Problemen met nieuw zadel, wat zijn mijn rechten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ankem

Problemen met nieuw zadel, wat zijn mijn rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 11:52

Ik heb problemen met mijn zadel. Ik heb dit zadel sinds oktober 2006. Het zadel is "aangemeten", maar blijkt niet te passen op de rug van mijn paard en heeft atrofie veroorzaakt. Graag zou ik wat adviezen willen hebben van iemand die verstand heeft van ons rechtssysteem, w.b.t. terugbrengen van het zadel.

Precious20

Re: Problemen met nieuw zadel, wat zijn mijn rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 12:41

Heb jij een schriftelijke overeenkomst met de zadelverkoper dat als het zadel niet zou passen dat hij het passend maakt of terug neemt?
Zo niet dan... tja dan heb je pech. Zij zijn dit nl. niet verplicht.

Ik heb hetzelfde aan de hand gehad met mijn Kiefferzadel. Gekocht bij een erkende ruitersportzaak (daar zat de fout al! Nu ga ik alleen nog maar naar een zadelmaker) die bekend staat om hun goede zadelpasservice. Het zadel was nog geen half jaar oud toen mijn paard zijn schoftspieren wegvielen (atrofie dus).
Ik had geen schriftelijke overeenkomst met die man en dus had ik geen poot om op te staan. Het is jouw woord tegen het zijne hé. Hij kan zeggen dat het zadel perfect paste toen je het kocht en dat je paard nu zo sterk veranderd is dat het inmiddels niet meer past. Zij zijn niet verplicht om ieder zadel, dat na een tijdje niet meer past, te hermaken of terug te nemen. Anders zouden ze er ook niets meer aan verdienen.
Het beste wat je kan doen, is een goede zadelmaker zoeken die jouw zadel passend kan maken.
Succes!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 12:51

Precious20 schreef:
Heb jij een schriftelijke overeenkomst met de zadelverkoper dat als het zadel niet zou passen dat hij het passend maakt of terug neemt?
Zo niet dan... tja dan heb je pech. Zij zijn dit nl. niet verplicht.

Ho, dat is dus niet waar! Volgens de consumentenbond mag je een artikel waar je niet tevreden over bent binnen 6 maanden retourneren. Zij zijn dan verplicht om je geld terug te geven. Aangezien een zadel hetzelfde word gezien als b.v. een t.v geld dit dus ook voor een zadel. (Edit: Natuurlijk er vanuti gaande dat paard gewoon in dezelfde training is gebleven etc, dat daar niks aan verander is, ook qua bespiering)
Daarnaast ga jij een overeenkomst aan met een bedrijf en je doet een bestelling, je verwacht dat dit naar wens word opgeleverd en als achteraf blijkt dat dit niet goed is, moeten zij het oplossen. Hetzij een nieuw zadel in dit geval of geld terug oid, maar dat moet in overleg.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 12:59

Dan is die wetgeving hier in BE mss anders maar ik had werkelijk geen poot om op te staan...

Maar bekijk het zo eens: stel, het zadel paste mijn paard in het begin wel maar is na een tijdje bijv. wat breder geworden en zo doende past het zadel niet meer. Dan is dit niet de fout van verkoper hé... Hij heeft je dan geen 'fout' zadel aangesmeerd. Dus het lijkt me heel sterk dat je dan zo maar even kan gaan eisen dat jouw zadel teruggenomen wordt.... Anders kan iedereen, die zijn zadel binnen het half jaar beu is, dat gaan doen hé?! Ik zeg nu zomaar iets... Dit staat trws ook los van het verhaal van de TS!
Ik moest kunnen aantonen dat mijn zadel van in het begin niet gepast heeft en dat dit de werkelijke oorzaak is dat hij atrofie heeft gekregen. Nou, begin maar eens...

