Wat voor zadel voor dit type rug?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Roane

Wat voor zadel voor dit type rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-07 17:40

Zoals de titel al zegt, ik heb een Haflinger met een ietwat aparte rug. Wel schoft, ietwat schouder, maar zoals op de foto te zien een brede tot breder wordende rug.
Ik heb dus wat probleempjes met het vinden van het juiste dressuurzadel.

Omdat ik niet elke zadel af wil rijden dat ook maar te koop is, vroeg ik me af of iemand misschien een idee heeft welk type of merk zadel wel eventueel op deze rug zou kunnen passen. Kieffer, Ainsley bijv.

Het enigste zadel dat gelijk paste zonder verdere problemen, was een Portugees zadel wat ik ook overweeg maar ik weet niet of het dressuurwerk makkelijker of moeilijke word gemaakt door zo'n zadel, dus daar twijfel ik nog over. Zo'n zadel bedoel ik. Ik heb er al eens op gereden, zat heerlijk, maar ik heb 'n twijfels met lichtrijden bijvoorbeeld. Ik vond niet dat het bijzonder makkelijk ging.
http://img.photobucket.com/albums/v238/ ... _Bart2.jpg

Al zie ik deze in principe wel zitten:
http://img.photobucket.com/albums/v238/ ... /zadel.jpg

Afbeelding
Afbeelding

Paard in Kwestie:
Afbeelding

Huidige zadel:
http://img.photobucket.com/albums/v238/ ... 0026-1.jpg

Dus, misschien iemand met verstand of oog voor zadels, wie kan er hier wat meer over zeggen? Lachen
Niet geschoten is altijd mis. Haha!

supertinkie

Re: Wat voor zadel voor dit type rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 17:46

Ik weet niet wat je aan een zadel wil besteden maar je kan natuurlijk ook een op maat laten maken dan past ie sowieso goed! Cool

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 17:50

Het beste kun je gewoon iemand bellen die zadels komt passen. Het is vanaf hier onmogelijk om te zeggen wat het beste zal zijn voor je paardje.
Er zijn veel verschillende merken en prijsklasses. Er zal er dan vast wel een tussen zitten die past. Bel anders de ruitersport zaak in de buurt bij je op??

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 17:57

mijn arabier heeft ook zo een rug, ik heb er een wintec op liggen.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 18:01

chamberlain inverness

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-07 18:10

Ja natuurlijk zal er ook een passervice komen zodra het geld er is, maar ik was gewoon benieuwd naar jullie reacties. Knipoog mag toch wel?

We dachten ook aan een Chamberlain, is gelijk het huismerk van de manege waar we staan, maar van de dressuurzadels die ik heb gereden van Chamberlain had ik altijd ruzie met de kniewrongen. *LOL* Nou weet ik niet of het met de Inverness ook is, maar Chamberlain stond ook al op het lijstje inderdaad. Lachen

Dealer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 18:18

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-07 18:43

Yep, die was eigenlijk mijn eerste keus, de Zaldi Schooler campera zadel maar daar moeten we dan nog even voor doorsparen.
En weer het twijfelpunt of die ook voor de Engelse Dressuur geschikt zal zijn. Lachen

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 21:53

hoi , ik heb ook een paard met een soort gelijke rug en ik heb er een euroriding op liggen en dat ligt al jaren perfect

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 22:24

Je paard heeft een brede rug, weinig schoft, en lichtelijk vorm van artrofie ( als ik het goed verneem van de foto).
De meeste zadels die in Nederland verkocht worden, zijn niet geschikt voor zo'n rug.
De boom loopt namelijk te spits toe, zodat het zadel, al lijken de boomtakken goed achter de schouder te vallen, kan het zadel toch gaan schuiven.

Barnsby heeft een wat bredere boom, zeg maar tafelvorm. Die zou goed kunnen passen. Ik zeg 'zou' want een leek heeft er geen kijk op.
Als de artrofie ( weggevallen schoftspieren) daadwerkelijk aanwezig is, zou ik ook nog eens een zadel adviseren op lucht, in plaats van wolgevuld.
Dan praat je over een prijsklasse van € 2450.

Leuk he, een paard Tong uitsteken .............

Maar, zoals al geadviseerd wordt, haal een goede zadelmaker bij.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-07 22:39

Nou, als 2450 de prijsklasse is zijn we 2 jaar verder Cool *LOL*

Wat misschien ook een leuk weetje is. Tot nu toe hebben we drie zadels gepast, die zogenaamd goed lagen bij de schouder, mooi aansloten, maar zodra ze aangesingeld werden een wip effect kregen op de schouders. Het zitvlak werd dus zo de lucht in gehesen. *LOL* Zelfs bij het zadel dat 'perfect' op een Haflinger zou moeten passen.

Ja, heel leuk een paard, alles is uniek aan dit beestje. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 23:07

Roane schreef:
Wat misschien ook een leuk weetje is. Tot nu toe hebben we drie zadels gepast, die zogenaamd goed lagen bij de schouder, mooi aansloten, maar zodra ze aangesingeld werden een wip effect kregen op de schouders. Het zitvlak werd dus zo de lucht in gehesen. *LOL* Zelfs bij het zadel dat 'perfect' op een Haflinger zou moeten passen.

