Moeilijke rug voor zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 10:55

Wij zijn al 4 jaar trotse eigenaar van deze leuke beestje. Bloos In die tijd hebben we wat rug problemen gehad, meestal zonder dat we het merkte. (Hoeveel paarden hebben nou een zeer rug zonder dat hun eigenaar het eigenlijk weet??) Wij hebben een tijdtje boomloos gereden, maar dat was ook niets voor dit dier. De beugel ophang gaaf te veel punt belasting, waardoor hij boven de beugel ophanging pijn kreeg. Huilen Nu hebben we een westernzadel die goed zit (maar ja, het is geen custom, dus het zit niet 100%). Wel heeft het veel draagvlakte We hebben ook een Euroriding VZ zadel, die voor ons op maat is gemaakt is door een goede zadelmaker. Deze zadel lijkt alsof hij goed ligt, maar ik merk wel na het rijden wat gevoeligheid in zijn rug.

Voor mijn gevoel, moet de westernzadel (alle westernzadels?) te ver naar voren liggen om echt schoudervrijheid te geven. En de VZ zadel, voor mijn gevoel, heeft te weinig draagvlak om te zorgen dat er veel puntbelasting is.

Ik vraag me nu af : Is deze rug een speciaal moeilijke? Het is wel kort, maar het paard is ook heel sterk en heeft veel spieren. Ik merk ook dat als hij laag is met zijn hoofd, je kan duidelijke de aftekeningen zien van de bovenste ronding van de schouder. Het lijkt me dat geen enkel zadel niet daarop zou rusten. Een een zadel die daarachter ligt zou op het zwakere gedelte rusten. (??)

Dus… meningen (bij voorkeur onderbouwd)… is dit een moeilijke rug om een zadel voor te vinden. En als zo, in welke opzichten. Hoe zit het met schoudervrijheid als de schouder zo ‘hoog’ komt (voor mijn gevoel dan). Of is dit een doodgewone paardenrug?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Precious20

Re: Moeilijke rug voor zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 12:21

Michelle99 schreef:
Ik vraag me nu af : Is deze rug een speciaal moeilijke? Het is wel kort, maar het paard is ook heel sterk en heeft veel spieren. Ik merk ook dat als hij laag is met zijn hoofd, je kan duidelijke de aftekeningen zien van de bovenste ronding van de schouder. Het lijkt me dat geen enkel zadel niet daarop zou rusten. Een een zadel die daarachter ligt zou op het zwakere gedelte rusten. (??)

Op het eerste zicht is dit geen speciaal moeilijke rug hoor. Het blijft wel lastig te beoordelen van een foto maar ik heb al paarden gezien met een veel moeilijkere rug en zelfs die paarden hadden een passend zadel. Voor jouw paard moet er dus ook een zadel passend gemaakt kunnen worden.
Even nog een opmerking: bij íeder paard kan je de ronding van de schouderbladen zien als ze hun hoofd laag houden... Een goed passend zadel mag daar dan ook niet opkomen. Doet het dat wel, dan schort er iets.
En wat bedoel je met: "een zadel die daarachter ligt zou op het zwakkere gedeelte rusten. (??)" ?
Bedoel je dan dat als je het zadel te ver naar achteren ligt dat het dan op de lenden komt te liggen?
Dat is wel waar. Als je een zadel te ver naar achteren legt, komt het op de lenden te liggen. Vooral paarden met een korte rug hebben hier wel eens last van.
Maar een eerste vereiste is dat het zadel juist achter de schouder ligt. Als het zadel dan nog op de lenden ligt, kan je de kussens laten aanpassen door een zadelmaker.

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 12:42

Precious20 schreef:
Michelle99 schreef:
Een een zadel die daarachter ligt zou op het zwakere gedelte rusten. (??)

Hierdoor bedoel ik dat de plek op zijn rug die zo hol is krijgt de hele zadel op, en als het niet op de lenderen komt, lijkt het mij:
1. zo'n kleine oppervlakte (van voor naar achteren dus), dat er weinig spraak kan zijn van verdeling van belasting per vierkante cm.
2. dat je zo ver naar achteren zou komen te zitten dat je niet meer over zijn “centrum van gewicht” komt. De meeste zadels hebben de laagste punt van de zitting in het midden van het zadel, en de beugelophanging eronder.

