Hoe probleem met boom ontdekken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

livvy

Hoe probleem met boom ontdekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 14:42

Via internet kan ik een zadel kopen wat ik al heel lang wilde hebben. Nu gaat dit niet via een zadelmaker of ruitersport zaak. Omdat het nogal risico met zich meebrengt vroeg ik me af hoe je bijvoorbeeld een probleem met de boom kan ontdekken:
Kan je een gebroken boom bijvoorbeeld achterhalen door het zadel op een bepaalde manier proberen te draaien o.i.d.? En wie heeft ervaring met gebroken of gescheurde bomen?

Alle info is welkom, alvast bedankt!

Liselot

Re: Hoe probleem met boom ontdekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 14:46

de enige manier om echt te kunnen beoordelen of er wat met de boom is is het zadel open laten maken door een goede zadelmaker.
vraag anders eens aan margreet, die had een KN met gebroken boom, maar was niets aan te merken. geen gekraak, geen lijnen in het zitvlak, geen speling bij buigen e.d.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 14:49

Mijn 1e springzadeltje is inmiddels zo oud dat de boom ook is gebroken. Ik kon het zien doordat ie op mijn paard steeds naar achteren gleed en piepte.

Ik heb em thuis op de bank gelegd met een dikke leuning, en heb toen op het zadel gehangen. Toen zag ik de boom ging wijken (wijder werd aan de voorkant), en wist ik dat ie bij de schoft gebroken was..

Nu komt het zadeltje straks in de keuken te hangen tegen de muur, aangezien we straks een aparte keuken willen..

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:32

*meldt zich*

het antwoord: Niet. Niet als je 100% zekerheid wilt tenminste. Gekraak en rare beweging aan de buitenkant geeft wel duidelijk aan dat het mis is, maar het beroerde is dat een zadel niet automatisch wel goed is als je dat soort dingen allemaal niet hebt. Lees hier maar:

viewtopic.php?f=117&t=698622

livvy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 17:11

Hmm, je weet het dus nooit zeker, dat merk ik wel. Nou ja, ik probeer wel even langs de zadelmaker te gaan als dat mogelijk is. Bedankt!