pessoabit ??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Phant0m

pessoabit ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 13:21

hallo
kan iemand mij vertellen wat de precieze werking is van dit pessoabitje...
waar en hoe word de druk uitgeoefend en is dit bit toegestaan op wedstrijden??

alvast bedankt Haha!

foto van het bit dat ik bedoel !
http://www.mijnalbum.nl/Foto=GZHYBCOS

Noukie

Re: pessoabit ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 13:24

met springen is het toegstaan.
bit werkt scherper in dan een gewone trens vanwege de hefboomwerking. Daarnaast krijgt het paard iets extra druk achter de oren, ook door die hefboomwerking.

Voor sommige paarden biedt een pessoabit een bepaald soort rust, waardoor ze er fijn mee te rijden zijn. Zie ook veel paarden ontzettend afbreken op de sprong of bang worden in de mond erdoor..

Phant0m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 13:26

oke bedankt
maar weet je toevallig of het op dressuur wedstrijden is toegestaan..

simplyberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 13:27

Ik heb zelf een hele sterke eigenwijze pony gehad. Die ben ik toen gaan rijden met zo'n bit. Ik heb er heel veel baat bij gehad. Alleen pas wel op bij wat voor paard je het gebruikt. Het kan te scherp zijn voor het paard en het paard kan er bang voor worden.

Bij dressuur mag je het niet gebruiken, springen wel.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 13:30

Bij dressuur inderdaad niet. Vaak zit sterkheid ook in gebrek aan lossigheid door het hele lijf en weinig achterbeen gebruik...
Ik heb bijvoorbeeld pesoa gebruikt bij een paard dat vanwege een in het verleden gebroken schoft gewoon echt niet meer in staan was zodanig te sluiten en los te worden in zn lijf dat ie voor ook echt los werd. En dan kon ik kiezen tussen af en toe 'hard' moeten trekken aan een trens, of heel simpel met pessoa rijden. Keus duidelijk Knipoog
(overigens: dit paard had geen pijn als hij uit elkaar mocht lopen, dus daar geen opmerkingen over Knipoog)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 13:31

Het ligt stiller in de mond dan gewoon bit doordat het vast ligt door middel van de ringen, als je met enkele teugel op de onderste ring rijd dan heeft het bit een supernotenkrakerwerking. Dit doordat het éénmaal gebroken is met hefboomwerking. Er wordt aangeraden dit bit met 2 teugels te rijden, één aan de grote ring en één aan één van de ringen eronder, in dit geval is er maar één, zodat je niet onnodig met de hefboom aan de slag bent.

Phant0m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 13:41

bij mij is het probleem juist dat ik mijn paard thuis heel goed kan rijden op een normaal enkel gebroken bit (dubbel gebroken past niet in haar mond wegens overbeet dus daar graag geen commentaar op ) maar op wedstrijden loopt ze helemaal door mn handen heen en lijkt het wel of ze mij vergeten is..
heb der vandaag toevallig buiten met een pessoabitje gereden (had geen zin om het bit te verwisselen voor die 20 min. ) en daar reageerde ze juist heel goed op
kon ook echt mn handen loslaten en op mn zit verder rijden !
maar dit bit is dus niet toegestaan op wedstrijden

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 13:43

nee... tenzij je gaat springen Tong uitsteken
klinkt alsof die van jou inderdaad ook juist zn rust vind door dat bit.. zo van: ok, dit is tenminste duidelijk, nu ga ik gewoon doen wat ik moet doen.

Phant0m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 13:48

ja jij zegt precies wat ik bedoel... thuis gaat het goed maar op wedstrijd is madam het er niet mee eens
en helaas moet eerst mn wp halen en dan pas kan het echte werk beginnen.. springen Haha!
(en met springen heb ik hem ook niet nodig)

Phant0m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 11:56

weet iemand misschien of er zo'n soort bit bestaat ( met soort gelijke werking) en die wel op dressuur wedstrijden mag ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 11:57

nee, geen 1 bit met hefboomwerking mag met dressuur
En logisch...

Phant0m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 12:35

ja oke dat is logisch
maar wel balen, hoef maar 1 wp te halen..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:37

En dat kun je niet met een gewoon bit doen? Clown
(met een enkel gebroken bit is niets mis mee, dus waarom zou je daar commentaar op moeten krijgen?)

