die je op de foto ziet zijn voor de kinketting.
Aan de grootste ringen maak je de normale teugel vast, met die teugel heb je geen hefboomwerking.
Aan de onderste ringetjes maak je de andere teugel vast, daarmee heb je wel hefboomwerking.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 11:21

Bloos Dat had ik zelf ook nog wel kunnen bedenken.. Maar ik denk ik vraag het even.. Bedankt!

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 12:52

Afbeelding
Afbeelding
Zo zit het bit

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 20:55

Bedankt voor het voorbeeld.. Lachen

Ik zat net op Divoza te kijken en daar zag ik een pelham in rubberen uitvoering.. Heeft iemand daar ervaring mee?

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 21:35

Die rubberen uitvoering lijkt me niet zo prettig, omdat die vrij dik is en dat rubber is ok wat ruw. Een gladde lijkt me fijner in de mond liggen.

Zelf gebruik ik een gebroken pelham voor een paard dat af en toe doet waar hij zelf zin in heeft en het liefst zigzaggend gaat rennen als hij de kop verkeerd heeft staan. Na twee harde vallen waarbij ik erg veel geluk heb gehad dat het nog redelijk goed met mij afliep, ben ik hem met een pelham gaan rijden. Ik heb juist wel een gebroken pelham gekozen, omdat ik uiteindelijk wil dat hij leert dat ik hem op een gewone gebroken trens kan rijden. De onderste teugel hangt in principe los. Als hij wel besluit om door mijn hand heen te racen zal de gebroken variant idd samenknijpen in zijn mond, maar als hij zich gedraagt gebeurt dat niet en hangt die teugel los, dus aan hem de keuze. Het lijkt me ook makkelijker om later de overgang te maken naar een gewoon gebroken bit, omdat het mondstuk dan niet ineens heel anders voelt. Het is dus maar net wat je uiteindelijke doel is met het bit. Als je hem alleen op buitenrit gebruikt zou je denk ik net zo goed de ongebroken variant kunnen nemen.

Semmy_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 21:50

je zou ook een tienerman kunnen proberen, of een hackemore ( of hoe je het ook schrijft Tong uitsteken )
dat is dan wel weer zonder bit.. maar ik hoor van veel mensen dat het werkt.
( een tienerman werkt bij mijn paard perfect, en dat is een exdraver die op de baan 3 bitten tegelijk in moest omdat ie anders niet te stoppen was Frusty )
naja, als het niet werkt veel geluk ermee Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 00:29

Rubberen bitten vind ik zelf niet fijn, dit omdat ze inderdaad stroef zijn. Maar ook als een paard er eens op bijt of knauwt, er hele scherpe randjes kunnen ontstaan. Ik geef dan ook de voorkeur aan een gladde ongebroken pelham Lachen

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 00:45

gebroken pelhams hebben een wringende werking. De ongebroken heb ik super ervaringen mee met Andy. Werkt prima, maar ALS ie het in zijn gestoorde harses krijgt dan is hij er ook wel vlug mee terug te roepen.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 18:14

Oke.. Clown Ik kan Amy vergelijken met Andy dus dan zal het wel werken.. Ja

Bedankt voor de tips en ervaringen tot nu toe! Andere adviezen zijn nog steeds welkom! Lachen