bandages of peesbeschermers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

principal

bandages of peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 21:11

het paardje waar ik op rij, draagt voor peesbeschermers, nu heb ik ook nog bandages, kan ik die gebruiken ipv de beschermers?

Of gaat dit teveel steun geven waardoor de peesbeschermers eigenlijk beter zijn?

ZzzeiN

Re: bandages of peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 21:18

Kan makkelijk, maar bandages geven niet heel veel steun hoor. Je moet er wel goed opletten dat je goed bandageerd.

Zeebries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 08:52

Ik zou ze niet gebruiken ipv van beschermers.
Want als de beschermers een goede tik krijgen van de hoeven, komen er krassen op, maar een bandage vangt die klappen helemaal niet op!
Ik rijd graag met allebei, maar ik rijd enkel met bandages voor de mooiigheid.

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 09:00

Misschien ligt het aan mij maar ik krijg het idee dat veel mensen het idee krijgen dat peesbeschermers en banadages hetzelfde zijn. Zoals mijn voorganagers al zeiden een peesbeschermer is het beschermen van het been waanneer het paard zijn eigen benen aantikt met zijn hoeven. Banadages worden veelal gebrukt omdat mensen het mooi vinden maar de functie van bandages is het ondersteunen van de spieern wanneer deze te slap zijn. Wanneer een gezond paard met sterke spieren met enige regelmaar bandages wordt omgedaan verzwak je zijn spieren eigenlijk (LEES GOED dat is mijn mening).

Om nu antwoord te geven op het topic....gebruik dus wat het paard nodig heeft zoals zojuist hierboven is geschreven

Suc-6 Haha!

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 09:03

Ik gebruik peesbeschermers, ik vind het veel makkelijker en het geeft ook een betere bescherming.

En zoals het hierboven staat ben ik het helemaal mee eens!

Je kan ze best wel eens gebruiken hoor, maar ik zou er niet elke dag mee gaan rijden.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 09:32

@Snovje, dat is onzin, een paard heeft zeer weinig spieren in zijn been, vooral botten en pezen, met een simpele (GOED aangelegde) bandage geeft het geen ondersteuning aan een been.

Bandages worden helaas vaak fout omgedaan en daarom word het veelal afgeraden. Peesbeschermers doe je toch net ff wat makkelijker om.

LiinDseyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 09:34

yulan schreef:
Ik zou ze niet gebruiken ipv van beschermers.
Want als de beschermers een goede tik krijgen van de hoeven, komen er krassen op, maar een bandage vangt die klappen helemaal niet op!
Ik rijd graag met allebei, maar ik rijd enkel met bandages voor de mooiigheid.

bij mij het zelfde.. ik heb bandages is allerlei kleuren maar rijd er niet zo veel mee. Als ik zie dat mijn peesbeschermers al erg beschadigd zijn zullen ze wel echt nodig zijn.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 09:36

Vergeet niet dat peesbeschermers het been breder maken he, waar ze normaal langs elkaar gaan tikken de peesbeschermers tegen elkaar aan.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:28

Ik rij ook meestal meet peesjes of met 3in 1 beschermers.

de bandages heb ik voor de mooiigheid en die gebruik ik ook maar één keer in de zoveel tijd Knipoog

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 13:45

Gebruik even de zoekfunctie... zijn 100den topics over de voor en nadelen van bandages vs peesbeschermers vs niets Lachen

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 14:01

Ik rijd in de winter vnl met peesbeschermers voor het gemak, die kan ik mooi afspoelen, aangezien ik buiten rijd en het vaak nat ligt. In de zomer zou ik wel eens bandageren. Maar erg veel eigelijk niet. Beide beschermen tegen wondjes, (door aantikken van de benen), maar echt steun geven bandages niet en volgens mij peesbeschermers evenmin.

