Zadel weer in staat brengen..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Deau

Zadel weer in staat brengen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 18:47

De hele winter heb ik niet met mijn zadel gereden, en heeft het in de garaga gehangen. Ik wil hem nou weer in de normale staat gaan brengen want echt goed ziet hij er niet meer uit. Het leer is ook wat droger geworden.

Waarmee kan ik het zadel weer goed maken?

bloempje1

Re: Zadel weer in staat brengen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 18:48

Gewoon weer invetten.
kan niet echt veder begrijpen wat er nog meer mis mee is uit je verhaaltje alleen dat het leer stugger is.

Shorks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 22:32

eerst met zadelzeep, dan goed laten drogen, opwrijven en dan invetten. weer uitwrijven. dan een poosje wachten (1 tot 2 dagen) dan is je zadel waarschijnlijk weer in goede staat;)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:40

goed schoonmaken met zadelzeep en dan goed invetten. vooral de ruwe stukken (onderkanten van de zweetbladen) mogen een flinke lit vet hebben. een dag laten intrekken en dan uitpoetsen.
waarschijnlijk moet je dit na een week nog een keer herhalen en dan netjes elke maand bijhouden

MoniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 00:20

Hier is mijn goouuden tip voor alle lederproducten en dus ook je zadel: de lederbalm van 'excellent' met bijenwas (Excellent leder & zadel balm). Lachen deze heb je in het bruin, zwart en naturel. de zwarte en bruine zorgen ook voor het opfrissen van de kleur, en hij geeft helemaal niet af aan je rijbroek als je hem goed gebruikt!! Door de bijenwas ruikt hij ook nog een heerlijk!
Je leer wordt er lekker zacht en soepel van en de kleur wordt weer wat 'dieper'. Zeker een aanrader!! *LOL* *LOL*

Groetjes,

missanous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 00:22

ik gebruik soms ook lederolie voor mijn spullen

xMargot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 23:28

eerst heel goed schoonmaken, kan met zadel zeep.
daarna moet je opletten dat je alles goedin vet en niets vergeet. Hierdoor zou het leer een stuk soepeler moeten worden!

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 15:50

Om alle schimmels er uit te halen kan je ook eerst schoonmaken met water met wat azijn.
Dat is een tip die mijn zadelmaker me gaf.
Vervolgens even met zadelzeep en dan een laagje hamanol of neatsfoot olie er op.
Dan is het zo weer soepel en schoon.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 17:41

Voor een goed zadel moet poetsen en vetten inderdaad voldoende zijn. Poetsen zelfs misschien niet eens als je 'm netjes weggehangen hebt. Kijk wel even je singelstoten na op droogtescheurtjes, dat is link.