Welk bit voor jong paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy_

Welk bit voor jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 19:33

Hallo,

Voor mijn paard van 2,5 jr ben ik op zoek naar een vriendelijk bit.
Om hem rustig aan een bit te laten wennen dacht ik zelf aan een Happy Mouth van kunststof, dubbel gebroken trens bitje. Omdat die zacht zijn en er weinig metaal aan zit.

Het is de bedoeling dat hij er aan wend dat er iets in zijn mond zit en pas later dat hij ermee aan de longe loopt.

Nu is mijn vraag aan jullie welk bit jullie aanraden als eerste bit.
Waarom wel en waarom juist niet een bepaald bit.

Lfs,

Mandyke

Re: Welk bit voor jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:45

Ik heb bij mijn paardje een rubberen stangetje gebruikt om haar aan een bitje te laten wennen. Heb er in het begin ook nog mee gereden. Vond het een heel zacht bitje, super om mee te beginnen! Knipoog

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:50

K&K (Sprenger?) van aurigan, dubbelgebroken.
Dit bitje heb ik nu ook voor mijn jonge bijrijdhaf. Zacht en vriendelijk bitje dat heel fijn in de mond ligt. Was even wennen in het begin, ze is er namelijk niet mee ingereden. Maar ze loopt er nu heel fijn op.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:52

Ik gebruik een dubbelgebroken watertrens voor mijn Haflinger.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:53

Voor mijn welsh A heb ik nu een bustrensje.
Dat gaat wel goed hij is wel best dik maar denk dat ze dat liever heeft dan een heel dun bit wat voor mijn gevoel dan scherper in werkt.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 20:08

Een te dik bit voor een te kleine mond werkt scherper in dan een dun bit in een grote mond. Dus een dik bit is niet altijd zachter, wel mee oppassen dus!!

Mandy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 22:24

Maar wel dubbel gebroken? Kunststof is dus niet noodzakelijk?

Wat maakt t verschil tussen watertrens vs. bustrens of maakt dat elkaar weinig?

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:27

volgens mij is een watertrens nog net ietsje vriendelijker omdat die ringen los zitten. dus zodra je aan de teugel "trekt" dan schuift die ring er ook nog een stukje doorheen. daarom werkt ie nog net ietsje zachter in geloof ik.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:31

Ik gebruik aan de longe meestal een dubbelgebroken happy mouth en voor het aanrijden enz een dubbelgebroken kneveltrens. Bevalt heel goed.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:32

pompompom schreef:
volgens mij is een watertrens nog net ietsje vriendelijker omdat die ringen los zitten. dus zodra je aan de teugel "trekt" dan schuift die ring er ook nog een stukje doorheen. daarom werkt ie nog net ietsje zachter in geloof ik.

Bij bustrens zitten de ringen ook los Knipoog
Maar hij is dik maar niet onwijs dik ofzo ik heb het idee dat ze er idegeval geen last van heb maar ik zou gewoon een watertrensje doen wou ik eerst ook maar kwam dit tegen en gaat ook prima.

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:36

maar bij een bustrens schuiven ze toch niet door het bit zelf heen ? de ringen kunnen wel scharnieren maar niet door het bit zelf
of heb ik het verkeerde plaatej in mn hoofd bij een bustrens Tong uitsteken.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:45

Bij een bustrens ligt het bit stiller in de mond. De ringen zitten nl. nog op 2 plekken aan het bit vast. Bij een watertrens kunnen de ringen helemaal ronddraaien en moet je een rustiger hand hebben. Heb ook wel eens begrepen dat rubberen stangen vriendelijker zijn dan gebroken, omdat je bij een gebroken rubber bit de mond wat af kan knijpen.

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 23:57

Bij een D-trens of een kneveltrens ligt het bit nog stiller en kan het tijdens longeren nooit heen en weer schuiven in de mond. Ik gebruik voor zadelmak maken altijd een enkelgebroken RVS D-trens. Ik heb ze in verschillende diktes en dat is altijd even afwachten wat het best bij dat paard past.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 00:08

Ik zou geen rare bitten gaan proberen, zo simpel mogelijk is het best als je begint.
Ik gebruik zelf altijd een dun rvs watertrensje bij het beleren/inrijden, is officieel een onderlegtrens maar voor een onderlegtrens vrij dik.
Eventueel kun je varieren tussen bus-/water- of D-trens maar ik zou iig een dunne en enkel gebroken gebruiken. Ook het materiaal kun je varieren maar ik zou wel metaal gebruiken, dus rvs, aurigan, argentaan of koper.

Als ik een tijdje aan het rijden ben en ze de hulpen en het bit begrijpen ga ik altijd nog een keer kijken of het bit wel het juiste is maar heb nog nooit een ander bit gekozen.

In principe is het zo dat ze te rijden zijn met het bit waar je ze mee inrijd. Rijd je ze in met een trens dan zijn ze daar goed op te rijden, rijd je ze in met een rubberbitje dan kun je ze niet rijden met metaal in de mond enz.

Je kunt dus het beste met een simpele trens inrijden, dan heb je met een eventuele verkoop geen gezeur over het bit en een trens kost je ook minder dan een happy mouth. Bovendien gaat een trens langer mee, een happy mouth wordt vroeg of laat ruw door het kauwen op het bit.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 00:12

Ik rijdt mijn jonge paarden met een dubbelgebroken trensje..

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 00:17

enkel gebroken watertrens

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 10:33

Een D bustrens, of gewoon een watertrens.
Dubbel of enkel gebroken maakt niet uit, je moet gewoon even uitvinden wat je paatrd het fijnste vind.

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 12:58

Ik vind een kneveltrens altijd fijn omdat ze zo stil in de mond liggen.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 13:49

Je moet ook even uitvissen welk materiaal je paard graag in de mond heeft. Sommige paarden kunnen absoluut niet tegen een metalen bit en prefereren een rubberen bit terwijl andere paarden absoluut iets tegen rubber hebben.
Succes met je zoektocht, ik heb het bij mijn paard reeds opgegeven en ben maar zonder bit gaan rijden! Haha! (zo heb je er namelijk ook, die gewoon iets tegen elk bit hebben Knipoog )

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 14:44

Ik gebruik altijd een dubbelgebroken watertrens. Als het paard fijn loopt op een gewone, dan laat ik hem daarop en anders pak ik de KK Aurigan, ook een dubbelgebroken watertrens alleen van ander materiaal.
Het is gewoon een kwestie van uitvinden waar je paard het fijnst op loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 17:16

ik heb meteen een aurigan dubbelgebroken watertrens met een gedraaid mondstuk erin gehangen.

fijn bit waar hij erg fijn op loopt.

nooit iets anders geprobeerd, bustrensen vind ik niks.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 17:23

cremellogek schreef:
Ik vind een kneveltrens altijd fijn omdat ze zo stil in de mond liggen.
Vind ik ook heel erg fijn met inrijden. Je kunt dan ook heel fijn met 1 hand sturen zonder dat het bit verschuift. Als het stuur een beetj werkt dan ga ik meestal over op een dubbelgebroken trens.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 22:40

aangezien mijn paardje nog wel eens het bit wilt vastpakken en ermee aan de haal gaat, ga ik morgen een ander bitje uitproberen, hopelijk is ze hierdoor wat rustiger tijdens het rijden. dus vicky vanaf morgen (hopelijk dat het werkt) met een dubbel gebroken bustrens met dik tussenstuk. is ook een redelijk dun dus een wat scherper bit.