Welk bit voor makkelijker nageven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

robincera

Welk bit voor makkelijker nageven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-07 21:40

Ik ben van een enkel gebroken watertrens al overgegaan naar een dubbel gebroken, maar toch heb ik het idee dat het nog 'zachter' kan. Ik voel nog té veel dat ze er erg tegen ingaat zeg maar.

Bitten met rolletjes etc. heb ik al aan zitten denken, maar wat heeft bij jullie nou een positief effect gehad?
Laatst bijgewerkt door robincera op 11-03-07 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Peuk

Re: welk bit voor makkelijker nageven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 21:42

Dat zoek ik ook. Ja
Dus even stipje.

robincera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-07 21:43

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 22:09

RobinCera schreef:
Ik heb bijv. deze al gezien
http://www.paardenshop.nl/1000009531107 ... 44d12.html

maar ik wil eigenlijk ook wel ervaringen horen Lachen

Nou volgens mij is dateen behoorlijk scherp bit, een rollentrens.

Probeer het eerst eens rijtechnisch op te lossen met goede (!) privéles

robincera

Re: Welk bit voor makkelijker nageven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-07 22:11

Ik ben er al 3 jaar rijtechnisch mee bezig maar ik probeer het net iets makkelijker te maken voor ons allebei Lachen

bij een rollentrens andere uitleg stond juist dat het bevorderlijk was voor de nagefelijkheid omdat ze er mee gaan 'spelen' en ook bevorderlijk voor de schuimproductie Lachen

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 22:13

Als ik al een ander bit zou proberen voor nagevelijkheid zou ik bij die van mij een Sprenger Dynamic RS proberen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 22:16

Een bit met twee verschillende metalen, zoals dat rollenbit, is niet zo fijn voor een paard. Als twee metalen tegen elkaar wrijven dan komt er lading vrij, kleine elektrische schokjes, en daardoor laat het paard het bit los. Niet echt vriendelijk vind ik.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 22:17

K&K dynamic heb ik geprobeerd maar deed die van mij niks op. Beste bit voor die van mij K&K ultra dubbelgebroken met gedraaid middenstuk.

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 22:23

Nikka schreef:
K&K dynamic heb ik geprobeerd maar deed die van mij niks op. Beste bit voor die van mij K&K ultra dubbelgebroken met gedraaid middenstuk.

Die heb ik ook ben ik wel tevreden over.

Maar als ik wat anders zou proberen wil ik die Dynamic wel proberen, of een Myler.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 23:31

Ik raad zeker de myler aan. Ik heb mijn oude merrie die 16 jaar lang op een k&k bit gereden was ook met en myler gereden. Wat een verschil was dat zeg. Veel makkelijker in d emond meer ontspannen.
Mijn 4 jarige heb ik ook met een myler ingereden. Daar reageert ze super op. (weet dan ook niet hoe ze op een nader bit reageert maar dit bevalt prima). En mijn 3 jarige wil ik straks ook inrijden met een myler.

femmefatale

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 23:36

Een myler bitje is voor sommige paarden idd een uitkomst. Helaas niet voor alle paarden.
Wat je ook zou kunnen proberen is een ongebroken trensje. Omdat deze niet knikt in de mond ligt deze erg rustig, als je hand ook rustig is natuurlijk.. maar dat is met elk bitje..

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 23:41

En een rotarybitje dan? Een rolletje in het midden, die zorgt dat de delen apart van elkaar bewegen. Dus werken ze ook apart in. Zit hij rechts bv. een beetje vaster, werk je daar mee en dan pakt hij ook alleen de rechterkant.

Het is een sterk verantwoord anatonomisch bit, erg vriendelijk. Ligt rustig in de mond. Ik had er in ieder geval super ervaringen mee!

robincera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 17:54

MysticTinker schreef:
Een bit met twee verschillende metalen, zoals dat rollenbit, is niet zo fijn voor een paard. Als twee metalen tegen elkaar wrijven dan komt er lading vrij, kleine elektrische schokjes, en daardoor laat het paard het bit los. Niet echt vriendelijk vind ik.

