Martingaal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Naatus

Martingaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 15:46

Ik vandaag met martingaal gereden op advies van stalgenoot. Paard reageerde er erg goed op en ging niet de hele tijd met hoofd schudden ed. Hij zat goed afgesteld en hing er losjes bij.

Nu mijn vraag. Wat is nou de exacte werking van martingaal. (mits goed afgesteld natuurlijk). Kan het kwaad om een martingaal te gebruiken? Kan het schadelijk zijn of vervelend zijn voor het paard? (mits goed afgesteld natuurlijk).

Tips en adviezen ed welkom!

KozieZ

Re: Martingaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 16:04

Als hij goed afgesteld is, zorgt de martingaal ervoor dat als je paard zijn hoofd hoger tilt dan de martingaal, je toch je teugels nog gewoon kan gebruiken.

Heb je geen martingaal om en gaat het hoofd van je paard zo hoog, ben je de (stuur)controle over je paard kwijt...

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 16:06

Een goed afgestelde martingaal kan opzich geen kwaad. Een martingaal zorgt ervoor dat het paard zijn hoofd niet omhoog kan gooien en daardoor onbestuurbaar kan worden, omdat de teugels altijd laag blijven en je dus altijd de hals naar beneden blijft vragen.

Een martingaal werkt erg fijn voor paarden die onrustig zijn met het hoofd.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 16:11

ik heb altijd geleerd dat een martingaal ervoor zorgt dat de teugels op dezelfde hoogte van de mond blijven .. dus als de handen van de ruiter te hoog of te laag zijn heeft dat geen inwerking meer dankzij die martingaal .. en ze worden begrenst met hun hoofd heffen.. dus zoals hierboven is gezecht:
dat het paard zijn hoofd niet omhoog kan gooien en daardoor onbestuurbaar kan worden

Naatus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 16:34

Paard is inderdaad onrustig met het hoofd. Dus mits goed afgesteld is er niks aan de hand. Heb nu iemand anders laten controleren of ie goed afgesteld was. Maar hoe zie je het zelf? Zijn er richtlijnen voor?

En is het niet zo datals je nu altijd met martingaal rijdt en zodra je het eraf haalt dat je gelijk een ergere reactie krijgt? Vergelijkbaar met bijv. streng gebruikt van slofteugel dat hoofd gelijk weer omhoog schiet?

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 16:47

Martingaal werkt pas wanneer het paard het hoofd te hoog optilt, verder heeft hij geen werking en zal je paard er niks van merken.

Als je de martingaal weg laat zul je geen ergere reactie krijgen.
Ik neem aan dat wanneer je de martingaal weg laat je in staat bent om het paard zonder te kunnen rijden.

Naatus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 16:51

Ben zeker in staat om haar zonder te rijden, rijdt haar al zes jaar zo. Tis alleen zo dat ze erg onrustig blijft met hoofd en na het te gebruiken het een stuk rustiger reed. Ook voor haar zelf.

gypsymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 16:52

hoe kan het dan dat het paard van mijn vriendin makkelijker nageeflijk loopt dan normaal, dan is hij daarin moeilijk.
:S

Naatus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 17:03

die vrouw van stal zei dat ze ook meer rechtgericht lopen? anders zou ik het ook niet weten

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:40

gypsymyhorse schreef:
hoe kan het dan dat het paard van mijn vriendin makkelijker nageeflijk loopt dan normaal, dan is hij daarin moeilijk.
:S

het kan zijn dat haar handen dan dus te hoog of laag zitten waardoor het bit niet lekker in zijn mond licht ..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:41

of martegaal veel te kort

monique__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:47

als je de martingaal op de juiste lengte heb afgesteld heeft het paard er geen last van.. als je hem te lang afsteld vaak ook niet maar pas bij een te korte lengte krijgt het paard onnodig veel druk op zijn bit

Naatus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 19:48

Maar hoe kan je dan zien of ie op de juiste lengte zit?

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:47

Je moet de riempjes van de martingaal (dus de vork) lang de hals van het paard kunnen leggen. De ogen waar je teugels doorheen gaan, moeten dan komen tot de halsinsnijding. (dus waar de kaak overgaat in de hals aan de onderkant)

Op de borst moet je tussen de riem en de borst een hand kunnen steken, netzoals je doet om te kijken of de keelriem goed zit.

Naatus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 15:46

tnx daar heb ik wat aan !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 15:50

Afbeelding
Dit is een juist afgestelde martingaal
De teugels mogen nog niet in een knik komen als een paard gewoon attent staat te kijken.
De martingaal mag pas inwerken als hij echt zijn hoofd omhoog gooit.
Niet als hij niet aan de teugel loopt, dan mag een martingaal nog niet inwerken

Naatus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 21:49

maar als je die foto ziet lijken die ringen in strakke toestand niet tot de keel te komen toch?

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 23:37

Ik denk het wel een heel eind hoor. Zo ver zitten ze er niet van af en ze hangen nog in een boogje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 23:38

Die halen dat wel
Verder zie je niet of er nog ruimte is onder bij de borst Lachen