Dat wip-effect, komt dus vaak door een te spitse boom. Duitse zadels zijn sowieso niets voor dit soort type paard. Euroriding is ook Duits.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-07 23:22

Euroriding Luxor lag dan ook niet goed, diegene die ik gepast had. Het lag als het ware op de schoft, in plaats van tja... mooi eromheen om het zo maar te zeggen?
Het lag wel mooi recht en stevig op de rug zelf, maar bij de schouders zat het naar mijn mening niet goed. Daarom is het ook niks geworden. Het County zadel wipte dus, evenals het Imperial Riding Sierra zadel, dat was ook niks. Lag netter rond de schouder, maar schoof met de kussens over de wervelkolom.

Tja, zo leer je nog eens wat als je een topic opent. Lachen

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 11:44

Zou een kieffer aachen niets zijn?? Dit is een veelzijdigheidszadel richting dressuur. ik heb deze op mijn fries gehad en die had ook zo'n rug.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 12:03

Ik wil echt een dressuurzadel, omdat ik zelf veelzijdigheid niet lekker vind rijden. Het is persoonlijk, maar als ik voor een veelzijdigheid zou gaan in plaats van een dressuur zal dat echt mijn laatste redmiddel zijn. Lachen
Maar ik schrijf em even op. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 12:51

Ik denk echt dat een goede zadelmaker hier DE oplossing is. Ook geloof ik niet dat je perse duizenden Euro's hoeft te spenderen aan een goed passend zadel. Als je een zadel hebt met de goede basismaten (juiste boommaat, goede model etc.) dan krijgt een zadelmaker het wel goed passend op je paard. Maar goed, daar zou ik dus die zadelmaker om advies vragen.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 12:56

CCCCorine schreef:
Ik denk echt dat een goede zadelmaker hier DE oplossing is. Ook geloof ik niet dat je perse duizenden Euro's hoeft te spenderen aan een goed passend zadel. Als je een zadel hebt met de goede basismaten (juiste boommaat, goede model etc.) dan krijgt een zadelmaker het wel goed passend op je paard. Maar goed, daar zou ik dus die zadelmaker om advies vragen.

Die komt er ook, wees maar niet bang, maar ik was gewoon benieuwd naar jullie meningen, ervaringen en ideeen. Knipoog

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 13:35

Mijn verzorgpaard is ook enorm breed, maar heeft wel een beetje schoft.
Die heeft nu een Torrowgood, past super. Wintec kan je ook eens passen

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 13:38

marianna hier op bokt had op een dergelijk type paard (en dan was die vaak nog ronder) een hele brede Passier GG liggen.

Ook een gangbaar model zadel kan heus op zo'n paard passend liggen, zolang je maar een écht brede boom gebruikt.
In het goedkopere segment kan je ook kiezen voor zo'n wintecje met hele brede boom.

De mening van Bitch hierboven (atrofie, Nederlandse zadels wellicht niet geschikt, bomen op de spits, duur maatwerk met luchtvulling) kan ik niet onderschrijven. Denk dat we geen paniek moeten zaaien, ook voor deze pony is heus wel wat fatsoenlijks te vinden voor een beperkter budget.

Maatwerk is leuk, maar wie is de échte vakman die dat tegenwoordig nog levert? Een 'confectie'-zadel gemaakt op de Haflinger-markt zal ook heus deze pony redelijk gaan passen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 13:41

is het fryso zadel niets? heb er mee gereden op een fries bij mijn stage, ik ben nu aan het sparen voor een fryso, ze zitten echt heerlijk, vaste stevige zit Ja deze zadels kosten ong 1450 euro

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 13:47

[naam verwijderd]-daan... er is wel iets aan te merken op Fryso zadels, ik zou zeggen, zoek maar even op dat merk.
Dat ze lekker zitten is wel een feit Haha!

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 13:52

Op maat laten maken? Lachen

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 13:53

Fryso zadels vind ik te duur, mijn huidge zadel staat op het randje van de afgrond dus vandaar dat ik een nieuw zadel zoek. Knipoog Sparen voor een zadel duurder dan 1000 euro zal dan ook niet gaan. Ik dacht meer aan een prijs rond de 800.
Maatzadels vind ik ook overdreven, zo wanhopig ben ik inderdaad niet. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 13:56

ik heb om mijn bijrij fries een kieffer liggen, 2de hands gekocht voor €200, op de andere fries lag eerst een stubben zadel, nu een wintec, ik zal even kijken wat voor zadel wij voor onze haf hebben, heeft ong dezelfde bouw als die van jou, dat zadel was 350 Lachen

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 13:58

Ik heb vorige week een 3 jaar oude Prestige Top Dressage gekocht met vrij brede boom, dat zadel zou zo op een Fries passen dus ook wel op deze (imo) vrij smalle Haf. Koste me 800 euro, en wat poetswerk.