Rhino wug heavy te gebruiken van .. tot .. temperatuur ???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Netje

Rhino wug heavy te gebruiken van .. tot .. temperatuur ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 19:41

Zoals in de titel staat: vanaf welke temperatuur (ondergrens/bovengrens) kan je een Rhino wug heavy bij je paard gebruiken zónder onderdekens ?? Hebben mensen ervaring met deze deken ??

Bij de Bucas Smartex all in one is dat van + 12 tot -25; geldt dit voor deze Rhinodeken ook ??

Nouvel

Re: Rhino wug heavy te gebruiken van .. tot .. temperatuur ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 20:20

Ik denk dat dat per paard verschilt.
De ene heeft een dikkere vacht dan de ander, en de ene zweet eerder onder een deken dan de ander...
(en ook in wat voor stal je paard staat en of hij veel buiten loopt)

Ik zou het gewoon even in de gaten houden of hij er lekker warm onder is maar niet té...
(ik denk dat je ong. uit kunt gaan van ong. 5 graden en kouder voor een ongeschoren paard, een geschoren paard zou ik er rond het vriespunt een dekentje onder geven)

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:29

idd, ik doe altijd de dekens op puur op mijn gevoel. Als je het idee krijgt dat je paard wat kouder aanvoelt, of frisser is dan normaal, kan je een heavy gebruiken.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 22:22

Ok, maar dat is dus niet mijn vraag. Mijn Bucas deken voldoet bij temperaturen van -25 tot +12 wat inhoudt dat ik tussen deze temperaturen ook niet wissel van deken of moet gaan rommelen met onderdekens. Bij mij op stal gaan de paarden overdag naar buiten en 's middags weer terug op stal, maar de staleigenaar wil geen dekens op en af doen. Mijn paard moet dus blijven staan met de deken die hij opheeft en met de Bucas ging dat dus prima en heeft ze het nooit te warm op stal gehad (waar het altijd zo'n 8 tot 10 graden blijft 's nachts) én nooit te koud gehad buiten, maar nou is het natuurlijk ook maar een paar dagen onder nul geweest.

Om bovengenoemde reden kan ik dus niet telkens even gaan voelen of mijn paard het koud of warm heeft (ik kan niet elke morgen om 7 uur op stal zijn om dekens te wisselen) en wil ik dus graag weten hoe het zit met de Rhino heavy turnout. Konkreet dus: kan ik deze dag en nacht oplaten zonder dat ze het te koud buiten of te warm binnen krijgt (uiteraard totdat het weer warmer gaat worden en ze weer d'r 150 grams of 0 grams regendeken opkrijgt)?

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:33

voor mijn gevoel kan je diezelfde waardes aanhouden. hoewel ikzelf met 12 graden toch voor een 200 grams zou kiezen ipv 370 grams (wat de heavy is)

Maar ik blijf erbij (hoe moeilijk het voor jou te verwezenlijken,dat snap ik wel hoor !!) dat je niet van een kaartje af kunt zien of jou paard het te koud of te warm heeft. mijn paard hoeft bv zo'n deken niet te hebben met 12 graden en zweet hij zich kapot. het ligt puur aan het paard.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 23:47

Die van mij is geschoren en vorig jaar stond ze met een staldeken van 150 gr. en een winterdeken van 200 gr. dus op zich is deze niet dikker (alleen ging toen de winterdeken af op stal). We voelen altijd wel of ze het koud of warm heeft, maar ze staat met haar Bucas deken nooit te zweten. Alleen krijgt ze er schuurplekken van en om dit te voorkomen heb ik een tijd een borstbeschermer aangedaan, waar ze nu weer een hele schuurplek van op de schoft heeft. Kortom ik stop met die Bucas en ik heb nu een deken met een halve hals gekocht. Met 12 graden of hoger binnen gaat de deken sowieso af hoor !