Welk bitloos hoofdstel voor mijn draver?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dabo

Welk bitloos hoofdstel voor mijn draver?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 22:43

Omdat ik eigenlijk van de bitloos-fans alleen maar positieve ervaringen lees, denk ik dat dat misschien toch wel wat voor ons zal zijn! Haha! Maar... er zijn zoveel soorten, welke past het beste bij mijn paardje? Ik zal wat over haar vertellen.
Narbella is een draver, 5jaar oud. In de bak dressuur ik met haar, op een dubbelgebroken bitje. Dit gaat super!
Als ik buiten ga rijden, gaat er een knop op in dat koppie van haar, en wil ze nog maar een ding: hard! Met name dan in de winter, dan is ze amper te houden! Ik rijd haar dan op een pelham..
Zomers is ze veel rustiger, en rijd ik haar op een hackamore, met een los teugeltje. (alleen zomers dus)
Narbella is dus een heethoofdje, maar we rijden graag buiten. Aan de ene kant durf ik niet zo, bitloos, maar ik lees zo vaak dat juist hete paarden daar zo goed op kunnen reageren!

Op het topic 'Overzicht van bitloze optomingen en waar ze te vinden' heb ik een paar misschien geschikte gezien:

- Dr. Cook Bitless Bridle. Kruist onder de kaak, druk op wang en achter de oren. (?)
- Sidepull. Druk op neus alleen. (lijkt mij voor mijn knollie niet genoeg..?)
- Bitloos van Emiel Voest. Ziet er simpel uit, kruist achter de kin. dus bij druk word de kaak fijngeknepen..?
- Bitless Bridle door Ludomar. Deze gaat via ringetjes aan de zijkant achter de oren langs. Dus bij teugel aaname: druk achter de oren.

Mijn voorkeur gaat uit naar de Dr.Cook Bitless Bridle. denk ik. of de Bitless Bridle door Ludomar. Als laatste de Bitloos van Emiel Voest, maar denk dat deze niet zoveel doet voor mijn paardje, net zoals een sidepull..
Maar misschien denken jullie er anders over? Wil graag jullie mening! Haha! Haha!
Dus... kom maar op Haha!

WendyBZ

Re: Welk bitloos hoofdstel voor mijn draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 23:31

Ik heb twee s-hackamores (zie profiel voor foto's) juist omdat ik wat extra zekerheid wilde hebben. Met mijn vorige draver had ik echt geen Dr Cook oid om hoeven doen, daar zou ie zo mee weg lopen. De s-hack heeft hefboomwerking en ik heb toch liever een goede rem dan een paard aan de kletter Haha! Bij de beide (draver)merries die ik nu rij hoef ik hem amper te gebruiken, maar ik vind het idee toch wat fijner.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 23:50

Dank je voor je reactie. Zo'n S-hackamore, lijkt hetzelfde te werken als een korte schaar hack? Die heb ik namelijk, en werkt leuk in de zomer, maar niet in de winter, daar loopt ze ook doorheen. Nou moet ik wel zeggen dat er een leren riem achter zit, en bij jou dus een kinketting... Dat zal ook wel schelen denk ik.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 08:59

Ja Ja Ik heb bij ofir wel eens een gelbeschermer ertussen gedaan, en vervolgens 15 km lang aan de teugels gehangen...

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 09:02

ik volg dit even, ben wel geintresseerd in de werkingen van verschillende bit-loos hoofdstellen Knipoog

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:42

Ik gebruik voor mijn paard op dit moment de cross-link (dr. Cook, dus met druk achter de oren). Eerst wilde ik die van Voest nemen (alleen gekruisd onder de kin), maar Emiel zei dat de cross link wat scherper inwerkt (wat hij een nadeel vindt). Aangezien mijn paardje nog ingereden moet worden en ook erg energiek is, heb ik toch maar voor de cross-link gekozen. Toch vraag ik me af of ik wel de juiste keuze heb gemaakt. Als mijn paard er vandoor wil gaan en ik aan de teugels trek, dan krijgt hij dus druk achter zijn oren en ook een beetje op zijn neus. De reactie van hem is dan om zich heel erg op te krullen, dus met de kin op de borst en dan heb ik niet veel meer te vertellen. Ik ben bang dat dit veroorzaakt wordt door de gekruisde druk achter zijn oren... Maar een hackamore met ketting doet weer net zo veel pijn als een gewoon bit. Ik heb dan het idee dat ik net zo goed met bit kan gaan rijden Verward

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 17:31

als je goed met een hackemore of goed met een bit rijdt doet geen van beide pijn. het probleem is jammer genoeg dat teveel mensen gewoon trekken wat natuurlijk bij bit en bitloos absoluut niet goed is
ik ben het wel met je eens dat ik hackemores niet geweldig vind om mee te rijden maar pijn doet het toch echt alleen als je er verkeerd mee om gaat of er moet medisch iets niet helemaal goed zijn

het hoofdstel dat jij om schrijft lijkt mij inderdaad ook niet ideaal.. natuurlijk reageert elk paardje anders, maar ik denk dat het opkrullen wel komt van druk achter de oren..

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 23:15

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-07 11:37

Die werkt het zelfde als de dr.Cook, maar is een stuk duurder Tong uitsteken
Wel leuk, die kleurtjes.. Haha!

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 17:54

Dabo schreef:
Die werkt het zelfde als de dr.Cook, maar is een stuk duurder Tong uitsteken
Wel leuk, die kleurtjes.. Haha!

O, oke, ik ken dr. Cook niet en ik heb er verder ook niet zoveel verstand van Clown

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-07 18:31