tielemanteugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyy

tielemanteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-07 13:42

ik heb eve n vraagje.
ik was laats op de manege van n vriendin van mij. en ik moest daar op een paard met een tiedemanteugel. toen ik vroeg waarom een manege paard zoeen teugel had, kreeg ik als antwoord dat ze moeilijk stuurde en snel bokte naar andere paarden.

ik vond dat n beetje een erg raar antwoord. want sturen heeft met techniek te maken en het paard pakte het bit ook niet vast ofzo.

wie kan mij vertellen waar een tiedemanteugel nu echt voor werkt?

xx
beetje penny mischien maar ik vond het nogal vreemd. Clown

ineke_

Re: tielemanteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 17:47

Een thiedemannteugel werkt in als het paard de neus ver naarvoren of omhoog brengt, d.m.v. druk uit te oefenen op het bit. Als het paard weer nageeft stopt de thiedemann met inwerken.

Dat is het zo'n beetje volgens mij.

Opzich een fijne teugel omdat je er niet zelf om hoeft te denken dat je hem loslaat (zoals moet bij een slofteugel)

Ik heb mijn paard laatste tijd af en toe gereden met een thiedemannteugel en als ik hem er nu af heb is ze makkelijker nagevelijk te rijden op 2 teugels. Ik heb m wel eerst gebruikt onder begeleiding van mijn instructrice om er zeker van te zijn dat ik hem goed gebruikte. Ik mis bij gebruik wel een stukje gevoel in het contact met de mond maar als ik m er dan weer af heb kan ik dat weer een heel stuk verfijnen.