Geen ijzer bit maar wat wel...?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Buggie

Geen ijzer bit maar wat wel...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 12:12

Ik heb een 5 jarige ruin, die nu zo'n beetje aan het herstellen is van een bacterie in zijn hoofd en ruggenmerg. Daarbij komt kijken dat ie heel gevoelig is in zijn mond.
Nu was hij al vanaf mei/juni ziek en konden we niet vinden wat het was na vele behandelingen van de DA, Fysiotherapeut, paardentandarts, pendelaar. Dus hebben we een aantal weken geleden iemand erbij gehaald die de manen analyseert en dan de oorzaak + behandeling uitzoekt. Nu bleek dat ie een bacterie in zijn hoofd had wat ook al in zijn ruggemerg zat. Dus hebben we hem 3 weken aan medicijnen gehad en hebben we vandaag weer de uitslag gekregen en blijkt dat de hele bacterie weg is Haha! maar dat hij nog wel wat vocht in de hersenen heeft (dus krijgen daar ook weer medicijnen voor). Nu kan ik straks weer langzaam beginnen met rijden maar ik mag niet met een ijzeren bit rijden want dat maakt kortsluiting en hij is super gevoelig in zijn mond.
Nu hebben wij thuis een rubberbit liggen (soort stang), maar ik meende dat dat bit scherp in werkte, is dat zo? En wat zou anders een goed bit kunnen zijn wat niet van ijzer is en niet scherp in werkt?

Sorry voor het lange verhaal... Clown
groetjes Afke

Rozewolk

Re: Geen ijzer bit maar wat wel...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:24

rubberbit of appelbitje.. ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:25

Rubber is stroef, vaak ook erg dik, dus niet vriendelijk

Maar kunsstof, zoals de Nathe bitten of de happy mouth bitten zijn wel vriendelijk

Een ongebroken trens is overigens ook absoluut niet scherp

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:28

Is het echt zo'n zwarte elatiesche rubbere stang?? Als je die bedoelt, ik vind die niet echt vriendelijk want ze zijn zo dik. Als je er mee stuurt dan neemt het de mondhoeken nogal mee. (ervaring mee) En dat lijkt me nou ook niet echt allees Als je paard echt zo gefoellig is in de mond. Je zou een happy mouth kunnen proberen maar ik weet niet of de mond dan alsnog teveel in kontakt komt met ijzer. Wat ik wel eens heb gehoort is dat je een bit in latex kan zetten zodat ereen laagje om komt. Maar ik weet niet hoe goed dat werkt. (weet ook uberhaubt niet of het kan. heb het alleen maar gehoort Knipoog)

M_C_Design

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:30

runningkawa schreef:
vaak ook erg dik, dus niet vriendelijk

dikke bitten zijn toch juist vriendelijk?!

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:31

Misschien is een bitje van leer een idee?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:32

Als zete dik zijn niet natuurlijk. Dan kan het paard zijn mond niet normaal meer dicht doen. En het hoeft niet voor ieder paard te gelden dat het vriendelijker is.

sjahmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:33

misschien is een leren bitje iets vvor je? heb mijn paard er ook een tijdje mee gereden, omdat dit erg vriendelijk en zacht is voor de mond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:33

tot bepaalde hoogte Lachen

Vaak zijn die rubber dingen mega dik
Paard kan zijn mond eigenlijk niet meer sluiten omdat het te vol zit.
Dat is niet prettig en dus niet vriendelijk

Een bit bijwijze van zo dun als een ijzerdraadje is natuurlijk weer te dun en ook scherp.

Iets ertussen in, passend bij de grote van de mond, dat is het vriendelijkste
Bij een shet met een klein mondje zal dat bijv veel dunner zijn, dan bij een paard van 180 met flinke mond

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:21

Ik heb een happy mouth bitje (soort dubbelgebroken) en een nathe bitje (ongebroken, smal in het midden) en beide zijn van kunststof.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:22

bitloos geen optie? Of een leren bitje?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 14:32

Ik zou voor een Nathe trensje gaan. Dit materiaal vind ik (mijn paard dan Clown) prettiger dan de Happy Mouth bitten. Bij o.a. Divoza is dit bitje te bestellen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 14:38

Ik zou eens bitloos proberen. Zeker als je paard zo super gevoelig is in zijn mond.
Er zijn genoeg bitloze optomingen.. Touwhalster/crossrobebridle is heel licht, hackamore werkt wat sterker in, sidepull werkt juist heel zacht in.. Genoeg keuze lijkt mij.
En anders inderdaad een leren bitje, dat lijkt me ook fijn. Maar dan zit je wel weer in die gevoelige mond.

Saroosh_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 20:07

Ann schreef:
Ik zou voor een Nathe trensje gaan. Dit materiaal vind ik (mijn paard dan Clown) prettiger dan de Happy Mouth bitten. Bij o.a. Divoza is dit bitje te bestellen.

Ik ga hier helemaal in mee! Lachen

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 22:28

Bitloos is in dit geval misschien zo gek nog niet. Zeker als je paard overgevoelig is door ziekte, kan je heel goed bitloos rijden. Probeer het eens, sommige paarden kan je op een gewoon stalhalster rijden, anderen gaan fijn op een touwhalster, maar er zijn ook bitloze hoofdstellen te koop. Neem een niet te ingewikkeld ding, als je er geen ervaring mee hebt. www.ruitersportshop.com had altijd hele fijne.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 22:29

Ze hebben ze nog!

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 22:31

geluksvogel@bokt rijd met een leren bitje, je moet haar maar eens een pm sturen, deze bitten zijn heel mondvriendelijk, en er valt heeeel goed mee te rijden.