Narbella is een draver, 5jaar oud. In de bak dressuur ik met haar, op een dubbelgebroken bitje. Dit gaat super!
Als ik buiten ga rijden, gaat er een knop op in dat koppie van haar, en wil ze nog maar een ding: hard! Met name dan in de winter, dan is ze amper te houden! Ik rijd haar dan op een pelham..
Zomers is ze veel rustiger, en rijd ik haar op een hackamore, met een los teugeltje. (alleen zomers dus)
Narbella is dus een heethoofdje, maar we rijden graag buiten. Aan de ene kant durf ik niet zo, bitloos, maar ik lees zo vaak dat juist hete paarden daar zo goed op kunnen reageren!
Op het topic 'Overzicht van bitloze optomingen en waar ze te vinden' heb ik een paar misschien geschikte gezien:
- Dr. Cook Bitless Bridle. Kruist onder de kaak, druk op wang en achter de oren. (?)
- Sidepull. Druk op neus alleen. (lijkt mij voor mijn knollie niet genoeg..?)
- Bitloos van Emiel Voest. Ziet er simpel uit, kruist achter de kin. dus bij druk word de kaak fijngeknepen..?
- Bitless Bridle door Ludomar. Deze gaat via ringetjes aan de zijkant achter de oren langs. Dus bij teugel aaname: druk achter de oren.
Mijn voorkeur gaat uit naar de Dr.Cook Bitless Bridle. denk ik. of de Bitless Bridle door Ludomar. Als laatste de Bitloos van Emiel Voest, maar denk dat deze niet zoveel doet voor mijn paardje, net zoals een sidepull..
Maar misschien denken jullie er anders over? Wil graag jullie mening!

Dus... kom maar op