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 14:38

Ik gebruik ook juist in de natte tijden bandages, omdat in de blubbak toch behoorlijk wat zand opspat (modder, korreltjes e.d.) en dat zou kunnen gaan schuren tussen been en peesbeschermer wanneer deze nat is. Ik gebruik dus ook beide Lachen

Jamiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 11:14

ik rij dan met peesjes en dan met bandages.. maar zoals vele al zegge de bandages heb ik voor de mooiigheid.. maar als we gaan springen doe ik wel altijd peesjes om!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 11:18

mariska1989 schreef:
Ik gebruik ook juist in de natte tijden bandages, omdat in de blubbak toch behoorlijk wat zand opspat (modder, korreltjes e.d.) en dat zou kunnen gaan schuren tussen been en peesbeschermer wanneer deze nat is. Ik gebruik dus ook beide Lachen

Maar dat word toch erg zwaar om de benen van je paard, die natte lappen?

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 11:30

Een groot fabeltje is dat beenbescherming steun zou bieden aan de benen. Dit doet geen enkele beenbescherming, zelfs bandages niet!!!
Beenbescherming is er om de benen van buitenaf te beschermen, bandages pur voor de show. Mijn paard werd jarenlang met bandages gereden vanwege een oude peesblessure, dit zou immers het meeste 'steun' bieden. Ik heb het er met diverse da over gehad, en dit was volkomen zinloos. Ik kon beter de pezen van binnen hard maken door bv veel te stappen over de harde weg!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 12:16

floor01 schreef:
Een groot fabeltje is dat beenbescherming steun zou bieden aan de benen. Dit doet geen enkele beenbescherming, zelfs bandages niet!!!
Beenbescherming is er om de benen van buitenaf te beschermen, bandages pur voor de show. Mijn paard werd jarenlang met bandages gereden vanwege een oude peesblessure, dit zou immers het meeste 'steun' bieden. Ik heb het er met diverse da over gehad, en dit was volkomen zinloos. Ik kon beter de pezen van binnen hard maken door bv veel te stappen over de harde weg!

Idd bandages kunnen wel steun geven maar dan moeten die zo dik aangelegd zijn en dan spreek ik van toch een 5 tal bandages over elkaar en gewrichten inbegrepen, zo trainen kun je dus niet. Bandages beschermen gewoon net als peesbeschermers nl om wondjes door strijken te vermijden.

Als het nat ligt buiten gebruik ik ze niet, een ze worden ongelooflijk zwaar en dat natte gevoel lijkt me ook niet aangenaam voor het paard, en ten tweede dan gaan ze vaak afzakken. En daarbij kun je iedere dag bandages gaan wassen.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:23

Bandages geven geen steun.. Ik gebruik bandages of peesjes, verschillend is dat. Lachen

Precipitator

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:32

Persoonlijk vind ik Peesbeschermers beter. Ten eerste duurt het veel langer om om te doen. Het kan ook afzakken wat ook nog eens gevaarlijk kan zijn. En als, vooral in de zomer, kan het erg warm worden onder die bandages. Wat weer erg slecht voor de pezen is! Dus bij een wedstrijd is bandages leuk maar ik zou bij een training peesbeschermers gebruiken

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:56

Beide geven geen steun, dus als dat je reden is kun je beter zonder rijden.
Peesjes geven bescherming tegen het aantikken van de achterhoef tegen het voorbeen. Dat is de enige functie.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:59

Precipitator schreef:
Persoonlijk vind ik Peesbeschermers beter. Ten eerste duurt het veel langer om om te doen. Het kan ook afzakken wat ook nog eens gevaarlijk kan zijn. En als, vooral in de zomer, kan het erg warm worden onder die bandages. Wat weer erg slecht voor de pezen is! Dus bij een wedstrijd is bandages leuk maar ik zou bij een training peesbeschermers gebruiken

Tijdens een wedstrijd mag je geen beenbescherming omhebben, als het in de zomer snikheet is rijd ik altijd met 'blote' benen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 18:01

Het wordt onder een peesbeschermer ook erg warm, dus na het rijden moet je de benen ook goed afkoelen.