Bitprobleem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Born2BCrazy

Bitprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 23:29

Men neme een groot, vrij sterk paard (>180) met een groot lijf en een grote mond..
Gevolg: mijn standaard-wat-ik-voor-alle-paarden-zo'n-beetje-gebruik-bit is te klein (is een 13,5 meen ik). Het kneep m in zijn wangen..als je begrijpt wat ik bedoel. Is een K&K conra ultra blabla..fijn bit..
Maar nu moet ik dus een ander bit..
Hoe te kiezen? Was ik bij divoza..zeggen ze ja..ik ga niet zeggen welk bit goed is..is voor elk paard verschillend..ik zeg altijd maar zo..wat goed is, moet je niet veranderen..Dáár werd ik dus veel wijzer van..NOT.. Slapen

Dus 2 vragen:
1. Waar baseer je je keuze van een bit op? (bedoel níet qua dikte; blijf denk ik gewoon bij mn dubbelgebroken watertrensje)
2. Hoe kan je zien dat ie past? Want twijfel een beetje nl. Als ie écht te klein is zie ik het wel, maar dit is echt net wel, net niet. En wil mn paard niet pijnigen natuurlijk..

8nnemiek

Re: Bitprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 23:47

De mensen bij Divoza hebben gelijk, het is voor elk paard verschillend Tong uitsteken
Zo zijn er paarden met een laag gehemelte, die echt geen gebroken bitten accepteren, er zijn paarden die goed lopen op bitten van andere metaalsoorten, koper bv.. En verder koop ik zelf nooit meer watertrenzen, maar altijd bustrenzen, omdat er bij watertrenzen na een tijdje speling komt tussen de ringen waardoor er velletjes tussen kunnen komen..
Hoe je ziet dat het past: als het bit in de mond zit, en je trekt voorzichtig aan een kant (totdat het bit aan de andere kant echt aansluit) dan moet er ongeveer 1 cm tot 1,5 cm ruimte tussen zijn.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 23:55

Ga het morgen wel even weer checken..
maarre die "rimpels" bij de mondhoeken..dat telt niet meer voor de maat?? Want heb ze nl. al losser gehangen, maar blijft die rimpels houden..
klink echt wel dom geloof ik..maar heb altijd dat andere bit gehad..en me verder niet heel echt in verdiept..tuurlijk weet het verschil wel tussen een pessoa en een watertrens, tussen een dun en een dik bit, tussen een plat tussenstukje en een bolle..maar bv losse of vaste ringen..ik kies los, maar geen idee waarom..sja omdat ik altijd al zo deed..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 00:07

De rimpels bij de mondhoeken is om de goede hoogte van het bit te bepalen, dus hoe lang de bakstukken zijn. Er moeten twee rimpels zichbaar zijn, dan hangt het bit netjes tussen de kiezen en voortanden.

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 01:19

Ben ik het allemaal me eens...

... verder speelt de dikte van de tong en de gevoeligheid van het paard nog een grote rol. Daarom blijft het altijd uitproberen welk soort bit bij welk paard past. Een enkelgebroken bit kan ik niet aanbevelen, vanwege het notenkraker-effect (test het maar eens op je been)...dit bit klemt de onderkaak, wat niet aangenaam is.
(Dikte v/d tong is bv ook belangrijk voor de stang)

De maat van het bit kun je opnemen door een lineaal door z'n mond te steken op de plaats waar het bit zit en daar een centimeter bij optellen.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 10:55

Iig bedankt voor de reacties.
en idd enkelgebroken voelt niet zo lekker als de punten omhoog staan..zover was ik nog wel Knipoog
Maar het ging mij meer om zaken als vaste ringen of niet..
En het wordt zoals gezegd waarschijnlijk een dubbelgebroken..want het is om dressuur mee te rijden..en aangezien ik niet zo fan ben van enkel..en stang pas in de z kan..wordt het al gauw dubbelgebroken lijkt mij Blond
Dat van die liniaal is wel een goede tip Knipoog
Zijn er toevallig ook nog meer mensen met een groot paard en hetzelfde probleem?
Zo ja, wat voor (lengte) bit heb jij in bij je paard?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 11:04

Er bestaan ook ongebroken trenzen, die liggen een stuk stiller in de mond, en zijn niet scherper dan een dubbelgebroken bit. Sommige paarden lopen daar veel beter op. Kwestie van uitproberen.
Voor de maat zou ik gewoon een maat groter nemen dan normaal, en even bij de ruitersportwinkel vragen of hij nog geruild kan worden als hij niet past. Een lineaal in zn mond lijkt me niet zo fijn..
Mijn paard heeft ook een wat grotere mond. Maar bij alle bitten zijn nog wel in maat 14,5 cm te krijgen.

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 11:09

Die lineaal is misschien niet fijn, maar voor die ene keer om daarna een goed passend bit te hebben, kan je paard daar denk ik wel mee leven hoor...

En mijn 1.58 paard heeft 12,5 cm en de Pony van m'n zusje (ja, is robuust geef ik toe) heeft 14,5.... dus de maat van de paard hoeft niets te zeggen over de maat van de mond..

Nyncke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 11:25

En anders kun je het ook met een touwtje doen Knipoog. Knoop in het touw, in de ene mondhoek leggen en dan de afstand naar de andere mondhoek, meten, en een cm bij optellen - een halve cm voor elke kant.

Zo kun je dus ook zien of een bit past: er moet aan beide kanten ongeveer een halve cm ruimte zijn tussen de bitring en de mondhoek.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 11:26

Nee oke..maar in de regel heeft een kleiner ponytje toch een kleiner bit dan een groot paard..tuurlijk, uitzonderingen daar gelaten..
Maarre groter dan 14,5 is voor belgen etc..maar ja dit is nou niet bepaald een belg..dus zou je dan kunnen stellen dat 14,5 sowieso moet passen?
Paard is groot (hoog), maar verder is ook alles groot..heeft ook een extra full halster en een het allergrootste hoofdstel die er te koop was..en die past nét.

x_MAARTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 15:55

Dit wou ik nou ook weten !!! En nu weet ik het BEDANKT Clown

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 16:47

Kan je niet gewoon een bit maat 14,5 van iemand lenen? Dan kan je kijken of dat beter past.. Als hij echt zo'n groot hoofd heeft, vind ik het niet gek hoor dat 13,5 te klein is.
Ik heb een klein paard en zij heeft ook maat 14,5 van een watertrens, anders is het echt te klein. Bustrens gaat wel goed met 13,5. Dus voor een groter paard met een groot hoofd, is 14,5 echt niet gek.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 19:05

Nou las op internet over een bittenbank in de buurt..kan je een uitproberen voor 5euro ofzo..
Maar bij Divoza hadden ze alleen dubbelgebroken van K&K..op zich wel een heel fijn bit (heb ik voor mijn andere ook), maar ja straks past ie niet..dus dan eerst maar even proberen.

x_MAARTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 12:48

Born2BCrazy schreef:
Nou las op internet over een bittenbank in de buurt..kan je een uitproberen voor 5euro ofzo..
Maar bij Divoza hadden ze alleen dubbelgebroken van K&K..op zich wel een heel fijn bit (heb ik voor mijn andere ook), maar ja straks past ie niet..dus dan eerst maar even proberen.

De Superhorse in Breda heeft een Bittenbank, hier kun je een bit kopen en een week proberen, als het dan niet goed is kun je m ruilen voor een ander, is het dan nog niet goed krijg je je geld terug...

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 23:29

um beetje ver.. Clown