hoe komen jullie aan een passend zadel???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

santos

hoe komen jullie aan een passend zadel???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 01:57

Vier jaar geleden, heb ik voor mijn paard 6 verschillende zadels geprobeert en ben tenslotte bij de zadelservice beland. Bleek mijn paard small te hebben en inderdaad 4 jaar heerlijk gereden, op divoze zadel.

Paard is helaas niet meer, dus nu ander paard. Weer verschillende zadels geprobeert en diverse problemen gehad(blaren bij paard, rug problemen). Blijkt achteraf het small zadel perfect te liggen/zitten. Terwijl dit een behoorlijk forse kwpn er is van 1.72m . Had ik niet gedacht, maar goed.

Nu komt er binnenkort weer een stevige gelderse bij. Ik maak me nu al weer zorgen. Moet ik weer allerlei advertenties af en allerlei zadels proberen, blaren oplopen etc...

Hoe doen jullie dit???

marloezzke

Re: hoe komen jullie aan een passend zadel???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 08:16

door naar een goede ruitersportzaak te gaan met zadelpasservice en een eigen zadelmakerij zodat het zadel evenetueel aangepast kan worden waar nodig is.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 09:10

Eerst een aantal zadels uitzoeken om te passen, dan laat ik er een zadelmaakster bij komen om mee te kijken met passen. Zij past dan het best passende zadel meteen nog wat aan in de kussens zodat het echt goed ligt.
Dat laatste beetje pas maken durf ik echt niet door een ruitersportzaak te laten doen, die maken er zo vaak een puinhoop van...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 09:12

Zelf een mal maken van de rug en daarmee naar de ruiterwinkel gaan?
Of anders idd een zadelpasservice laten komen...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 09:19

Kijk eerst eens hoe het zadel ligt op het paard.
Geen rommel eronder maar gewoon op de blote rug...
Vaak kun je dan al zien of een zadel lekker ligt of niet...ligt het op het oog goed...dan ga je er even opzitten en voel je of de schoft vrij ligt en het aan de voorkant nergens drukt.
Het zadel mag namelijk niet klemmen.Laat desnoods even iemand anders voor je voelen langs de voorkant van het zadel...
Als het zadel lekker ligt dan ga je er even mee rijden...op het moment dat het zadel niet echt lekker ligt zal het paard bij bepaalde oefeningen weerstand bieden,vaak omdat het klemt.
Of het gaat enorm schuiven of klapperen....
Houd vooral in het begin de rug van je paard in de gaten en druk na het rijden op de plek waar het zadel gelegen heeft...als het erg gevoelig is dan kan het zijn dat het zadel toch niet lekker ligt.
Stop ook even met rijden als je enorm protest krijgt...controleer dan ook je zadel,als je dan nog twijfeld zeker nog even door een deskundige laten bekijken.

Heb je geen instructeur oid die je kan adviseren??

Groetjes,Tinky

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 09:25

Een Wintec Pro Air met verwisselbare boom aanschaffen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 09:57

Thorowgood komt zo rond eind maart begin april met een lederen versie, die volledig aanpasbaar is.
D.w.z. je kan er verschillende maten kussens onder plaatsen, en een wijd of smal kopstuk.

Ik heb vorige week op de BETA het zadel gezien, en het ziet er top uit. Ook de manier van verwisselen, en de filosofie erachter, sprak mij zeer aan.

Het zadel komt nieuw zo rond de € 1000 te liggen, dus misschien het overwegen waard?

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 10:06

leuk hè mee kunnen naar zo'n beurs!
Ben je als één van e eerste bokkers op de hoogte!

Maar weer on- topic: ik zou vele malen eerder voor een thorowgood kiezen dan voor een moeilijk aanpasbaar wintec zadel.
De wintec is aanpasbaar in de boom, de thorowgood zo'n beetje overal.....

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 10:14

harnessmaker schreef:
leuk hè mee kunnen naar zo'n beurs!
Ben je als één van e eerste bokkers op de hoogte!

Maar weer on- topic: ik zou vele malen eerder voor een thorowgood kiezen dan voor een moeilijk aanpasbaar wintec zadel.
De wintec is aanpasbaar in de boom, de thorowgood zo'n beetje overal.....

Klikt goed zo'n Thorowgood!

