Zadel opvullen dmv sneetjes in leer??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

saltpepper

Zadel opvullen dmv sneetjes in leer??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-07 22:04

Ik heb eerst een KN dressuurzadel naar een zadelmaker gebracht om op te vullen. Er moesten ook wat meer "knieen" ingemaakt worden. Bij thuiskomst zag ik dat er sneetjes gemaakt waren op de plek waar je knie ligt (onder het zweetblad). Deze waren met een soort lijm dichtgeplakt.
Ik dacht eigenlijk dat het zeker bij dit zadel niet anders kon (misschien konden de stiksels wel niet losgehaald worden ofso...).

Daarna heb ik een kieffer VZH zadel naar de zadelmaker gebracht. Dit zadel lag bij de schoft niet optimaal: hier moest het zadel bijgevuld worden. Mijn paard heeft een vrij hoge schoft en er was te weinig ruimte. Het zadel moest wat "hoger" komen te liggen. Ook hier hebben ze weer sneetjes gemaakt in het leer.

Is er geen andere manier om zadels bij te vullen? Hoe wordt dit bij jullie gedaan? Hoe denken andere zadelmakers hier over?

Greetz Mexxiemaal

ineke_

Re: Zadel opvullen dmv sneetjes in leer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 22:12

mexxiemaal schreef:
Ik heb eerst een KN dressuurzadel naar een zadelmaker gebracht om op te vullen. Er moesten ook wat meer "knieen" ingemaakt worden. Bij thuiskomst zag ik dat er sneetjes gemaakt waren op de plek waar je knie ligt (onder het zweetblad). Deze waren met een soort lijm dichtgeplakt.
Ik dacht eigenlijk dat het zeker bij dit zadel niet anders kon (misschien konden de stiksels wel niet losgehaald worden ofso...).

Daarna heb ik een kieffer VZH zadel naar de zadelmaker gebracht. Dit zadel lag bij de schoft niet optimaal: hier moest het zadel bijgevuld worden. Mijn paard heeft een vrij hoge schoft en er was te weinig ruimte. Het zadel moest wat "hoger" komen te liggen. Ook hier hebben ze weer sneetjes gemaakt in het leer.

Is er geen andere manier om zadels bij te vullen? Hoe wordt dit bij jullie gedaan? Hoe denken andere zadelmakers hier over?

Greetz Mexxiemaal

Dit is volgens mij een zeer gemakzuchtige manier van opvullen

Mijn zadelmaker kon ergens (weet niet meer waar) gewoon zonder loshalen het bijvullen (Ook KN zadel)

(mag ik vragen waar je het hebt laten doen ? doe maarvia pb)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 22:14

Dat klinkt inderdaad TE simpel...
Lijkt me niet goed om daarvoor in het zadel te gaan snijden.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 22:35

Ik heb mijn Kieffer zadel eens laten opvullen. Toen zaten er ook sneetjes onder de zweetbladen (helemaal bovenin). Er stak zelfs nog wat pluis uit.

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 08:21

Ik dacht dat dat niet hoorde hoor, als dat bij 'mijn' zadel zou gebeuren zou ik wel evne om opheldering vragen. In principe hebben ze nu je zadel toe beschadigd? En het moet wel bij de stiksels los te halen kunnen zijn, ik heb wel eens een heel leeg zadel langs zien komen op bokt, door harnessmaker meen ik.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 08:29

Dat is de allermakkelijkste manier van opvullen!
Mijn zadelmaakster haalt de stiksels los en vult dan bij! Het ziet er allemaal weer super uit als ik het op kom halen of als ze het komt brengen. Ze komt altijd daarna kijken of het zadel nog goed ligt, is ze niet tevreden gaat het zadel mee en past ze het aan net zo lang tot ze wel tevreden is.
Heb je al aan diegene gevraagd of dit de normale manier is?

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 09:21

Sneetjes maken is echt niet nodig. Je kan zelfs bijna alle zadels vullen zonder een stiksel los te maken. Ik weet van Kieffer dat het wat lastiger is, daar moet je het hele kussen eraf halen.

