Staartriem? Wel of niet? [weet niet waar ik het moet plaatse

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xmy

Staartriem? Wel of niet? [weet niet waar ik het moet plaatse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 21:13

Hoi,
Ik verzorg een hele lieve pony, maar het zadel schuift heel erg naar voren. Ik heb al een paar zadels geprobeerd, maar volgens mijn instructrice en mijzelf ligt het toch aan haar buikje (ze is redelijk dik (ik probeer er wel aan te werken natuurlijk)). Mijn instructrice zei dat misschien een staartriem wel handig was. Ik wil dat best kopen, maar is dat niet heel erg klote voor m'n paardje? Dan zit zo'n staartriem (incl. mij en mijn zadel) aan z'n staart te trekken Verward
Hoop dat iemand iets weet? xx

Peuk

Re: Staartriem? Wel of niet? [weet niet waar ik het moet plaatse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 21:14

Dit hoort bij Harnachement denk ik. Knipoog
Ik denk dat je zadel gewoon niet past. Op zoek naar een nieuw zadel?

xmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 21:55

Hmm.. 't zou altijd kunnen natuurlijk, maar omdat ik al meerdere zadels heb geprobeerd (ook voor paarden met een geen of weinig schoft enzo) en omdat het zadel toch goed lijkt te passen, lijkt het me niet.. Maar als het wel zo is, heb ik nog een probleem; het zadel is niet van mij maar van haar baasje. Ik hebzelf geen geld om een ander zadel te kopen en ik vind t toch banketstaaf om aan haar maar eentje te vragen (aangezien zij zelf nooit rijdt).. Bloos Toch bedankt voor je reactie in ieder geval!

Nog meer reacties zijn altijd welkom Knipoog Haha!
xx

xmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 21:56

even kijken of ik weet hoe ik het kan verplaatsen.. Kan ik zelf zeker niet doen Tong uitsteken?

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 21:58

Nee. Jammer genoeg niet. Vork Als je geen geld hebt kan het wel een oplossing zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 22:52

RUI --> HAR.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 10:23

KsVrPy schreef:
Nee. Jammer genoeg niet. Vork Als je geen geld hebt kan het wel een oplossing zijn.

Dat zeg je toch niet, bij een slechtpassend zadel is een staartriem helemaal geen oplossing!

Ik zou als ik jou was er een zadelmaker naar laten kijken, wat voor pony heb je?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 10:26

Bananensingel iig wel kopen?
Dat kan al wat verlichting geven, aangezien ze een bol buikje heeft.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 10:32

Ik denk dat er ponies zijn waar alle zadels naar voren schuiven, ook degene die prachtig lijken te liggen en aan te sluiten. De pasvorm kan goed zijn, maar als de pony zo'n bol buikje heeft dat de singel daardoor vanzelf heel dicht tegen de voorbenen aanschuift (niet bepaald fijn), wordt het zadel meegetrokken. En als je pony dan ook nog veel beweging heeft in haar rug, is er echt weinig aan te doen. In dat geval lijkt een staartriem mij ook wel een oplossing. Maar dit kun je pas zeggen nadat je héél veel zadels gepast hebt, ook van andere typen dan de standaard engelse zadels.

Cupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 10:35

In plaats van een staartriem zou je ook een voorsingel kunnen proberen (op voorwaarde dat het zadel echt goed past natuurlijk).

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:28

Hannanas schreef:
Bananensingel iig wel kopen?
Dat kan al wat verlichting geven, aangezien ze een bol buikje heeft.

Dat scheelt al een stuk vaak ja. Er bestaan ook antislipmatjes voor onder het zadel. Niet optimaal, maar soms moet je wat.

Een voorsingel is een mooiere oplossing dan een staartriem, maar vaak werkt dat met zo'n bolle buik toch ook niet fijn, knellen bij de schouders.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:48

Ik had voor mijn bolle knol (:=) een andere singel gekocht, 1tje die aan de onderkant wat stroefer is. Hierdoor bleef het zadel wel beter liggen Lachen

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 14:42

Ik zou eerst een een andere singel proberen, misschien een stroever dekje oid. Ik zou ook de eigenaresse vragen een zadelmaker te laten komen, schuiven is nooit bevorderlijk voor de rug van de pony, met een staartriem bestrijd je het symptoom, je moet de oorzaak zien te vinden.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 18:58

Charos schreef:
KsVrPy schreef:

Dat zeg je toch niet, bij een slechtpassend zadel is een staartriem helemaal geen oplossing!

Ik zou als ik jou was er een zadelmaker naar laten kijken, wat voor pony heb je?

Kan zei ik... Lezen is ook een vak. Dromen

Een andere singel is ook een goed idee. Ja

xmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 23:26

Dankje voor de reacties Lachen Ik zal eens kijken naar de singel of anders een staartriem.. Ik zal es gaan vragen over een zadelmaker laten komen kijken en anders ga ik die singel eens proberen. & als dat neit werkt zal ik de staartriem eens proberen Lachen
xx Lovers

Hoffa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 22:08

Ik heb toevallig hetzelfde probleem met mijn paard, het zadel schuift ook telkens naar voren. Mijn paard heeft ook bijna geen schoft (en een heeel klein buikje). Een voorsingel werkt best wel, maar nu met het verharen en de lange vacht gaat de voorsingel met de gewone singel schuren dus die is er nu ook weer af.

Maar neem aub GEEN staartriem! Je zei het zelf al, alle druk van het zadel en van jezelf komt op de staartwortel te staan. Het zadel kan niet naar voren schuiven, maar je paard zal er niet gelukkiger van worden.

Mijn raad aan jou is dus probeer het eerst met een andere singel en dus eventueel een voorsingel, zolang hij daar geen plekken op krijgt!

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 19:33

een voor singel heeft de zelfde werking als een staartriem, alleen dan fijner Lachen

punkielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 21:16

xmy schreef:
even kijken of ik weet hoe ik het kan verplaatsen.. Kan ik zelf zeker niet doen Tong uitsteken?

topic staat hier geod hoor:P