Jullie ervaringen met hoofdstel met gedeeld kopstuk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Agnes75

Jullie ervaringen met hoofdstel met gedeeld kopstuk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 22:28

Brand maar los.... Mijn paard heeft nogal een grote kaak en nu denk ik er over om een hoofdstel met gedeeld kopstuk te kopen, zodat het niet zo drukt achter haar oren. Maar wat zijn de ervaringen? Is het prettiger voor je paard, of merken jullie geen verschil? Ben erg benieuwd...

Bellex

Re: Jullie ervaringen met hoofdstel met gedeeld kopstuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:36

kan heerlijk zijn, maar zorg dan wel voor zo'n "vasthoustukje" bovenop, anders kruipt de keelriem steeds omhoog

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 22:41

Bedankt voor de tip, maar hoe ziet zoiets er dan uit? Gewoon een riempje met een klein gespje ofzo? Ik ben echt zo groen als gras wat dit betreft Knipoog En zit er dan geen gesp aan de keelriem?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 23:59

Ik gebruik zelf een westernhoofdstel met gedeeld kopstuk. Ik merk geen verschil, heb er ook niet op gelet toen ik het hoofdstel kocht. Ik vind het wel net wat luxer uitzien.

Ik heb ook twee engelse hoofdstellen met gedeeld kopstuk hier liggen, voor de verkoop. Deze: http://www.abcreatief.com/Afbeeldingen/ ... C_0011.jpg en dezelfde met zwart onderlegd.
De keelriem zit hierbij alleen door de frontriem heen. Ik heb bij mijn eigen hoofdstel nog nooit het probleem gehad dat de keelriem omhoog kruipt.
Verder ziet de keelriem er precies hetzelfde uit als een normale, gewoon met de gesp.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 15:00

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 15:24

Die heb ik ook, net hoofdstel, maar je ziet snel dat het leder gebruikt is. Vind ik persoonlijk...

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 15:44

welshfreak schreef:
Die heb ik ook, net hoofdstel, maar je ziet snel dat het leder gebruikt is. Vind ik persoonlijk...

Ja dat vind ik ook... maar ik gebruik hem toch alleen als trainingshoofdstel. Ik zag trouwens net dat de Rennes op het plaatje in mn vorige post helemaal geen gedeeld kopstuk heeft.

Hier heb ik een foto van mijn Pagony Rennes (aub geen commentaar op de slof; ik rijd hier nooit mee, had alleen last van mn arm en mijn paard is erg sterk. Ik heb de slof er naar een paar rondjes afgehaald omdat ik het niks vond)
Afbeelding

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 16:12

Agnes75 schreef:
Mijn paard heeft nogal een grote kaak en nu denk ik er over om een hoofdstel met gedeeld kopstuk te kopen, zodat het niet zo drukt achter haar oren.
Ik begrijp het niet helemaal? Blond
Als je paard een grote kaak heeft, heb je dan niet gewoon een langere keelriem en/of bakstukken nodig? Ik dacht verder eigenlijk altijd dat dat gedeeld kopstuk alleen maar voor de mooiigheid was, maar nogmaals, ik heb hier dus geen verstand van en weet het echt niet hoe het in elkaar zit.
Wat ik wel weet is dat hier niet zo lang geleden een topic was over dit hoofdstel:
AfbeeldingAfbeelding
Hier heb je iig wel minder druk achter de oren.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 22:33

Nou, bedankt voor alle tips, maar ik heb al een hoofdstel op 't oog.. Vind deze hierboven er heel apart uitzien, die riemen onderaan de kaak lijken me dan niet zo fijn voor het paard, maar daar achter de oren ziet het er fijn uit..... Ik zou het misschien ook kunnen oplossen met langere bakstukken of een langere keelriem, maar dan nog blijft de frontriem strak zitten, dat zit nl. allemaal aan elkaar vast. Nou kan ik ook wel weer een grotere frontriem kopen, maar dat gedeelde kopstuk lijkt me dan een betere oplossing. Dan heeft mijn paard ook geen 2 lagen riemen op elkaar die achter haar oren drukken, maar 2 riempjes naast elkaar, waarvan er maar 1 een klein beetje drukt en de keelriem dus helemaal niet. Ook geeft dit ruimte aan de voorkant, de frontriem verleng je er een beetje mee. Dat is mijn theorie er achter, ik doe het dus voor mijn paard en niet voor het mooie ofzo. Maar ik hoor graag nog meer gebruikerservaringen voordat ik overga tot plundering van de portemonnee.. Knipoog

