Ik heb niet een bepaald een groot probleem. Maar toch zou ik wel eens willen weten of een scherper/ander bit noodzakelijk is of mij een uitkomst kan bieden op sommige gebieden.
Op het moment rijd ik mijn Tinkermerrie met een K&K Aurigan dubbelgebroken trensbitje.
Dat gaat goed, vooral in de bak. Ik had hiervoor een enkelgebroken sweet iron trensje en ik merk wel degelijk verschil in positieve zin.
Nu rijden we ook graag buiten en dan gaat de K&K er in.. Ze is braaf buiten, luisterd correct op stem en zithulpen. Maar zodra we gaan galoperen gaat het mis. Ze weet precies wanneer we gaan galoperen. Er zijn maar een aantal dijkjes waar dat uitgebreid kan. Maar ik ben meer van de rustige galop. En ik vind dat ze dat ook moet kunnen. En ook moet weten dat ze niet altijd kan galoperen op onze vaste stekjes. Bijvoorbeeld als het te nat is.
Op onbekende weggetjes kan ze namelijk wel normaal galoperen. En op onze vaste stekjes moet ze altijd in knoerharde rengalop er vandoor gaan, zelfs voordat ik een fatsoenlijke hulp heb gegeven.
Nu is ze, zoals ik al zei prima terug te nemen op stem en zit, maar toch dit duurt net wat te lang. Als ik alleen rijd geef ik er niet veel om, ik neem haar terug en we keren terug galoperen de andere kant op, net zo lang totdat ze rustig is.
Maar als ik met een groepje rijd ben ik bang dat ze de hele groep opjut. En het word op den duur ook gevaarlijk omdat ze compleet door het bit door rent, doordat ik haar niet gelijk terug kan nemen.
We gaan binnenkort op ruitervakantie en dan wil ik niet eerst 100 meter voor de groep gevaarlijke toeren uit gaan halen of andermans paarden er in meeslepen.
Eigenlijk ben ik dus op zoek naar een iets scherper bit waarmee ik kan zeggen (voordat ze daarwerkelijk op snelheid is) van luister even dit doen we niet. En dan in combi met stem en zit natuurlijk. Maar ik merk dat mijn K&K buiten net wat te mild is.
Misschien een beetje vaag en ingewikkeld verhaal. Maar zo voorkom ik misschien adviezen in de context van leer haar eerst op stem en zit terug te nemen. Want dit lukt, maar net niet snel genoeg.
Er werd al geroepen een pelham, pessoa of zelfs (scharen)stangebit..
Ik wil er niet zomaar een ander bit ingooien en we rijden maar. Ik wil eerst eens rondkijken wat
iemand mij adviseerd..