Maar die sneetjes lijkt me echt niet nodig, ik zou voortaan naar een andere zadelmaker gaan.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 17:06

Bij mijn Kieffer hebben ze het idd dus wel met sneetjes gedaan, maar mn Rossner ziet er nog heel netjes uit, daar hebben ze de stiksels wel los gehad.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 17:08

Sneetjes in het leer is een teken van een zadelmaker die niet capabel genoeg is om zijn werk naar behoren uit te voeren.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:01

Je zadels zijn verprutst. Ik zou direct verhaal gaan halen.
Opvullen doe je door de kussens los te halen. Dan maken ze er wel sneetjes in de kussens, maar die zie je later niet. NA heto pvullen worden de kussens teruggeplaatst.

Meer 'knietjes' op de plaats van de wrong had ook een grotere wrong kunnen zijn. Helaas beweren de meeste zadelmakers dat een wrong verplaatsen of vervangen niet kan.
En als je hier wel meer opgevuld moet hebben, dan horen ze er nog geen sneetjes in te maken. Ze moeten die vanaf de 'gaten' van de 'uitsteeksels' van de boom vullen. Dus de kussens moeten volledig los. De boom zit hier in de kussens gestoken als het waren. En dus zit hier een opening in de kussens. Dan kun je er redelijk tot goed bij als je de kussens losmaakt.

saltpepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 19:38

Cassidy schreef:
Sneetjes in het leer is een teken van een zadelmaker die niet capabel genoeg is om zijn werk naar behoren uit te voeren.

Zo te lezen vinden jullie het allemaal behoorlijk vreemd. Volgens mij zitten hier ook een paar zadelmakers op Bokt, kunnen die hun visie hier nog op los laten??

Greetz mexxiemaal

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 20:29

germie schreef:
Je zadels zijn verprutst. Ik zou direct verhaal gaan halen.
Opvullen doe je door de kussens los te halen. Dan maken ze er wel sneetjes in de kussens, maar die zie je later niet. NA heto pvullen worden de kussens teruggeplaatst.

Meer 'knietjes' op de plaats van de wrong had ook een grotere wrong kunnen zijn. Helaas beweren de meeste zadelmakers dat een wrong verplaatsen of vervangen niet kan.
En als je hier wel meer opgevuld moet hebben, dan horen ze er nog geen sneetjes in te maken. Ze moeten die vanaf de 'gaten' van de 'uitsteeksels' van de boom vullen. Dus de kussens moeten volledig los. De boom zit hier in de kussens gestoken als het waren. En dus zit hier een opening in de kussens. Dan kun je er redelijk tot goed bij als je de kussens losmaakt.

Er wordt in dit topic ergens gevraagd naar de mening van zadelmakers.

Zoals Germie aangeeft is wel heel kort door de bocht.
Sterker nog, vele zadels worden vanaf de produktie gevuld nadat de kussens onder de boom zijn genaaid.
Wat maakt het verschil?
Vanaf produktie zitten er vulopeningen in ieder zadel dat anders is dan foam-gevuld.
Deze vul openingen zijn noodzakelijk maar zitten veelal uit zicht oner de boom.

Met grote regelmaat kom ik zadels tegen waar zoveel sneeën zijn gemaakt dat er weinig kussen meer over is.
Dan praat ik over "onkunde" of "gemakzucht".
Vullen vanaf extra gemaakte vulsleuven kan wel degelijk maar mijn mening is en zal waarschijnlijk ook blijven dat je secuurder kan vullen als de kussens los zijn van de boom.
Als de kussens onder de boom zitten is de vulling veelal te"strak" om korrekt te vullen. Veelal zie je na deze wijze van vullen cq corrigeren dat er klonten, rillen, en andere oneffenheden ontstaan.
Zijn de kussens los van de boom dan kan je ten eerste ook op plaatsen vullen waar je normaal gesproken niet bij komt als de kussens vast zitten en bovendien kan je het kussen masseren en vullen om tot een correcte vulling te komen.

Maar dat is mijn visie..... hoor graag die van anderen.