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 23:07

Agnes75 schreef:
Nou kan ik ook wel weer een grotere frontriem kopen, maar dat gedeelde kopstuk lijkt me dan een betere oplossing. Dan heeft mijn paard ook geen 2 lagen riemen op elkaar die achter haar oren drukken, maar 2 riempjes naast elkaar, waarvan er maar 1 een klein beetje drukt en de keelriem dus helemaal niet.

In het voorste lusje van het kopstuk gaan nog wel twee riemen over elkaar heen; het kopstuk en de neusriem, in het achterste lusje van het kopstuk zit alleen de keelriem

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 23:08

Ik heb een hoofdstel met een gedeeld kopstuk, maar ik merk geen verschil met normaal.
Opzich is het best wel mooi, alleen als je een keer wil longeren met een touwtje over het kopstuk heen komt dat tussen de twee riempjes te zitten en drukt het recht op het hoofd. Ik doe altijd even zo'n neusriem-bontje erom als ik met een touwtje longeer, dan is er niks aan de hand.

Ik denk niet dat het helpt om de frontriem meer ruimte te geven trouwens. Ik denk dat je beter een grotere frontriem kan kopen.

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 23:10

Agnes75 schreef:
waarvan er maar 1 een klein beetje drukt en de keelriem dus helemaal niet

Is het dan niet zo dat het juist scherper is omdat het oppervlak kleiner is?

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 13:29

Helma_Amber schreef:
Agnes75 schreef:
Nou kan ik ook wel weer een grotere frontriem kopen, maar dat gedeelde kopstuk lijkt me dan een betere oplossing. Dan heeft mijn paard ook geen 2 lagen riemen op elkaar die achter haar oren drukken, maar 2 riempjes naast elkaar, waarvan er maar 1 een klein beetje drukt en de keelriem dus helemaal niet.

In het voorste lusje van het kopstuk gaan nog wel twee riemen over elkaar heen; het kopstuk en de neusriem, in het achterste lusje van het kopstuk zit alleen de keelriem

Oh ja, dat is natuurlijk ook wel weer waar!!

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 13:32

Kylan schreef:
Ik denk niet dat het helpt om de frontriem meer ruimte te geven trouwens. Ik denk dat je beter een grotere frontriem kan kopen.

Ik denk dat ik maar helemaal een nieuw hoofdstel koop, wat ruimer zit qua frontriem en een langere keelriem heeft, blijkbaar is mijn hoofdstel toch wel iets te klein op die punten..

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 13:36

Utan schreef:
Agnes75 schreef:
waarvan er maar 1 een klein beetje drukt en de keelriem dus helemaal niet

Is het dan niet zo dat het juist scherper is omdat het oppervlak kleiner is?

De keelriem doe ik altijd losjes (1 vuist er tussen), dus dat zal met een gedeeld kopstuk dan ook niet strak zitten, denk ik(?). De neusriem en de bakstukken gaan dan nog wel over elkaar heen, dus die zitten dan nog wel over elkaar achter de oren. Maar daar zijn ook weer hoofdstellen voor, volgens mij, waarbij het bakstukriempje over de riem van de neusriem gaat, zodat er alleen een breed riempje achter de oren zit (bv. bij de Kieffer ergonomic). Maar daar zit de keelriem dan weer niet apart. Iemand daar ervaring mee?

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 15:20

Wij hebben 1 model met gedeeld kopstukje. 1 nadeeltje, je kan er niet los een ander frontriempje op kopen Bloos . Mocht je dan eens op je frontriempje zijn uitgekeken..............

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 15:23

nog een nadeeltje, bij mij viel de keelriem er regelmatig af. Alles opruimen, keelriem weg, keelriem zoeken zeg maar...

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 15:25

Hihi, dat is ook ook wel eens overkomen Haha! .
Het is heel makkelijk op te lossen. Gewoon je keelriempje weer even vast maken voordat je hem weg hangt. Dat doen we ook met de sperriempjes.