springschoen geeft bescherming ijzers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Parce

springschoen geeft bescherming ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 17:03

Het paard van de buren is bij de smid aan de voorbenen op ijzers gezet, maar deze bleven niet heel lang onderzitten. Het paard staat iedere dag in de paddock en wei, dus de ijzers hebben qua druk wel wat te verdragen (vooral met de blubbertroep nu..) Nu is hun aangeraden om springschoenen om te doen aan de voorhoeven, ter bescherming van de ijzers (dan zouden ze er langer op blijven zitten). Vooral de achterkant van de springschoen moest op de grond komen, zodat de achterbenen niet meer konden tikken aan de ijzers van het voorbeen, zodat ze er minder snel vanaf zouden vallen. Klopt dit van de springschoenen? En hoe horen springschoenen te zitten, achter de grond raken en aan de voorkant zie je er nog wat hoef onderuit komen? Ik heb er helemaal geen verstand van, en zij nog minder Haha! !
Alvast bedankt voor de reacties!

OemmiejO

Re: springschoen geeft bescherming ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:06

Achter raken bij mij de springschoenen de grond net niet. Aan de voorkant zitten ze idd 'hoger' zodat je meer van de hoef ziet.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:07

Mijn paad loopt eignlijk altijd met springchoenen in de wei.Z hft slechte hoevenze kan het niet permiteren dat er een ijzer afgaat.Zij heeft er nog nooit wat van gehad.Ik heb wel die van neopreen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:09

ook wij rijden altijd met springschoenen.. anders trappen de paarden met de achterhoeven de voor ijzers af... of snijden zichzelf in de kootholte...
nu snijden ze de springschoenen..

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:23

Liezel1 schreef:
ook wij rijden altijd met springschoenen.. anders trappen de paarden met de achterhoeven de voor ijzers af... of snijden zichzelf in de kootholte...
nu snijden ze de springschoenen..

Hier hetzelfde Ja

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 17:59

Ok, dus het werkt wel degelijk! Fijn om te horen, ik hoop voor ze dat de ijzers dit keer langer blijven zitten. Ze hebben rubberen springschoenen gekocht en het paard heeft deze nu om, hij gaat zo nog even in de paddock.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 18:45

idd, aantal paarden die ik ken staan ook met springschoenen in de wei, en met rijden kán het ook helpen dat ze ze niet aftikken Knipoog

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 18:54

Kijk met deze blub-zooi wel uit voor wondjes in de kootholten. Het zand gaat namelijk wel schuren, dus na de weidegang wel even bv afspuiten. Bij ons op stal doen we 's zomers ('s winters staan ze zonder ijzers) als ze net nieuw beslagen zijn ook voor de zekerhied springschoenen om in de wei, maar na de eerste week laten we ze af.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 20:31

Krijgen jullie paarden geen witte plekken/wondjes van die springschoenen? Daar gaat toch allemaal zand tussen zitten?

_Cassandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 20:42

Die van mij stond eerst ook met springschoenen op de wei, omdat hij van voren een wat ruimer ijzer had en deze er snel aftrapte Lachen Ondertussen staat hij weer op een normale maat en doe ik ze eigenlijk alleen nog om met rijden.

Alytje schreef:
Krijgen jullie paarden geen witte plekken/wondjes van die springschoenen? Daar gaat toch allemaal zand tussen zitten?

Die van mij heeft daar geen last van. Maak ze gewoon elke dag schoon Lachen
Heb 4 paar springschoenen liggen, dus als de ene nog nat is pak ik gewoon een ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 14:53

Bij de hengstenkeuring in Den Bosch liepen heel veel dressuurhengsten met springschoenen voor. Het lijkt een nieuwe trend te zijn. Ik vraag me af hoe het kan dat die dingen ineens massaal gebruikt worden. Een bontje onder het zadel is tenminste nog een mooi gezicht, maar het mode idee achter een springschoen?!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 15:10

Veiligheid Janne..... lijkt me niets modieus aan.

Helaas is mijn ervaring dat een paard dat echt de ijzers eronder uittrapt, elke keer weer, niet zoveel aan springschoenen heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 15:20

Als er een te grote maat ijzers onderzit heb je inderdaad niks aan springschoenen en moet je de smid eens onder handen nemen.

En veiligheid, Aimee, dat lijkt me stug. Dat verklaard niet waarom ze ineens voor doeleinden gebruikt worden waar ze nooit voor nodig zijn geweest. Misschien kun jij dan het nut uitleggen waarom ze nu ineens zo veel gebruikt worden, ik weet wel waar ze oorspronkelijk voor bedoeld zijn.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 15:25

Maakt toch verder niet uit wat de oorspronkelijke bedoeling is geweest.... kennelijk zijn mensen erachter gekomen dat die dingen hartstikke handig zijn voor paarden die een groot risico lopen de hoefbal aan te tikken... tadaaa... zelfde product heeft een prima nieuw doel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 15:30

Ik weet niet of je springschoenen gebruiken om je paard tegen een verkeerde manier van rijden te beschermen een prima nieuw doel moet noemen. Ben je op de HK geweest?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 15:37

Ja... ik ben op de HK geweest en die springschoenen hebben niets te maken met de manier van rijden.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 19:27

Mijn merrie staat op speciaal beslag waarbij ik me niet kan permitteren dat ze het er onderweg slaat. Wat haar meestal goed lukte. Gebruik sinds een jaar 24 uur per dag springschoenen voor en het gaat goed. heb in de winter meestal rubberen en in de zomer neopreen

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 19:34

Wilawander schreef:
Mijn merrie staat op speciaal beslag waarbij ik me niet kan permitteren dat ze het er onderweg slaat. Wat haar meestal goed lukte. Gebruik sinds een jaar 24 uur per dag springschoenen voor en het gaat goed. heb in de winter meestal rubberen en in de zomer neopreen

mag ik vragen waarom?

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 19:49

Alytje schreef:

ik had daarom altijd van die soort bandjes.. die je onder de springschoenen moet doen.. om schuurplekken enzo te voorkomen Lachen

Gewiekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 10:31

springschoenen helpen wel degelijk ter bescherming van het aftrappen van je voorijzers

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 16:43

Henrieke schreef:
Wilawander schreef:

mag ik vragen waarom?

Jazeker. Daar de neopreen springschoenen heel lang nat blijven doordat ze veel vocht opzuigen. De rubberen spuit je af en zijn zo droog.