[WN] 1 merk, 1 maat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Branca

1 merk, 1 maat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-07 15:50

Ik weet dat dit bij Stubben wel is: een boommaat 30 is een boommaat 30, ongeacht het model.

Geldt dit ook voor bijv de Crates?
Wat is er aan de hand:
een kennis van me heeft vanmorgen mijn Crates 249 geleend en wil zo'n zelfde hebben. Hij zei dat ie goed lag op zn kwpn'er en zijn vrouw zat er perfect en zelfverzekerd in.
Omdat hun niet thuis zijn in de westernzadels.. help ik hen zoeken. Qua gevoel kost zo'n zadel veel geld voor dat ene ritje per week.. maar heb hen van het idee 'zadelmarkt' afgeholpen. Dus wie zo'n zadel te koop heeft, leuke prijs?
Mijn Crates is een 16" en tussen de concho's is het 20/21 cm, dus full quarter.

Nu kom ik dat model haast niet tegen...
Zou dan een andere Crates met zelfde maten ook voldoen, of zou die totaal anders liggen..of.?

Of is er iets vergelijkbaars? Tips?

__Suzanne__

Re: 1 merk, 1 maat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 17:26

Op de website van Crates kan je met het nummer bij de hand allerlei specificaties van de zadels opzoeken, misschien heb je daar wat aan? Anders misschien even navragen bij Crates zelf.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 18:46

Een kennis van mij had 2 Crates zadels, beide zelfde type en alles, alleen verschil in kleur en zitting maat, toch paste de een wel op paard en de andere niet.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 21:38

Denk dat je mij bedoelt? Knipoog

Klopt dus inderdaad!
Het enige verschil tussen beide zadels was de kleur en het bouwjaar!
En dat laatste deed 't hem waarschijnlijk omdat een grote fabriek als Crates niet altijd persé de zadelbomen van dezelfde leverancier geleverd krijgt.
Mijn zadel (was 1 jaar ouder dan het andere) had meer (en dus teveel) 'rock' dan het andere en pastte niet goed.
Ook zat er iets verschil in het gewicht maar dat zal ook ongetwijfeld te maken hebben met dat er verschillende bomen in zaten.
Toch waren het allebei hetzelfde model, (nr 247, dacht ik) en allebei full quarter. zelfs de zittingmaat was hetzelfde.

Dus hetzelfde merk, model en maat wil lang niet altijd zeggen dat het ook hetzelfde ligt!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 22:21

Hihi! Ja, ik bedoelde jou! Haha!

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-07 22:49

Aha..dus gaat nog niet meevallen.
Maar kan dan best voor een Crates gaan, maar zit je toch aan passen vast.
Zijn er meer soortgelijke zadels, qua fijne zit en model?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 08:31

En dat verschil in bomen kan heel snel gaan. Vrienden van ons hebben in mei een zadel gepast (ook crates) maar ze wilden hem graag in een andere kleur. Dus die is besteld in de VS. Zadel kwam en paste voor geen meter..... terwijl het hetzelfde model was.

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 08:51

Branca schreef:
Ik weet dat dit bij Stubben wel is: een boommaat 30 is een boommaat 30, ongeacht het model.
Geldt dit ook voor bijv de Crates?

Nee. Dit geldt voor geen enkel merk westernzadels. ALLE westernzadelfabrieken, gebruiken bomen van verschillende leveranciers, die allemaal (sterk) van elkaar kunnen verschillen. Er bestaat GEEN norm in maten, dus een Full-QH boom van bomenmaker X is niet gelijk aan een Full-QH boom van bomenmaker Y. Type nummers (zoals Grates 249) zijn veeal puur voor eigen productie beheer en voor model/kleur/type aanduiding.

Branca schreef:
.....Mijn Crates is een 16" en tussen de concho's is het 20/21 cm, dus full quarter.
Zie Bokt topic: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=128&t=724438
Deze manier van meten is de 1e stap op de weg van verdwalen....

MVG sablou

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 11:34

Okeeee... Cool Dat is lastig, maar ik snap het Koe

Dat wordt dan passen.
Dat een full-quartermaat de ene keer 19 cm is en de andere keer 22 cm, is me bekend. Maar dat men zoveel verschillende bomen gebruikt.. ook nog eens bij dezelfde fabrikant, niet. En dan nog ns die voorbeelden die men hier noemt, ai ai, lastig en uiteindelijk dure aangelegenheid.
Waar liggen dan de grenzen he, van de maten bomen. Dat is lastig zoeken, zeker voor mensen die niets weten van westernzadels. (naar de winkel zou je zeggen)

Dat meten, ja, ik kan me voorstellen dat dat 'persoonlijk' gebeurt Knipoog
Ik ga eea eens lezen.

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 11:53

Zelfs tussen twee verschillende zadels van exact hetzelfde type zijn nog verschillen te vinden. Zo lag de ene Bob Loomis reiner beter op Jagger dan de ander, en van mijn vorige zadel, een Todd Bergen reiner, lag een testzadel weer beter dan degene die ik uiteindelijk had aangeschaft. De een was ook nieuwer dan de ander, dat dan wel weer. Het was een klein verschil, maar toch groot genoeg om hem uiteindelijk weer te verkopen.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 10:49

Benamingen als full-quarter zeggen helemaal niets, ook veranderemn de boomen regelmatig mee met de veranderingen bij het fokken van quarters. lees mijn info-site.
De enige manier om te weten of een boom past is je paard opmeten en de kale boom op de rug van je paard leggen.