En westernzadels lijken mij altijd de schouder te bedekken, hoewel dragen op de schouder is een ander verhaal.

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 13:50

Afbeelding

Beste Michelle99,

Hoewel een foto nooit een goed uitgangspunt voor een oordeel of bevinding op zadel gebied kan zijn, zie ik niet in waarom dit paard geen goed passend westernzadel zou kunnen krijgen.
Vele van mijn klanten hebben paarden met ruggen waarvan ze, vergeleken bij deze foto's, veel meer pasvorm problemen zouden verwachten.

Ik heb je plaatje even voorzien van een bar (de dragers van een westernzadel). Zo ongeveer komt die dus op je paard te liggen. Niet op maar achter de schouderbladen. Zodanig dat de schouderbladen nog netjes kunnen "in en uit draaien" zonder dat het paard tegen de bars op loopt.
De rode lijn geeft de hartlijn van de fork weer (en de lijn van de rigging).
De groene lijn geeft de loodlijn van de stijgbeugels weer en de paarse die van het gewicht van de ruiter.

MVG Louis van Kerkhoff Westernzadelmaker.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:47

Of moeilijke zadels voor deze rug.
Zoals hierboven door een (western) collega al is aangegeven lijkt dit in ieder geval niet de moeiijkste rug...
Maar foto's kunnen bedriegen......

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:56

ik ken iemand die ook zo een moeilijk paard had, en die heeft een podium endurance zadel gekocht... zit super goed... en ligt perfect op het paard... dat is mss een optie voor je...?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 18:11

Ik heb ook altijd zadelproblemen gehad. Ben er laatst achtergekomen (zadelpasser heeft me er op gewezen Bloos ) dat de spieren vlak achter de schouders van m'n paardje overontwikkeld zijn. Een engels zadel is dus uit den boze, heb nu een Gaston Mercier endurancezadel besteld, dit is het eerste zadel dat ik ben tegengekom dat niet op die spier drukt.
Je kan er dus maar beter eens een professional naar laten zien, soms ligt het aan iets kleins waar je altijd al hebt overgekeken!

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 19:03

Nou, dank jullie wel voor je reakties. Zeker sablou voor je tekening. Ik ga nog een keer kijken naar mijn zadel... waar hij ligt en hoe hij ligt. Laatst had ik hem zeker te ver naar voren.

Mijn westernzadel lijkt perfect op zijn rug te zitten zonder pad, maar met (dikke) pad lijkt het geheel wat wankel (dragt iets meer voor dan achter, gezien aan de zweet plekken en de pad).

De reden voor mijn vraag is dat ik vind dat zijn engels zadel zijn rug (tussen de paarse en de gele lijn van sablou) wat gevoelig maken. Zijn westernzadel -- hoewel het niet voor hem op maat is gemaakt -- geeft hem geen zeer plekken dat ik kan ondekken (ik check zijn rug iedere keer dat ik op en afzadel).

Wat de endurancezadels betreft, ik zat naar die te kijken maar qua draagvlaak zit je ong. hetzelfde als met een engels zadel. Ik wilde juist een western boom proberen omdat ik begrijpen had dat die druk/gewicht beter verdelen.. ??

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 22:00

Michelle99 schreef:
Wat de endurancezadels betreft, ik zat naar die te kijken maar qua draagvlaak zit je ong. hetzelfde als met een engels zadel. Ik wilde juist een western boom proberen omdat ik begrijpen had dat die druk/gewicht beter verdelen.. ??

Endurance zadels mogen er dan wel 'engels' uitzien, maar het draagvlak is wel degelijk groter hoor! Moet ook wel. Met het zadel dat ik heb gekocht bijvoorbeeld (Levezou van Gaston Mercier) worden wedstrijden van 120km en meer gereden, dan kan je je geen klein draagvlak veroorloven! Er zijn trouwens heel veel endurancezadels waarin een westernboom zit verwerkt, de podiums bijvoorbeeld.