Schuurplek van singel, wat te doen in dit geval?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyrtheJ

Schuurplek van singel, wat te doen in dit geval?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-07 09:53

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, voor oude topics, maar ik vond het niet echt vergelijkbare situaties.

Gister ben ik er achter gekomen dat Judy aan beide kanten achter de elleboog een schuurplek heeft van de singel. Ze staat buiten, dus behoorlijk dik in haar wintervacht, haren van zo'n 4-5 cm, het is me dus niet meteen opgevallen dat er kale plekjes zaten... Ze zijn niet geirriteerd, en kunnen er ook niet langer dan 1 a 1,5 week zitten. Ze is de afgelopen weken op een dieet gezet, omdat madam een beetje te dik was. Hierdoor is de singel te los komen te zitten, hij zat aan beide kanten al op het hoogste gaatje. Dit wist ik een week, maar ik wist niet dat het zoveel kwaad kon.

Maar nu zitten ze er dus wel. Ik heb gister de echt lange haren een eind ingekort, zodat ik de plekken beter in de gaten kan houden. Ik had alleen vaseline liggen in de ehbo doos, dus heb dat er maar op gesmeerd.
Nu bedacht ik me dat ik misschien beter van dat 'calendulan zalf' erop kan smeren, dat is tegen schaaf & brandwonden. In een ander topic las ik dat ze uierzalf erop smeerden, wat is slimmer?
De plekken zijn niet rood/geirriteerd, alleen kaal.

Ik ga straks een nieuwe singel kopen, deze die ik nu heb is van neopreen, met een soort gelvulling, en heb er nooit problemen mee gehad(rij er al mee sinds de zomer).

Mijn plan was om even een weekje zonder zadel te gaan rijden, om die plekken rust te geven, en volgende week verder te kijken hoe dat het gaat. Desnoods nog een weekje langer. Hoelang duurt het gemiddeld voordat zulke plekken zich herstellen/herstelt hebben?
En als je wacht totdat het grotendeels herstelt is, moet je dan ook nog een singelbontje erom heen doen ter extra bescherming?
Wilde na het rijden gewoon de plek afspuiten met koud water, en er dan een zalfje op smeren. Of heeft er iemand een beter idee?

Nouja, nog een hoop vragen dus. Hoop dat iemand de antwoorden voor me heeft.

Peelie

Re: Schuurplek van singel, wat te doen in dit geval?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 10:21

Ik denk dat als de haren alleen maar weggeschuurt zijn dat je er dan geeneens een zalfje ofzo op hoeft de doen.

Alleen een kortere singel en mischien denken aan een bontje om de singel. En voor de rest goed in degaten houden dat er geen vochtbulten komen.

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 10:36

denk ook niet dat je er zalf op moet doen. kijk maar naar de schuurplekken van de deken is ook alleen maar kale plekken en groeit vanzelf weer aan, en idd een bontje of iets om de singel heen jah. en afspuiten hoeft ook niet lijkt mij want het is verder niet rood of geirriteerd zeg je dus heeft je paardje er waarschijnlijk ook geen last van.
groetjes linda

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-07 10:48

Ik mag gewoon aan de plekken knippen en smeren, dat doet haar geen pijn. Maar aansingelen vond ze de dagen voordat ik het ontdekte ook geen pretje.
Ofdat ze er helemaal geen last van heeft weet ik dus niet. Worden de schuurplekken niet erger als ik er gewoon mee door rijd? Want dat is waar ik een beetje bang voor ben, dan duurt herstel alleen maar langer. En dat is wat ik wil voorkomen.. gezondheid gaat voor op rijden...

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 10:51

ik durf niet te zeggen of het erger wordt maar het zal ff wat langer duren dat de haren terug komen. heeft ze nooit een kik gegeven dan bij het aansingelen?
en als je er liever niet mee door riijd doei je haar toch een paar keer flink longeren heeft ze haar beweging wel gehad.

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 10:56

Je kan zo`n bontje voor de singel pakken. Knipoog
Dat schuurt niet, en is zacht Lachen

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-07 11:00

Ik ben niet zo'n voorstander van vaak & lang longeren, dan rijden we gewoon zonder zadel buiten, dan krijgt die plek ook rust. (hebben jaren niet anders gedaan, dus dat is geen probleem Knipoog )

Aansingelen vindt ze niet leuk, maar ze blijft altijd wel normaal stilstaan, en nu wilde ze het liefst al wegrennen toen ik met het zadel aan kwam. Dat doet ze niet omdat ze weet dat ze het niet mag.... maar toen heb ik er met m'n stomme kop niet verder overna gedacht. Bloos

Singelbontje ga ik zo ook kopen denk ik... Baadt het niet dan schaadt het niet.

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 11:03

kun je ook doen ff zonder zadel rijden maar ja longeren hoeft niet altijd met zadel dus scheelt ook alweer en je hebt geen kans om er snel af te glijden Haha! .
maar als je liever dan zonder zadel wilt rijden en jullie zijn het beide wel gewend zou ik dat gewoon doen.maar met een bontje kun je wel gewoon rijden dat schuurt idd niet.
succes ermee

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 11:49

Zinkzalf hebt de huis snel herstellen, brede singel met bontje gebruiken en strak genoeg aansingelen. Schuurplekken komen, zoals je hebt gezien, van een te losse singel. Gewoon druk op de wond doet geen extra pijn, schuren wel. Singel ook proberen wat verder naar achteren te leggen, want in principe hoort die niet zo dicht bij de ellebogen te komen. Bij een dikkere pony is dat moeilijk, maar bij een pony van gewoon formaat moet de singel een handbreedte achter de elleboog kunnen.

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 13:27

Ik heb dit dus maanden lang gehad. Ik heb 5 singels versleten en daarbij ook nog wat singelbontjes. Niets hielp.

Uiteindelijk met paard en zadel en al naar de paardenzaak. Daar lag alles gewoon goed. Ik moest een dunnere singel kopen (zonder elastiek want dat werkt dus NIET!!) ik heb er nu een van Harry's horse geloof ik. een eenvoudig ding van 17 euries. Je moet zorgen dat ie strakgenoeg aangesingeld is (na dat de wondjes helemaal weg zijn natuurlijk) Singelbontje kon er ook over maar was nu ik met deze singel rijd niet meer nodig. Kan er weer alles mee.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-07 13:36

Ik ben net bij de ruitersportzaak geweest, en heb MSM zalf gehaald. '' een verzachtende antibacteriele zinkzalf met zwavel, verlicht huidinfecties en irritaties. Verstelt de haargroei bij wonden. Bevat; zink, zwavel, aloe vera, wonderolie, tea tree, lavendel kamille en jojoba' Dit de komende week er 2x per dag op smeren, zodra de korsten weg zijn 1x per dag en kan ik weer rijden.. zit er met 3 weken weer haar op. Hopen dat het helpt.

En een nieuwe singel+lamsvellen singelbontje besteld... Hopen dat het dan snel weer over is. Eentje zonder elastiek Knipoog

Ze was te dik, daardoor kwam de singel te ver naar voren te liggen. Nu is ze een stuk af gevallen, dus dat scheelt al wel weer.

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 13:37

ik zou er een ontsmettend zalfje opsmeren en zo een bondje rond de singel doen