Paard met versleten ruggewervels; welk zadel ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maud_82

Paard met versleten ruggewervels; welk zadel ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 22:40

Mijn e-pony heeft achterin zijn rug een paar wervels met wat slijtage erin. Hierdoor is zijn rug wat gevoelig en moet ik erg voorzichtig zijn met rijden; liefst geen onverwachte bewegingen, in galop helemaal rond houden, niet meer springen en natuurlijk een goed passend zadel.

Ik heb er de afgelopen jaren altijd een leren dressuurzadel op gehad, maar toch vraag ik me af of er wellicht iets is wat nóg vriendelijker is voor zijn rug en waar je toch lekker mee kunt rijden.
Ik heb weleens gehoord van een barebackpad, maar zit je daar nou ook echt lekker in en wat doet dit met de rug van m'n paard ?

dierfysio

Re: Paard met versleten ruggewervels; welk zadel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 13:56

bel Hans Zuidweg eens. Hij is een zeer ervaren zadelmaker, die vast een oplossing weet voor je probleem.
tel.nr. te vinden via www.bestfitzadelservice.nl

succes!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 14:11

Ik weet niet hoever naar achteren het zit?

Ik ben nu aan het stoeien met zadels met een paard dat gevoelig is precies bij de achterkant van het zadel (richting kissing spines). Mijn ervaring is dat hij een zadel dat wat korter is beter verdraagt dan die "moderne" zadels met enorm naar achteren uitgebouwde kussens.

Ik rij nu (tijdelijk) met een stokoud springzadel waarvan het dragende deel vrij kort is en dat gaat goed, de gevoelige plek blijft vrijwel vrij van druk. Mijn dressuurzadel wordt nu door Hans Zuidweg verbouwt in de hoop dat dat ook weer geschikt is voor hem.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 16:38

Gewoon een dikke gevouwen deken onder het zadel. Dat is lekker bij elk rugprobleem.

Bij een bareback pad zit je op een dekentje zonder enige kussens die de ruggegraat vrij houden, en belast je dus ook de ruggegraat. Dat wil je juist niet.

Atrose, want dat is het, is chronisch, progressief en ongeneeslijk.
Heeft de DA je wel goed/eerlijk voorgelicht over de vooruitzichten ?

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 16:53

die dikke deken kan juist extra drk geven op de pijnlijke plek. dus het lijkt me zinvoller je zadel goed pas te laten maken, in plaats van er allerlei spul tussen te bouwen (wat ook niet ten goede komt aan het contact met je paard).

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 16:55

is t wel slim om een paard door te blijven rijden als is aangetoont dat zijn rugwervels zijn versleten en dat ie er dus last van heeft. Ik heb zelf niet zo'n toffe rug en moet er toch echt niet aan denken dat er iemand voor de lol mee gaat liften

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 17:15

Vandaar dat ik ook vroeg hoe ver naar achteren het zit. Er is in de vorm en lengte van het kussen best wel wat te bereiken qua ontlasten.

Als ik voor mezelf spreek: Klinisch volledig goed (dr. van Muiswinkel, Emmeloord), sjouwt fantastisch aan de longe, springt goed, je moet er alleen niet te ver naar achteren op gaan zitten want dan geeft hij verzet (logisch). Ik vind het de moeite waard om te gaan "puzzelen" op zoek naar een geschikt zadel en te blijven rijden.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 17:21

Misschien is een zadel met (afge)ronde kussens een oplossing? Maar sowieso advies vragen aan iemand met verstand van zaken zoals o.a. dierfysio al aangaf. Zelf beginnen te experimenteren met dikke dekjes of opgevouwen dekens is waarschijnlijk geen oplossing en kan zelfs voor meer problemen zorgen.

Mocht een aangepaste sjabrak wel toegevoegde waarde hebben (in combinatie met een aangepast zadel!), zou ik voor een goede kwaliteit schapenvacht sjabrak gaan.

Maud_82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 17:45

Bedankt voor de reacties !
Met Hans Zuidweg had ik al contact, hij komt komende maandag langs om mijn zadel aan te passen. Lachen

De slijtage van z'n wervels zit echt helemaal achterin, op het hoogste punt van zijn achterhand zeg maar. Dus het is niet zo dat m'n zadel echt óp de slijtageplekken zit.
Volgens m'n dierenarts en m'n ostheopaat kan ik prima blijven rijden, zolang ik 'm maar soepel houd en niet te veel van hem vraag. Lekker ontspannen dressuurmatig trainen en wat buitenritten zijn nog prima te doen met Remy. Daarnaast longeer ik 'm regelmatig om zonder enige belasting van zijn rug wat in beweging te houden, en krijgt hij nu weer een supplement Vitamine E en Selenium. Om zeker te blijven dat hij soepel blijft, laat ik m'n ostheopaat ook preventief komen.

