Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
[gast1122] schreef:Borsttuig zorgt ervoor dat je paard niet 'onder het zadel uit kan rennen'.
kitty_gomez schreef:Een borsttuig helpt ook bij het zadel recht houden ( geloof ik)
Huertecilla schreef:Als het dat in NL doet is het tijd voor een ander zadel. Ik heb het hier alleen 'nodig' hellingen omhoog welke ik te voet alleen met hulp van mijn twee handen zou kunnen beklimmen. [...]Voor ringdressur is het een giller.
PriscaZ schreef:Ik heb er zelf een van elastiek. Heb jaren geleden wel eens paarden gereden met een leren. Persoonlijk vind ik elastisch fijner, het borsttuig beweegt dan meer mee met de bewegingen.
Ik ben het er wel mee eens dat je een borsttuig niet hoort te gebruiken om je zadel tijdens het gewone rijden op z'n plek te houden. Met springen is het ook vooral bedoeld om het zadel op z'n plek te houden boven de sprong, net zoals al gezegd werd over heuveltjes.
Verder heb ik hiervoor gekozen, omdat een gewone martingaal over de hals heen gaat en dus de manen kapot schuurt. Dat vond ik zonde.