Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
mexxiemaal schreef:Ik heb eerst een KN dressuurzadel naar een zadelmaker gebracht om op te vullen. Er moesten ook wat meer "knieen" ingemaakt worden. Bij thuiskomst zag ik dat er sneetjes gemaakt waren op de plek waar je knie ligt (onder het zweetblad). Deze waren met een soort lijm dichtgeplakt.
Ik dacht eigenlijk dat het zeker bij dit zadel niet anders kon (misschien konden de stiksels wel niet losgehaald worden ofso...).
Daarna heb ik een kieffer VZH zadel naar de zadelmaker gebracht. Dit zadel lag bij de schoft niet optimaal: hier moest het zadel bijgevuld worden. Mijn paard heeft een vrij hoge schoft en er was te weinig ruimte. Het zadel moest wat "hoger" komen te liggen. Ook hier hebben ze weer sneetjes gemaakt in het leer.
Is er geen andere manier om zadels bij te vullen? Hoe wordt dit bij jullie gedaan? Hoe denken andere zadelmakers hier over?
Greetz Mexxiemaal
Cassidy schreef:Sneetjes in het leer is een teken van een zadelmaker die niet capabel genoeg is om zijn werk naar behoren uit te voeren.
germie schreef:Je zadels zijn verprutst. Ik zou direct verhaal gaan halen.
Opvullen doe je door de kussens los te halen. Dan maken ze er wel sneetjes in de kussens, maar die zie je later niet. NA heto pvullen worden de kussens teruggeplaatst.
Meer 'knietjes' op de plaats van de wrong had ook een grotere wrong kunnen zijn. Helaas beweren de meeste zadelmakers dat een wrong verplaatsen of vervangen niet kan.
En als je hier wel meer opgevuld moet hebben, dan horen ze er nog geen sneetjes in te maken. Ze moeten die vanaf de 'gaten' van de 'uitsteeksels' van de boom vullen. Dus de kussens moeten volledig los. De boom zit hier in de kussens gestoken als het waren. En dus zit hier een opening in de kussens. Dan kun je er redelijk tot goed bij als je de kussens losmaakt.