Ook bedankt voor je laatste tip Ann! Lachen

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 17:49

goed zo! doe Hans maar de groeten van me; het is een goede kennis van me.
succes, groetjes, Pauline

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 17:51

Nou volgens mij ben je dan goed bezig hoor Lachen

Een goed passend zadel dat je regelmatig na laat kijken zou dan toch voldoende moeten zijn. Ik vind Hans niet de meest prettige persoon qua communicatie, maar hij is wel bekwaam. Ik hoop eind vd week m'n zadel terug te hebben (met een compleet nieuwe boom) en we zullen zien wat het oplevert...
Laatst bijgewerkt door Margreet op 19-02-07 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 17:51

Super dat je er hulp bij gaat halen! Ik duim dat jullie een geschikte oplossing (zadel) vinden. Lachen

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 18:03

Margreet schreef:
Nou volgens mij ben je dan goed bezig hoor Lachen

Een goed passend zadel dat je regelmatig na laat kijken zou dan toch voldoende moeten zijn. Ik vind Hans niet de meest prettige persoon qua communicatie, maar hij is wel bekwaam. Ik hoop eind vd week m'n zadel terug te hebben (met een compleet nieuwe boom) en we zullen zien wat het oplevert...

nee, dat is hij zeker niet! hij kan erg stug en direct zijn. ik heb voor hem gewerkt vroeger, en dan leer je 'm beter kennen. fijne man hoor!
maar... hij is zeker bekwaam, en ontzettend eerlijk! als hij je niet kan helpen, hoor je dat ook van 'm. hij zal niet aanprutsen met iets wat toch niks wordt.

succes!

Maud_82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 18:15

Bedankt ! Goed om te weten dat Hans wat stug kan zijn, tot nu toe heb ik via e-mail contact met hem en dat loopt (tot nu toe) erg soepeltjes ! Knipoog

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 18:18

Ik zou kijken voor een zadel met een meeverende boom, onlast de rug heel goed!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 18:27

En dat laatste, bekwaam zijn, dat telt. Mooie praatjes heb je niks aan. Voor de gezelligheid ga ik we naar de kroeg, niet naar de zadelmaker.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 18:28

precies!

@TS: succes! komt vast goed nu.

Rebecje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 20:20

weet niet hoe zonder zadel is..
maar dit lijkt me het minst belastend.

Maud_82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 20:41

Rebecje_007 schreef:

Is helaas geen optie. Stappen zonder zadel is prima te doen, maar in draf of galop kun je nauwelijks op 'm blijven zitten (effect stuiterbal) en vind ik zeker voor buitenritten ook te gevaarlijk. Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:55

dierfysio schreef:
die dikke deken kan juist extra drk geven op de pijnlijke plek. dus het lijkt me zinvoller je zadel goed pas te laten maken, in plaats van er allerlei spul tussen te bouwen (wat ook niet ten goede komt aan het contact met je paard).

Een deken drukt niet (aleen als hij bv niet omhoog wordt getrokken bij de schoft, maar dat is en ander verhaal en dat geld ook voor een gewoon schabrak). Het is slechts een kussen/schokbreker. De druk komt bij het zadel vandaan. Als de kussens van het zadel niet in de buurt komen van de pijnlijke plek is daar ook geen druk van de deken.
Ik raad je aan zelf eens een proefje te doen met een zware schoudertas met een dun bandje over je schouder en met een twee maal dubbelgevouwen washandje ertussen, bv. Mag je me zeggen wat prettiger is voor je schouder en of dat washandje voor meer druk zorgt.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 20-02-07 17:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:59

Maudje schreef:
Rebecje_007 schreef:

Is helaas geen optie. Stappen zonder zadel is prima te doen, maar in draf of galop kun je nauwelijks op 'm blijven zitten (effect stuiterbal) en vind ik zeker voor buitenritten ook te gevaarlijk. Knipoog

Bovendien zit je dan ook deels op de ruggegraat. Zonder zadel is niet prettig voor het paard en helemaal niet voor een paard met rugproblemen.
De kussens van een zadel rusten op de spieren naast de ruggegraat.
Een zadel is niet voor niets zo ontwikkeld dat de ruggegraat vrij ligt.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:17

De zadelkussens zorgen al voor de demping/drukverdeling. Als een deken of sjabrak dit moet opvangen, is de pasvorm niet meer goed en daar moet wat aan gedaan worden. Een sjabrak is om het zadel te beschermen tegen zweet, niet om zadelproblemen op te vangen/te verdoezelen. Lachen

Wat betreft het rijden zonder zadel ben ik het met je eens, in dit geval lijkt me dat geen verstandige oplossing.
Maar dat gebeurt ook niet, de ts heeft al aangegeven er professionele hulp bij te halen. OK dan!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:20

Als je een paard hebt met een dergelijk rugprobleem (dat niet door het zadel komt), gebruik je een deken niet om iets te verdoezelen, maar zorg je gewoon voor nog meer demping. Onder normale omstandigheden heb je niks onder het zadel nodig, nee. Maar we hebben het hier over abnormale omstandigheden Knipoog

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:45

maar alles wat je onder een zadel bouwt, is ook een stoorfactor: hoe dikker de tussenlaag, hoe beroerder de communicatie wordt.

dus het lijkt me toch ECHT verstandiger om het zadel goed passend te laten maken door een expert, dan heb je al die dikke dekens helemaal niet nodig. beter de oorzaak van het probleem aanpakken, dan de symptomen blijven bestrijden. toch? Lachen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 22:45

De oorzaak is versleten rugwervels, dat staat er duidelijk, en daar kan niks aan gedaan worden.
Het gaat niet om een niet passend zadel!!!
Het zadel dat ze heeft past, ze vraagt zich af of er nog iets vriendelijkers bestaat. Heb je de vraag wel gelezen?