ik heb al heel wat topics gelezen over verschillende bitten, maar omdat ik nog steeds niet weet of ik nu wel met het goede bit rijdt zou ik graag jullie mening hier over willen weten.
Ik heb een merrie van 1.45, ze is waarschijnlijk iets van een kruising met een fell of een merens. ze komt uit ierland. sinds ik haar heb rijdt ik met een watertrens, een dunne. als ik in de bak rij, is er niets aan de hand, ze is op mn pinken te sturen, ze loopt niet aan de teugel. (heeft ook vrij weinig met soort bit te maken, ze loop namelijk niet echt goed vanuit haar achterhand.) met buiten rijden ondervind ik ook geen problemen met dit soort bit. ik ben gaan twijfelen over dit bit omdat als ze buiten moet stoppen ze dit niet alleen op stem en zit doet (zoals in de bak) maar ik best wel wat druk moet zetten op haar mond, naar mijn idee iets te veel.
ze reageerd dus niet zo heel goed op het bit met stil staan, maar stilstaan vind ze ook moeilijk. dit probeer is zo veel mogenlijk op mijn zit en stem te doen. ik rij met een zachte en stille hand. ik vraag me nu af of ik niet beter een wat dikker bit kan gebruiken omdat ik laatst hoorde dat dit bit mischien te dun en te licht voor haar was.
ik hoop dat jullie mischien advies hebben.