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:39

Phant0m schreef:
oke bedankt
maar weet je toevallig of het op dressuur wedstrijden is toegestaan..

nee op dressuurwedstrijden mag t niet. Ik rij mijn paard er mee buiten op t strand. In de bak loopt ie op een normaal dubbel gebroken trensje.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:41

is een ken k scholings bit of coorectie bit niets voor jou? Daar mag je ook mee starten.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:43

ik rijd buiten met pasoa bitje, thuis met enkelgebroken bitje. ik heb er 1 met 2 extra ringen, maar gebruik alleen de middelste ring, aangezien die ring eronder nog scherper inwerkt

dressuur mag niet, met springen wel

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:46

Kun je niet beter gewoon regelmatig op een vreemd terrein rijden? (bij andere manege's ervaring opdoen door een keertje mee te rijden in een groepsles of de bak te huren)

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 17:45

Ik ken het probleem.... hard trainen!

Phant0m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 18:12

bedankt voor alle tips
maar helaas probeer zo veel mogelijk op andere plekken te rijden
maar het zeiken blijft..
zelfs net op onze eigen club waar we 2x in de week rijden,
maar het blijft ''eng'' Clown
er zit niks anders op dan gewoon blijven proberen Haha!

@ sandr0
wat zijn dat voor bitten en wat is de werking ?

@ welschcobfan
zoals ik boven al heb uitgelegd rijd ik altijd met een gewoon bit, maar heb op (dressuur)wedstrijden
net iets extra's nodig, maar we gaan gewoon nog harder trainen en goed ons best doen Haha!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 18:13

scholingsbit van k en k is ook dubbelgebroken, dus daar heb jij niets aan Lachen

en so what dat het lang duurt voordat je een wp te pakken hebt Lachen er gewoon voor gaan en zie maar hoever je komt Lachen

Phant0m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 18:18

oh nee da past echt niet !
is ook wel zo en vind het ook geen probleem
alleen ik had zoiets misschien kan ik op een relaxte manier mn wp halen..
na zo'n wedstrijd is mn paard ook meteen 3 dagen dol aant bokken en gek aant doen..
aankomende zaterdag hebben we een thuiswedstrijd,
heel misschien is ze dan wat relaxter en blijven de bak-kabouters ver uit der buurt Clown

xsimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 20:09

Hier f mijn mening over Pessoabit;

Ik vindt eigenlijk dat de meeste mensen die ermee gaan rijden nooit zogoed de werking en het doel ervan wten, zovan; ja mn pony is druk, laat ik er maar een pessoabitje in hangen! Ja sorry hoor maar hier kan ik dus echt niet tegen want 9 van de 10 weten het gewoon niet, en trouwens ik vindt eigenlijk; je moet het ook met gewoon bit kunnen, je kan wel elk bit erin doen, maar tenslotte moet je ook gewoon met een 'normale' kunnen rijden!!!! Eingelijk vindt ik ook dat de meeste instructeurs een passoabit niet zomaar moeten aanraden, ik vindt een pesspobit eigenlijk meer iets voor profs!!!!

mjaa mijn menig, er zullen vast wel mensen zijn die er anders over denken!!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 20:27

Ik ben van mening dat iedereen fatsoenlijk nederlands moet kunnen schrijven, maar ja ook daar denken veel mensen anders over Clown

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 23:20

Er zijn momenten dat ik mijn eigen veiligheid belangrijker vindt dan of ik nou wel of niet met pessoa rijdt. En Nederlands typen is inderdaad een kunst Clown

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 23:24

xsimone schreef:
Hier f mijn mening over Pessoabit;

Ik vindt eigenlijk dat de meeste mensen die ermee gaan rijden nooit zogoed de werking en het doel ervan wten, zovan; ja mn pony is druk, laat ik er maar een pessoabitje in hangen! Ja sorry hoor maar hier kan ik dus echt niet tegen want 9 van de 10 weten het gewoon niet, en trouwens ik vindt eigenlijk; je moet het ook met gewoon bit kunnen, je kan wel elk bit erin doen, maar tenslotte moet je ook gewoon met een 'normale' kunnen rijden!!!! Eingelijk vindt ik ook dat de meeste instructeurs een passoabit niet zomaar moeten aanraden, ik vindt een pesspobit eigenlijk meer iets voor profs!!!!

mjaa mijn menig, er zullen vast wel mensen zijn die er anders over denken!!

dan zou toch juist de "prof" zonder moeten kunnen? Bloos Elk soort bit in slechte handen is niet oke. Maar zo kunnen we nog wel even door gaan. pessoa bit niks mis mee mits goed gebruikt.