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 10:19

Oh... ik vind zadels ook 1 groot drama! Je wilt het beste voor je paard en tegelijkertijd is zadels een heel nauwkeurig iets. Een leek kan vaak niet bepalen of een zadel wel of niet goed ligt.

Ik ben op jacht gegaan naar tweedehandszadels. Mede door een contact met een aanbieder ben ik contact gaan zoeken met zadelmaker Van Triest. Ik heb hem gevraagd wat een goed zadel is en daar ben ik toen naar gaan zoeken. Vervolgens is Van Triest bij mij langs geweest en dit zadel op maat voor mijn paard gemaakt. Helaas blijkt nu dat het zadel niet het ideale voor mij is. Het zadel dwingt mij in een (voor mij) slechte houding, dus mijn zoektocht begint opnieuw en ik vind het een gedoe!

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 10:33

Er kan bij iedere zadelmaker wel eens wat mis gaan, het blijft mensenwerk.
Ik kan maar één advies geven en dat is : ga naar een zadelmaker ie eventueel ook verkoopt dan naar een verkoper die wat klooit met zadels.
Koop bij de man die ook bouwen, corrigeren en herstellen kan!

Edit: hoe komen jullie aan een passend zadel???......

Daarom is er onderstaande website!
Hij is nog in opbouw en zal de komende weken vele updates krijgen maar er is al veel te vinden over zadels, passen, onderhoud en meer.
Met deze info kan je je een beter beeld gaan vormen van wensen en eisen, voor je een zadel gaat kopen.
De site is uiteraard promotioneel maar bovenal wil ik de site informatief houden, de keus waar je een zadel koopt is persoonlijk maar met enige achtergrond informatie sta je sterker in je schoenen en laat je je niet zo snel verleiden tot een aankoop die wordt opgedrongen.

Je kan je geld tenslotte maar één keer uitgeven ma doe het dan wel overwogen!

Succes!
Laatst bijgewerkt door harnessmaker op 27-02-07 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 10:38

marloezzke schreef:
door naar een goede ruitersportzaak te gaan met zadelpasservice en een eigen zadelmakerij zodat het zadel evenetueel aangepast kan worden waar nodig is.

Jep, zo doe ik het ook Lachen

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 11:24

Ik zou er 1 op maat laten maken door bijv. daaleman. Hele goede ervaringen mee. ik heb ook een paard met een "probleembouw". al verschillende zadels gehad en er moest veel aan zadels gesleuteld worden. heb nu een compleet op maat gemaakt zadel (dus helemaal vanaf de boom af op maat gemaakt) en hij ligt super. waar andere goedbekendstaande zadelmakers geen passend zadel hebben kunnen maken is met dit zadel het probleem opgelost.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 11:46

harnessmaker schreef:
Er kan bij iedere zadelmaker wel eens wat mis gaan, het blijft mensenwerk.
Ik kan maar één advies geven en dat is : ga naar een zadelmaker ie eventueel ook verkoopt dan naar een verkoper die wat klooit met zadels.
Koop bij de man die ook bouwen, corrigeren en herstellen kan!

Edit: hoe komen jullie aan een passend zadel???......

Daarom is er onderstaande website!
Hij is nog in opbouw en zal de komende weken vele updates krijgen maar er is al veel te vinden over zadels, passen, onderhoud en meer.
Met deze info kan je je een beter beeld gaan vormen van wensen en eisen, voor je een zadel gaat kopen.
De site is uiteraard promotioneel maar bovenal wil ik de site informatief houden, de keus waar je een zadel koopt is persoonlijk maar met enige achtergrond informatie sta je sterker in je schoenen en laat je je niet zo snel verleiden tot een aankoop die wordt opgedrongen.

Je kan je geld tenslotte maar één keer uitgeven ma doe het dan wel overwogen!

Succes!

En wat kost dat bij jou als je hier zou komen passen? Laten we er even van uit gaan dat ik geen zadel koop, puur alleen het passen. Regio Rhenen/Kesteren/Tiel.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 13:40

Ik heb bij mijn pony's de zadelmaker laten komen.. Die heeft voor een goed en passend zadel gezorgd. OK dan!

kimdepim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:21

Een aantal zadels proberen en laten kijken of die vind dat het goed past.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:23

Ik laat ook altijd onze zadelmaker komen, die heeft gewoon zelf een paardenshop met zadels en neemt flink wat zadels mee. Prijsklasse waar je in wil blijven geef je gewoon van tevoren op en hij zoekt het allemaal voor je uit. De beste man heeft het nog nooit fout gehad, alle dieren van mij en kennissen die ik heb die ooit bij hem een zadel hebben gekregen hebben geen drukplekken en hebben nog altijd perfect passende zadels.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:28

singasong schreef:
En wat kost dat bij jou als je hier zou komen passen? Laten we er even van uit gaan dat ik geen zadel koop, puur alleen het passen. Regio Rhenen/Kesteren/Tiel.

