Welk bitje voor gevoelige arabier?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Welk bitje voor gevoelige arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 10:25

Paardjes worden groot.
Ik longeer hem nu aan het halster met een hoofdstel erover heen. Ik had een dubbel gebroken watertrensje. Maar merkte dat hij dat moeilijk aannam. Ben toen op een happy mouth bitje over gestapt en dat ging echt super. Alleen word/is dat bitje aan de krappe kant en heb ik weer een dubbel gebroken watertrensje geprobeerd. Die neemt hij nu heel makkelijk aan. Alleen heeft meneer hele gevoelige mondhoekjes en schuurt het bitje daar een beetje. Hij krijgt er geen wondjes van alleen wat velletjes los. Nu wil ik graag overstappen op een ander bitje. Is een bustrens dan beter?

Hij word over een paar maandjes ingereden. En wil gelijk een bitje wat ook goed bevalt met rijden. Hij is heel gevoelig en reageert super druk. Ik zou hem daarom ook op touwhalster kunnen inrijden. Maar vind het ook belangrijk dat hij met bit gereden kan worden.
Maar welk bit is daar nu geschikt voor?

Is een dubbelgebroken kneveltrens iets of maar gewoon een dubbelgebroken happy mouth of maar gewoon een simpele dubbel gebroken?
Ik ben echt opzoek naar een heel zacht bitje met een fijne ligging in de mond. En niet al te dik.
Ik heb een myler bit voor mijn belse knol zou dat ook iets zijn voor hem (wel een andere maat Clown )

Qimm

Re: Welk bitje voor gevoelige arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 10:50

Een bustrens is volgens mij voor de mondhoeken wat zachter omdat het een geheel is. Je zou anders misschien ook rubberen bitschijven kunnen gebruiken?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 10:51

dubbel gebroken bustrens?
pas wel op met té dikke bitten... dit kan ook problemen veroorzaken ivm niet passen in kleine mondjes..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 10:53

ongebroken trens
Vinden veel paarden met een erg gevoelige mond of weinig plaats in de mond prettig Lachen

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 10:56

Dat zou inderdaad ook een optie zijn. Alleen heb ik nog geen bitje die echt bevalt en de goede maat is. Wil zowiezo een nieuwe halen. Maar de vraag is welke.

@Liezel1 Daar ben ik inderdaad ook bang voor dat het al gauw te dik word. Hij heeft zo'n klein mondje (vind ik).
Afbeelding

@runningkawa Dat klinkt heel vreemd in de oren. Aangezien ik altijd gedacht heb dat zo'n stang behoorlijk streng inwerkt. Maar aan de andere kant het scharniert niet.
Is dan de bustrens uitvoering het zachtste?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 10:58

Een stang heeft scharen Lachen
Vandaar dat veel mensen denken dat een ongebroken bit scherp is omdat het vaak stang genoemd word

Echt waar 1 van de vriendelijkste bitten die er is Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 11:01

Citaat:
Enkel gebroken trens

Een enkelgebroken trens heeft een mondstuk dat op 1 punt scharniert. Dit mondstuk werkt als er aan de teugels getrokken wordt in op de lagen, tong, mondhoeken en het gehemelte. De meeste druk ontstaat op de lagen. Het mondstuk knijpt daarnaast om de onderkaak en kan in het gehemelte prikken naarmate de druk op de teugels toeneemt. De inwerking van dit bit is te vergelijken met een notenkraker; hoe langer de handvaten en hoe breder de trens is, hoe groter de kracht zal zijn waarmee de noot cq onderkaak van het paard "gekraakt" zal worden. Een trens mag niet te smal zijn, maar dus ook zeker niet breder dan nodig!

Dubbelgebroken trens

Een dubbelgebroken trens heeft een mondstuk dat op 2 plaatsen scharniert. Als je aan de teugels trekt, zal het paard druk voelen op mondhoeken, tong en lagen, waarbij de druk gelijkmatig verdeeld wordt over de tong en de lagen. Dit bit kan niet in het gehemelte prikken, maar geeft wel weer druk op het midden van de tong. De vorm van het middelste deel van het mondstuk kan verschillen. Dit kan een plat plaatje zijn, maar ook een bol of anatomisch gevormd bolletje.

Ongebroken trens

Een ongebroken trens heeft geen scharnierpunten. Het mondstuk kan recht zijn of de vorm van de tong volgen. Het werkt voornamelijk in op de mondhoeken en de tong en minder op de lagen. Doordat het ongebroken is, worden tong en lagen niet bij elkaar geknepen en kan het ook niet in het gehemelte prikken. Sturen gaat met een ongebroken trens wel iets lastiger dan met een gebroken bit omdat eenzijdige teugelhulpen minder goed doorkomen. Een ongebroken trens is niet hetzelfde als een stang omdat het bit geen hefboomwerking en kinketting heeft. Een ongebroken trens is zeer geschikt voor paarden met een gevoelig gehemelte of hangend rooster.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 11:04

Bustrens is inderdaad het fijnst.
En dan zou ik ze gewoon allebei eens proberen, een dubbelgebroken en een ongebroken. Het ene paard vind het fijn als er wat beweging in zit, het andere paard wil het bit graag zo stil mogelijk hebben liggen.
Ongebroken is niet hetzelfde als een stang. Een stang heeft een hefboomwerking. Ongebroken scharniert neit inderdaad, en kan daardoor ook niet in het gehemelte prikken.

Je zou ook kunnen kijken voor een billy allen bit zoals deze: Afbeelding
De bitringen kunnen los van elkaar bewegen zoals bij een gebroken trens, maar door het middenstukje kunnen ze niet helemaal dubbelklappen en dus minder noterkraker-effect en geen kans op prikken in het gehemelte. Daarbij zijn deze (western)bitten altijd vrij dun, en dus lekker veel ruimte over in de mond.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 11:06

Ik kan me ineesn herineren dat een vriendin ook met een ongebroken bitje reed op haar fjord en daar starte ze gewoon knhs dressuur mee. Ze rijdt nu L2.
Is een happy mouth stangentje misschien iets? Dat is net iets flexibeler of vinden ze dat juist helemaal niet fijn?

Dat klinkt inderdaad heel logisch. Dat sturen minder makkelijk gaat maak ik me niet druk om.Wil zoveel mogelijk van het bit afblijven.

Hey die billy alen lijkt op de myler bitten. Die vind ik persoonlijk heel fijn bij mijn trekpaardmerrie.

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 11:06

Dat stukje van runningkawa, is zeer verhelderend *slaat op in favorieten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 12:38

Persoonlijk heb ik er nooit wat van gemerkt dat het minder makkelijk stuurt Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 14:47

Heb ook een pony die héél gevoelig in de mond is. Ik rijd daarom met een dubbelgebroken watertrens, dat bevalt zowel mij als mijn pony goed Lachen
Maar het verschilt natuurlijk ook weer van pony naar pony Knipoog .