Verschil bustrens gebroken en dubbelgebroken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

x_Katja_x

Verschil bustrens gebroken en dubbelgebroken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 13:50

Misschien een beetje domme vraag hoor, maar wat is nou precies het verschil tussen een gewone bustrens en een dubbelgebroken bustrens?

Mijn verzorgpaard heeft momenteel een gewone bustrens, maar die is te groot dus er moet een nieuw bit komen. De een zegt dat ik voor dezelfde moet gaan, de ander voor een dubbelgebroken, vandaar dus mijn vraag Knipoog

Alvast bedankt! Haha!

Groetjes Katja.

Anoniem

Re: Verschil bustrens gebroken en dubbelgebroken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 13:51

De werking van gewone trenzen

Citaat:
Enkel gebroken trens

Een enkelgebroken trens heeft een mondstuk dat op 1 punt scharniert. Dit mondstuk werkt als er aan de teugels getrokken wordt in op de lagen, tong, mondhoeken en het gehemelte. De meeste druk ontstaat op de lagen. Het mondstuk knijpt daarnaast om de onderkaak en kan in het gehemelte prikken naarmate de druk op de teugels toeneemt. De inwerking van dit bit is te vergelijken met een notenkraker; hoe langer de handvaten en hoe breder de trens is, hoe groter de kracht zal zijn waarmee de noot cq onderkaak van het paard "gekraakt" zal worden. Een trens mag niet te smal zijn, maar dus ook zeker niet breder dan nodig!

Dubbelgebroken trens

Een dubbelgebroken trens heeft een mondstuk dat op 2 plaatsen scharniert. Als je aan de teugels trekt, zal het paard druk voelen op mondhoeken, tong en lagen, waarbij de druk gelijkmatig verdeeld wordt over de tong en de lagen. Dit bit kan niet in het gehemelte prikken, maar geeft wel weer druk op het midden van de tong. De vorm van het middelste deel van het mondstuk kan verschillen. Dit kan een plat plaatje zijn, maar ook een bol of anatomisch gevormd bolletje.

Ongebroken trens

Een ongebroken trens heeft geen scharnierpunten. Het mondstuk kan recht zijn of de vorm van de tong volgen. Het werkt voornamelijk in op de mondhoeken en de tong en minder op de lagen. Doordat het ongebroken is, worden tong en lagen niet bij elkaar geknepen en kan het ook niet in het gehemelte prikken. Sturen gaat met een ongebroken trens wel iets lastiger dan met een gebroken bit omdat eenzijdige teugelhulpen minder goed doorkomen. Een ongebroken trens is niet hetzelfde als een stang omdat het bit geen hefboomwerking en kinketting heeft. Een ongebroken trens is zeer geschikt voor paarden met een gevoelig gehemelte of hangend rooster.

Maar als je paard nu goed loopt zou ik niks veranderen

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 13:58

Dankjewel runningkawa.

Het word sowieso een van de bovenste twee Knipoog Ik ben bezig om het paard lekker laag en rond te krijgen, maar hij blijft nu erg bovenin lopen en wil niet lekker zakken. (kan ook komen doordat dit bit te groot is) Welk bit is nou het geschikts voor een jong paard wat lekker moet ontspannen en zakken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 14:01

Persoonlijk vind ik een dubbel gebroken fijner Ja
Omdat het niet kan prikken en knijpen.

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 14:15

En weet je (of iemand anders Knipoog ) misschien of je bij dat bit vaste ringen heb zeg maar. (bij het huidige bit draait het en dan komen de velletjes van zijn mondhoek er tussen en dat is niet de bedoeling natuurlijk)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 14:27

Ja hoor, die heb je ook in bustrens uitvoering Lachen

Maar bij een bit van goede kwaliteit en maat komen er geen velletjes tussen te zitten bij een water trens Lachen

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 14:47

Wat is dan een watertrens Bloos ? Ik ga denk ik een dubbel gebroken bustrens halen, kijken hoe het dan gaat. (en moet nog een ander hoofdstel, had nu zo'n endurance hoofdstel met hoge neusriem dus bit zat heel los en was ook nog te groot) Hoe kun je er trouwens achter komen welke maat je nodig hebt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 14:49

watertrens is die met de losse ringen.

Voer dat woord maar eens in op google en afbeeldingen Lachen
Dan kun je die dingen makkelijk zien en vergelijken

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 14:51

Oh oke, ik snap het, bedankt voor je antwoorden om mijn (vele) vragen Haha!
Maar als ik dan toch een nieuwe haal neem ik wel gelijk een bustrens, wil het risico niet weer lopen dat zijn velletjes er tussen komen. Het word dus een dubbelgebroken bustrens. Lachen (nu alleen nog erachter komen welke maat ik moet hebben)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 14:54

Dan meet je die van nu op en neem je een maatje kleiner Lachen
Of je neemt hem mee naar de winkel en vraagt het Lachen

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 15:00

Er moet toch een centimeter of anderhalve centimeter "ruimte" op het bit zitten als die in de mond ligt? Niet aan beide kanten maar totaal.

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 15:05

Ik heb nu een 14,5 dus dan nu een 13,5 nemen?
Bit meenemen in inderdaad wel een idee, de mensen in een ruitersportzaak weten er ook vast wel wat van Knipoog