Ik ga hier geen prijzen ed noemen om geen problemen te krijgen op bokt.
Op http://www.passendzadel.nl kan je de prijzen vinden.

Patrick
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-03-07 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote gerepareerd.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 15:58

harnessmaker schreef:
singasong schreef:

Ik ga hier geen prijzen ed noemen om geen problemen te krijgen op bokt.
Op http://www.passendzadel.nl kan je de prijzen vinden.

Patrick

Ik heb gekeken (misschien met m'n knieen?) maar daar staat geen prijs voor het alleen passen! Misschien kun je me dan een pb sturen hierover?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-03-07 22:35, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Quote gerepareerd.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 16:21

Pak de tarievenlijst, kijk bij zadelcontrole, kijk bij voorrijkosten en tel 25 en 30 euro bij elkaar op....... Knipoog

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 17:46

en volgens mij kwam ik er ook een prijslijst tegen voor nieuwe maatzadels...

Stef_Rashidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 20:01

Mijne heeft een moeilijke rug. Hoge schoft. Ik ben nu aan het wachten op een Hulsebos zadel. Die heeft het zadel speciaal aangemeten voor hem dus hoop dat het nu gewoon helemaal goed gaat liggen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 20:16

Stefje2 schreef:
Mijne heeft een moeilijke rug. Hoge schoft. Ik ben nu aan het wachten op een Hulsebos zadel. Die heeft het zadel speciaal aangemeten voor hem dus hoop dat het nu gewoon helemaal goed gaat liggen

Ik had dat probleem vorig jaar ook met de witte merrie die ik rijd...
Weggevallen rugspieren en mega hoge ruggegraat en schoft...

Je moet dan oppassen dat je niet voor te smal zadel kiest omdat de rest te ver naar beneden zakt en op de ruggegraag terecht komt.
Want met een (te smal) zal komt de schoft alleen maar hoger en de rug lager op den duur, omdat de bespiering geen ruimte krijgt om te groeien...

Ik heb een KN met wijde kamer van een Bokker overgenomen toen.
Die heb ik flink op laten vullen en er een bontje onder gelegd. Op die manier pastte hij wel en drukte niet op de schoft.
Nu, binnen een jaar, blijken haar rugspieren al zover te zijn opgekomen dat het zadel opnieuw gevuld is, met minder vulling.
De kamer is nu niet meer te wijd, ben dus blij dat ik vorig jaar niet voor een smallere kamer heb gekozen...

Klompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 23:25

Mijn ervaring voor een goed passend zadel is simpelweg een zadelmaker laten komen. Deze persoon heeft veel meer verstand van een goed passend zadel dan een alround ruitersportzaak. Ik zelf heb hele goede ervarinegn met Stoker-zadelmakerij uit Dronten

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 00:30

creool schreef:
Oh... ik vind zadels ook 1 groot drama! Je wilt het beste voor je paard en tegelijkertijd is zadels een heel nauwkeurig iets. Een leek kan vaak niet bepalen of een zadel wel of niet goed ligt.

Ik ben op jacht gegaan naar tweedehandszadels. Mede door een contact met een aanbieder ben ik contact gaan zoeken met zadelmaker Van Triest. Ik heb hem gevraagd wat een goed zadel is en daar ben ik toen naar gaan zoeken. Vervolgens is Van Triest bij mij langs geweest en dit zadel op maat voor mijn paard gemaakt. Helaas blijkt nu dat het zadel niet het ideale voor mij is. Het zadel dwingt mij in een (voor mij) slechte houding, dus mijn zoektocht begint opnieuw en ik vind het een gedoe!

Ben je al terug geweest bij van Triest? En wat zei hij?
Ik ben namelijk heel erg tevreden over hem. Heb nu al voor drie paarden vijf zadels om laten bouwen en ik kan je zeggen dat die allemaal goed gelukt zijn. Ook allemaal verschillende merken en modellen.