Zwaarder bit beter?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Zwaarder bit beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 12:56

Ik vroeg me af welke optie jullie zouden kiezen (en waarom):

Ofwel: een trens, waarbij er met losse teugel gereden wordt maar waarbij je voor het vertragen of afremmen met heel je gewicht moet werken, half aan de teugels gaan hangen ofwel aan 1 teugel gaan "hangen" om je paard stil te krijgen.

Ofwel: een zwaarder bit, waarbij er met even losse teugel gereden wordt maar waarbij je voor het vertragen of afremmen gewoon even aan de teugel moet komen en je paard meteen stilstaat.

Ik weet het: je moet je paard op je zit kunnen stoppen, maar wees nu eens eerlijk: hoeveel mensen kunnen dit elke keer? En hoeveel mensen kunnen dit elke keer op een buitenrit? En hoeveel mensen kunnen dit elke keer op een buitenrit in groep?

Dus: wat zouden jullie kiezen?
Of misschien een hackamore? Er wordt uiteraard met dezelfde losse teugel (en losse hand) gereden als in de vorige 2 voorbeelden...

CynthiaaK

Re: Zwaarder bit beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 22:48

In de bak kan ik mijn paard gewoon met me zit rijden,,
maar als ik naar buiten ga dan moet ik best wel veel doen met het bit.. anders let ze echt neit op mij

Vonnie84

Re: Zwaarder bit beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 22:50

Ik geloof eigelijk niet dat je theorie op gaat. Als je paard ongehoorzaam is, maakt zo'n bit niet veel meer uit.
Het ene paard loopt gewoon lekkerder op een dikker bit dan een ander. Heeft ook veel te maken met de bouw van de mond.