Wat voor bit moet ik nemen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sorry

Wat voor bit moet ik nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-07 15:49

hallo allemaal,

Ik heb een pony die erg sterk is in de mond.
Ik heb hier vooral last van met het terug rijden (vooral in de galop).
Nu heb mijn pony nu drie jaar. Het wordt wel steeds beter, maar het probleem blijft nog steeds.
Dus ik wil eens wat anders gaan proberen.
Hebben jullie misschien een idee wat voor soort bit ik kan proberen?
(het bit moet bij dressuur en springen wel mogen)
Groetjes Marjon

Bambino

Re: Wat voor bit moet ik nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 18:17

Het bit dat heet : hem beter ana je been houden en andere instructie nemen Clown

Ytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 18:23

Wat voor bit gebruik je nu?

sorry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-07 18:44

Ytjuuuh schreef:
Wat voor bit gebruik je nu?

ik heb nu een gebroken watertrens

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 18:47

Dan zou ik een dubbelgebroken watertrens proberen, niet te dik maar ook geen ijzerdraaddunne Haha! Verwacht niet gelijk wonderen als je van bit wisselt.
Maar wat zegt je instructie daarover?

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 18:48

Dagie schreef:
Het bit dat heet : hem beter ana je been houden en andere instructie nemen Clown

Precies, het is ook niet de bedoeling dat je een paard op het bit/teugels terug rijd maar op je zit Ja

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 19:03

sronnie schreef:
Dagie schreef:

Precies, het is ook niet de bedoeling dat je een paard op het bit/teugels terug rijd maar op je zit Ja

Uiteraard is het het beste om je problemen rijtechnisch op te lossen, Maar het kan wel zijn dat je paardje een ander bitje fijner vind!
Maar dan moet je niet naar scherpere of hardere maatregelen grijpen.
Een dubbelgebroken bitje zou je kunnen proberen, die zijn vrij zacht in de mond!
Maar verwacht er geen wonderen van want uiteindelijk komt het op je zelf neer.

En stel je zou nu een scherper bit pakken, dan mag je over een maand weer naar een ander bitje grijpen! dus een bitje alleen is geen oplossing!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 19:24

Het kan inderdaad zo zijn dat een paard een ander bit prettiger vind, maar dan lijkt hem me sterk dat ie dat alleen laat merken met terugrijden vandaar dus ook die opmerking.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 19:38

zo raar is dat niet, bij het terug rijden maaak je n.l ook een hele of halve ophouding, aangezien een enkel gebroken bit dop dat moment schaart in de mond kan je pony hier een reactie op terug geven door juist harder te gaan lopen (een enkel gebroken bit kan de tong n.l afknellen en de punt kan in het gehemelte van het paard prikken).
wanneer je een dubbel gebroken bit probeert kan deze al niet meer in het gehemelte van je paard prikken, maar dit bit geeft wel meer druk op de tong en de lagen!
het mooiste is als je tijdelijk (1x rijden is niet genoeg) een bit van iemand kan lenen om het uit te proberen.
op een ongebroken trens lopen de meeste paarden ook heel goed, is alleen bij de meeste ruiters/amazones niet bekent!
een ongebroken trens geeft n.l wel druk op de tong maar niet op de lagen en kan onmogelijk in het gehemelte van je paard prikken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 19:42

Imo kun je gerust een kijken tussen ongebroken, enkel gebroken en dubbel gebroken. Alles zonder hefboom.
Kijk daar wat je paard het prettigst vind.
De rest is RT Lachen

Persoonlijk vin ik voor veel paarden een dubbel gebroken bit fijn.
Voor paarden met een laag gehemelte of die dat gewiebel niet fijn vinden ongebroken

Enkel gebroken gebruik ik zelf eigenlijk nooit.
Vind die van die 3 ook de minst vriendelijkste, wat niet wil zeggen dat die direct gemeen scherp is Lachen

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 20:37

idd, dubbel gebroken trens of ongebroken trens. dat hoeft niet per se een watertrens te zijn, een bustrens ligt vaak net wat stiller (en knelt niet in mondhoeken). D-trens ben ik zelf niet zo kapot van. ik rij liefst met een bustrens. en dan is enkelgebroken idd nog het scherpst van die 3 trensjes... dus probeer idd eens een ongebroken of dubbelgebroken. (dat moet je zeker een paar maanden proberen voor je echt resultaat ziet, paard moet de kans krijgen om te wennen)

sorry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 17:32

okej,, bedankt voor jullie berichtjes..
ik zal eens even een ander bitje proberen.. ik denk dat ik eerst kijk of een dubbel gebroken bit goed lukt.

Ik weet trouwens ook dat je hem met je zit terug moet rijden. maar met het springen is het fijn om je pony goed te kunnen schakelen en dat is juist moeilijk. En als ik nou eens wat anders probeer wordt het misschien wel beter, vandaar dat ik iets anders probeer.