Oke dat wist ik niet, fijn om te weten Lachen

robincera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 17:57

femmefatale schreef:
Een myler bitje is voor sommige paarden idd een uitkomst. Helaas niet voor alle paarden.
Wat je ook zou kunnen proberen is een ongebroken trensje. Omdat deze niet knikt in de mond ligt deze erg rustig, als je hand ook rustig is natuurlijk.. maar dat is met elk bitje..

Hmmm een ongebroken lijkt me niet zo fijn in de mond.. Omdat je dan helemaal geen speling meer hebt zeg maar Lachen

robincera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 17:57

Elzepelze schreef:
En een rotarybitje dan? Een rolletje in het midden, die zorgt dat de delen apart van elkaar bewegen. Dus werken ze ook apart in. Zit hij rechts bv. een beetje vaster, werk je daar mee en dan pakt hij ook alleen de rechterkant.

Het is een sterk verantwoord anatonomisch bit, erg vriendelijk. Ligt rustig in de mond. Ik had er in ieder geval super ervaringen mee!

Cera zit idd aan de ene kant vaster dan de ander, en een bit met zo'n rolletje had ik al gezien ja! Ga even op zoek Lachen

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 18:07

"Ene kant vaster dan de andere kant" lijkt mij een lichamelijk of rijtechnisch probleem wat je niet in de mond kan oplossen hoor!

robincera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 18:08

WowAmigo schreef:
"Ene kant vaster dan de andere kant" lijkt mij een lichamelijk of rijtechnisch probleem wat je niet in de mond kan oplossen hoor!

Ik reageerde even op wat Elzepelze zei, ik zei niet dat ik dáarom een ander bit neem.

Nikki15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 18:09

ik heb een appelbitje die doet het harstikke goed om nagevelijk te worden is een aanrader ! Haha!

robincera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 18:11

Nikki15 schreef:
ik heb een appelbitje die doet het harstikke goed om nagevelijk te worden is een aanrader ! Haha!

Heb je een dubbel of enkel gebroken Lachen ?

Wubbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 18:15

Ik gebruik sinds kort de aurigan K&K Africhtings- bustrens en mijn Welsh Cob rijdt een heel stuk fijner, lekker ontspannen.
Het is een duur bit, maar het bevalt super, ik heb ook een Myler bit maar die ligt nu werkloos in de kast, want dat beviel toch niet zo.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:25

ik lees net dat een myler bitje ook zelf van metaal is maar een kopere inleg heeft.. krijgt deze dan niet dezelfde werking als een rollerbit ?

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 20:05

Elzepelze schreef:

die zijn toch met balletjes inplaats van scharnieren?

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 21:12

Er zit een balletje in het midden, zodat het bit afhankelijk van elkaar kan bewegen ja Ja

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 11:32

Wat zijn jullie ervaringen met de Robart bitten. Die kunnen in het midden namelijk helemaal ronddraaien. Ik heb er nu een paar keer mee gereden en tot nu toe bevalt die goed. Ik heb alleen het gevoel dat ik soms de verbinding met de mond verlies. Hij is dan zo ontzettend licht in mijn hand.

Afbeelding
Dit zgn. pinchless bit onderscheidt zich doordat elke zijde van het mondstuk geheel rond kan draaien t.o.v. de andere zijde. Hierdoor kan op 1 zijde van de mond een andere inwerking worden gegeven dan aan de andere. Het bit werkt makkelijker in en het paard pakt het bit minder gauw vast. Ligt makkelijker in de mond dan conventionele bitten. RVS.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 13:30

Ik ben van een simpele waterstrens overgestapt op een enkel gebroken bustrens. Dat was voor mijn pony al voldoende om nagevelijk te lopen (watertrens die hij had was vrij scherp).