Vraagje over bitloos

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Theeglas

Vraagje over bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 09:15

Hee,

Ik zit er over te denken om mijn pony straks bitloos te gaan berijden. Voornamelijk gewoon lekker recreatie, maar ik vroeg me af of je ook met een bitloos hoofdstel je pony gewoon netjes aan de teugel kan rijden. Ik neem haast aan van wel, maar heb dit eigenlijk nog nooit gezien. Dus vraag ik het maar even Vork

Alvast bedankt,
Groetjes Yvon

somokkele

Re: Vraagje over bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 09:16

Ja hoor, geen probleem! Paard kan ook zonder bit netjes nageven

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 09:17

zo dat is een snel antwoord Haha! dankje wel!

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 14:06

Als jij je pony normaalgesproken niet dat bit keihard door z'n mond scheurt om m na te laten geven zeker wel Haha!
Gaaf dat je het wil gaan proberen Ja

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 16:47

Sterker nog, de meeste paarden gaan veel makkelijker afgebogen aan bitloos dan met bit. Dat komt deels omdat het op neusdruk werkt, en deels omdat sommige paarden gewoonlijk juist onder de druk van het bit vandaan wil komen door er tegen in te gaan.
Paarden die erg aan het bit hangen zijn verrassend makkelijk te houden zonder bit.
http://i133.photobucket.com/albums/q63/ ... deiro2.jpg

Femk3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 18:50

Ja dat kan Knipoog mijn paard is soms gewoon een beetje aan het kauwen en aan het schuimen net of ze een bit in heeft, maar ze hangt soms wel iets meer dan met bit.

Rebecje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 19:54

Dat kan zeker, maar als je recreatief rijd is het dan zo belangrijk dat de pony aan de teugen rijd? Vork

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 20:59

Rebecje_007 schreef:
Dat kan zeker, maar als je recreatief rijd is het dan zo belangrijk dat de pony aan de teugen rijd? Vork

Ik zeg voornámelijk recreatie maar ook gewoon eens een onderling dressuur en springwedstrijdje. Gewoon van alles wat, dus ja dan vind ik het ook leuk om af en toe wat dressuur en dus aan de teugel te rijden te doen. Snaps Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 22:17

Zoiets?
Afbeelding

Het kan dus Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 22:49

Het is altijd belangrijk dat een paard "aan de teugel" gaat, want dat is nl aan de hulpen gesteld zijn.
Definitie van aan de teugel:
Een paard gaat aan de teugel als:
het op een rechte lijn recht gaat en in een wending buigt en kalm, gehoorzaam en harmonisch, ongedwongen en met beheerste drang naar voren onder de ruiter gaat.
De achterhand is meer of minder ondergebracht, de hals is meer of minder opwaarts gebogen, de nek is het hoogste punt van de hals, de oren staan even hoog (als in: het hoofd is niet gekanteld) en de neus is meer of minder voor de loodlijn, nooit erachter.
De teugels zijn gelijkmatig gespannen, waarbij het paard het bit aan beide kanten evenveel aanneemt zonder knarsen of de mond overmatig te openen.
Het paard gehoorzaamd onmiddelijk de kuit-en teugelhulpen, de bewegingen worden licht en verheven.

Je kunt dan "waarbij het paard het bit aan beide kanten evenveel aanneemt zonder knarsen of de mond overmatig te openen" natuurlijk weglaten bij bitloos, maar de rest komt gewoon aan de orde en is goed voor het paard, ook als je er recreatief mee rijdt.
Want je wilt tenslotte niet op een soort ongeleide raket die enorm stijf groeit rondrijden. Knipoog en dat krijg je als je een paard niet aan de hulpen hebt.