Vragen over maat van JC Saphir

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

BrankaZ

Vragen over maat van JC Saphir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 18:13

Ik heb al even gekeken, maar zie niet antwoord op mijn vraag.

Ik heb bij de aanschaf van mijn paard een JC Saphir dressuurzadel gekregen. Het ligt prima op hem, maar ik heb het idee dat het wat klein valt. Uit de getallen die op het linker zweetblad onder de achterste singelstoot staan maak ik n.l. op dat het een 17,5 inch zadel moet zijn. Staan n.l. de volgende getallen 17,5 (geen komma, 5 staat als een soort breukje t.o.v. 17) daarna een 1 en daarachter 02. Ik ga er dus vanuit dat het een 17,5 inch zadel is, maar zowel mijn instructrice als een aantal stalgenoten hebben al eens gevraagd wat de maat is en stonden verbaasd te kijken toen ik aangaf dat het een 17,5 inch zadel moest zijn.
Zijn er meer mensen die deze ervaring hebben? Het zadel zit overigens wel erg prettig, maar ik heb helaas ook het gevoel dat ik weinig ruimte heb om mijn bekken achterover te kantelen.

Verder vraag ik mij af wat de overige cijfers op het zweetblad (1 en 02) inhouden. Want als ik kijk welke boommaten JC hanteert, dan komen die daar niet mee overeen. En als ik op zoek ga naar een ander zadel, dan is het wel van belang dat ik de juiste maat weet.

Kylan

Re: Vragen over maat van JC Saphir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 19:46

Jou zadel is een 17,5 inch. Waarschijnlijk heeft ie een diepe zit en valt ie daardoor kleiner.
De boommaat staat meestal helemaal langs de onderrand van het zweetblad, dat zal 31 of 32 zijn.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 21:14

Ik heb tot nu toe geen andere getallen kunnen vinden dat die ik hierboven heb geplaatst. Aangezien mijn paardje wel een relatief brede rug heeft vermoed ik inderdaad dat het een bredere boom moet zijn.
Bedankt voor de reactie.

Klompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 22:38

Uitleg over de JC cijfertjes.
De 17 5 is inderdaad de inch maat...dus 17,5 inch.
De cijfertjes 1 en 02 hebben betrekking op de fabricagemaand en jaar.
Dus jou zadel is van januari 2002

De boommaat staat onderaan het zweetblad. Let wel, dit is niet bij alle zadels aanwezig of kan er inmiddels uitgesleten zijn. Je praat dan over een 29, 31 of 33 boommaat. Afgod

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 22:40

Bedankt, toch handig om te weten als ik het wil verkopen. Zadel is dus iets ouder dan ik verwachte, kreeg het bij aankoop bij mijn paard van de vorige eigenaar.
Zal nog eens onderaan het zweetblad gaan zoeken naar boombreedte.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 23:03

Ik heb ondertussen de boommaat aan beide kanten op het zweetblad kunnen vinden en het betreft inderdaad een maat 31.
Nog hartelijk dank voor de informatie!

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 23:09

j.c valt wel kleiner heb ik het idee, met name de oude types, ik heb er n.l 1 jc rubin met die rode logo'tjes. en daar staat in dat het een 18 inch moet zijn, er kan precies 1 platte hand achter, en heb normaal ene 17 inch zadel. deze valt dus erg klein,want andere mensen met normaal 18 inch puilen helemaal uit dit zadel...

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 23:15

Het zadel is volgens de informatie die ik eerder in dit topic kreeg uit 2002. Wat mij enigszins verbaasde omdat het prijsje nog op de onderkant zat toen ik het meekreeg van de vorige eigenaar.
Het heeft overigens van die blauwe logo's en nu zijn het volgens mij rode. Dus wat dat betreft kan het een oud model zijn wat lang op de plank lag.
Verder lijkt het inderdaad krap/klein. Ik ben niet echt lang en heb maatje 42 en toch zit ik er krap in. Dat is ook een reden dat ik dus overweeg om het te verkopen/in te ruilen.
Wel met tegenzin, want het zit prima en -belangrijker- ligt ook prima op mijn paard. Schouders mooi vrij, schoft vrij maar niet te ruim en gezien het lastige model van mijn paard (platte rug en redelijke schoft) is dat toch best uniek.

Jolieka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 14:20

Inderdaad is de ene 17,5 inch de andere niet.
Dat is dus zeker als je wel besluit het zadel te verkopen en een ander zadel te kopen iets om mee te nemen.
Zelf heb ik een tijdje op een Kieffer 17,5 inch gereden en die valt wel groter dan jouw JC denk ik namelijk.
Bovendien ligt het ook aan de diepte van de zit. Hoe platter het zadel, hoe minder gedwongen en dus ruimte je hebt.
(Al is en blijft te klein natuurlijk wel te klein.)

Jolieka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 14:21

Ik bedoel dus, om misverstanden te voorkomen:
Hoe platter het zadel, hoe MINDER gedwongen je zit en hoe MEER ruimte je dus hebt......

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 17:10

Voor zover ik begrepen heb (ik dacht ook dat ik een 17.5 inch jc zadel had) heeft jc geen halve maten. Ik kwam met mn zadel bij de zadelmaker/winkel in milheeze en daar werd gezegd dat het dan dus een 17 of een 18 moest zijn, want 17.5 hadden ze niet.

Weet niet zeker of het waar is, maar daar vertelden ze dat. Ik ben nog steeds van mening dat mn jc een 17.5 was, of het nou een groot uitgevallen 17 of een klein uitgevallen 18 was, hij viel er precies tussenin.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 17:30

Op het zweetblad van mijn JC staat toch echt achter de 17 een 5. En dan een beetje hoger dan de 17. Lijkt me dat die 5 toch ergens voor staat.

Icelander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 22:12

Mijn JC heeft
5 6

onder het zweetblad staan. Is dit ook de datum?

mei 2006?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 06:46

Jolieka schreef:
Zelf heb ik een tijdje op een Kieffer 17,5 inch gereden

Kieffer heeft geen 17,5 inch. Je hebt of maat 1 of maat 2. 1 is een ruime 17 inch en 2 is een 18 inch. Je hebt ook nog maat 0, das een kleine 16,5 inch.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:07

Klopt idd. Ik had een 18" JC Saphir waar ik heel goed in zit, terwijl ik normaal in een 18" verzuip. Door de diepe zit vallen ze kleiner.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:24

Dit topic is ruim 1.5 jaar oud, slotje dus.