Edit: ik zie net dat je je post hebt aangepast i.v.m. veranderingen te wijten aan bespiering. Nja, dan blijft mijn punt hetzelfde... Hoe toon je aan dat jouw zadel van in het begin niet gepast heeft?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:01

Dan is het in NL zo dat de zadelmaker moet kunnen aantonen dat je paard bv breeder is geworden.
Misschien is het handig om niet te reageren op een vraag als je niet bekend bent met de NL'se wetgeving op dat gebied.

TS: heb je een rechtsbijstandverzekering? Die heb je in dit soort gevallen vaak nodig.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:04

Ik heb hem inderdaad even aangepast. Dat kan je niet aantonen, dan heb je het tweede verhaal, dat over de overeenkomst.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:05

#Ymke# schreef:
Ho, dat is dus niet waar! Volgens de consumentenbond mag je een artikel waar je niet tevreden over bent binnen 6 maanden retourneren. Zij zijn dan verplicht om je geld terug te geven.

Maar mag je dan bijvoorbeeld een kledingstuk of een boek ook terug brengen na 6 maanden, ook al staat er op de bon dat je moet ruilen binnen 2/4 weken?

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:05

Katja schreef:
Misschien is het handig om niet te reageren op een vraag als je niet bekend bent met de NL'se wetgeving op dat gebied.

Mijn excuses zeg, ik was in de veronderstelling dat dit een openbaar forum was waar iedereen zijn mening mocht geven, ongeacht Belg of Nederlander...

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:06

ThaGirl schreef:
#Ymke# schreef:
Ho, dat is dus niet waar! Volgens de consumentenbond mag je een artikel waar je niet tevreden over bent binnen 6 maanden retourneren. Zij zijn dan verplicht om je geld terug te geven.

Maar mag je dan bijvoorbeeld een kledingstuk of een boek ook terug brengen na 6 maanden, ook al staat er op de bon dat je moet ruilen binnen 2/4 weken?

Ja, het klinkt heel raar, maar wettelijk gezien mag dat!
(nu moet je me niet vastpinnen op hoe het zit als je b.v. een versleten spijkerbroek terugbrengt, die je afgedragen hebt, en geld terug eist)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 13:15

Dit is al het tweede zadel van dit bedrijf dat ik heb. Het eerste zadel bleef schuiven e.d., heb 3x hun zadelmaker erbij gehad en het lag allemaal aan mij en aan mijn paard. Heb ik toen teruggebracht en ze hebben toen een ander zadel gepast en gegeven. Dit was de beste optie volgens hun en het moest een beetje opgevuld worden van voren.
Ik bleef problemen houden, telkens naar rechts schuiven, last van mijn rug, ik zit achterop de lepel, paard heeft singeldwang en atrofie op dr rug.
Heb er iemand bij gehad die objectief heeft gekeken en het zadel wipt tijdens het lichtrijden, het zadel schuift en het zadel is niet geschikt voor mijn lichaamsbouw. Ik ben slank maar heel lang. Het zadel geeft geen ruimte voor mijn bovenbenen wat resulteert in dat ik achterop de lepel zit (zadel is 18,5 inch), daardoor ligt het zwaartepunt verkeerd op de rug van mijn merrie.
Kortom gewoon fout 'aangemeten'

Charley89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 15:17

Hoi,

Misschien stomme vraag maar welk zadel heb je, en bij wie heb je hem laten aanmeten?

Groetjes Charlotte

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 15:20

ThaGirl schreef:

Alleen als het ondeugdelijk is, dus niet aan je ( reële ) verwachtingen voldoet. Dus als de rits van je broek er uit valt, dan zou dat kunnen. Maar niet als je het toch niet zo'n mooie kleur vond.

misssixty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 15:25

Als je product gebrekkig is heb je het recht het product terug te brengen.
Art 6:168 BW.
Een product is gebrekkig, indien het niet de veiligheid biedt die men daarvan mag verwachten.
Het redelijkerwijs te verwachten gebruik van het product.

Ik neem aan dat hieraan niet is voldaan, al wordt het wel een lastige kwestie ivm met het zadel/paard en de bewijslast.