En dan denk je dat je een goed zadel koopt..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mayflower_

En dan denk je dat je een goed zadel koopt..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 21:36

2 jaar geleden, een zadel gekocht bij ruitershop de Passage in Arum. Peter H. kwam met een bus vol zadels naar mij toe en nam een paar zadels mee uit de bus.
Ik ben echt een leek op zadel gebied, dus ik nam alle advies van hem aan. Hij legde als eerste een Kieffer Wien op mijn paard (een vrij dikke Fries met veel vet bij het schouder). Het paste opzich goed op mijn paard, tenminste.. Dat dacht ik.
Blijkbaar heeft het nooit goed gelegen en kreeg mijn paard rugklachten. Fysiotherapeut en alles erbij gehaald. Ik heb altijd gedacht dat het aan mij lag (Ik zat scheef, ik die met mijn enkel zat).. Nooit 1 moment aan het zadel gedacht. Tot ik mijn stage begon bij een ruitersportzaak en die geschrokken zeiden dat ik een ander zadel aan moest schaffen. Ze vroegen waar ik het zadel vandaan had gehaald en ik zei dus bij ruitershop ‘De Passage’.
Ze keken mij ongelovig aan en zeiden dat ik gauw(!) een ander zadel moest nemen, die man die keek alleen naar het geld en niet naar het belang van het paard en/of de ruiter.

Zodoende heb ik een aantal zadels gepast en kwam uit op een Ainsley. Een kieffer is eigelijk niet zo heel geschikt voor paarden die vrij breed bij het schoft/schouder zijn.

In de winkel heb ik ook van verschillende klanten gehoord over dezelfde persoon. Hij heeft het zelfs gepresteerd om een Kieffer Wien (Ja die ik anders op mijn Fries van 1.70 m heb liggen) op een Shetlander(!!!) van 0.95 m te verkopen! Die mensen hadden dus ook de ballen verstand niet van zadels.

Deze man belooft gouden bergen, heb hem 4x moeten bellen omdat mijn zadel opgevuld moest worden en dat kon ik gratis laten doen. Maar hij had verders nooit tijd!
En gratis laten opvullen? Had hij nóóit beloofd!

En dan komt het mooiste nog.. Ik heb toen 800 euro uitgegeven voor een zadel die als een krant lag, na 2 weken klaar was om op te stijgen (‘’lady’s and gentleman, fasten your seatbells, we can fly’’) en ook nog een 2e hands zadel was (van 2 jaar oud!)!

Denk goed na waar je je zadel koopt, ik ben echt niet de enige ontevreden klant.
Ik was eigenlijk op zoek naar nog meer mensen die de dupe zijn van deze ‘oplichter’.

Let me know!

Fleurr_

Re: En dan denk je dat je een goed zadel koopt..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 21:56

Heb ik ook gehad! Die man (een ander persoon als die jou je zadel heeft verkocht) kwam ook met een vrachtwagentje met een stuk of 10 zadels. Nou en die ene moest het worden, het was een Kieffer (ik weet niet meer precies welke), hij zat volgens die man perfect als die aan een kantje iets meer werd opgevuld of iets dergelijks! En het zadel zat ook niet onaardig (van wat je dan kunt voelen, meestal merk je het als je echt aan het trainen bent). Dus na een weekje vond ik het zadel eigenlijk helemaal niet zo fijn meer liggen, in de draf plofte ik gewoon echt hard terug (lag dus helemaal naar achter gekanteld!!). Osteopaat d'r bij gehad, zat d'r rug helemaal vast door dat zadel. Hij het zadel bekeken, zadel was gewoon compleet scheef (opgevuld, maar ook scheef gebouwd, vanuit die fabriek zeg maar)!

Wij die vent weer gebeld en gezegd dat het zadel niet goed lag. Naja hij was op vakantie dus zou zijn collega d'r wel even naar kijken. Wij eenmaal daar (jaa wij mochten daar ook nog eens zelf heen rijden!) zij kijken etc. Nou ze kwam tot de conclusie dat m'n paard scheve heupen had. Ik vroeg of ze gek was geworden? Ze was net 3 weken geleden (bij aankoop) goedgekeurd!! Nee, ze bleef het stug volhouden! Clown Nou ik kon me oren niet geloven, doe normaal. Maargoed, me vader hem nog een keer gebeld en hij moest maar bij ons langskomen! Hij kwam uiteindelijk langs (en was goed pissig, nou eigen schuld, hij is toch zo'n zadelpasser, moet je 't wel goed doen Vork ) en echt na een uur gaf die pas toe dat ik toch wel gelijk had! Nou andere zadels gepast, en die later nog door verschillende mensen laten controleren, deze keer lag het zadel wel goed!

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 22:30

jaa wat gemeen als ze dat doen !!

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 23:17

Bij de Passage in Arum?
Daar shop ik altijd Bloos
Heb mn zadels er niet weg, maar dat had ik niet verwacht van hun!

Wel jammer dat het zo is gelopen met je zadel.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 13:59

Juist om dit te voorkomen is de opleiding MSFC in nederland opgezet.
Dat geeft je meer zekerheid over kennis en kunde betreffende het passen van zadels.
Om het aan te passen moet je dan een MSFC'er hebben die ook zadelmaker is of met een goede contact heeft.....

janinetjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 17:27

Jee,
ik shop daar wel, maar dit had ik niet verwacht Bloos!

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 21:39

Ik ken die man gelukkig niet.
Maar waar ik een beetje versteld van sta is een ainsley op een fries.
Ainsley valt normaal gesproken heel smal.

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 22:05

Ik ken DIE man wel en vind het erg naar dat je zijn naam hier noemt Boos!
Over al zijn ontevreden klanten!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 05:30

Vajramani schreef:
Ik ken die man gelukkig niet.
Maar waar ik een beetje versteld van sta is een ainsley op een fries.
Ainsley valt normaal gesproken heel smal.

Fries bij ons op stal heeft ook een Ainsley, met een verstelbare boom Lachen

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 13:46

Er is op zich helemaal niets mis met een Kieffer Wien en er zijn vele Friezen die daar gewoon keurig mee gereden worden en noit rugklachten krijgen. Het is vooral een kwestie van de juiste boombreedte kiezen.
Over Ainsley heb ik persoonlijk een minder gunstige mening Knipoog

Het is ook waar dat er over elke verkoper wel klachten zijn te vernemen. Je moet kiezen waar jij zelf in gelooft. Een beetje meer kennis van zaken en deze ervaring zal je een volgende keer wellicht een betere keuze laten maken.

Er zijn legio paardenzadelverkopers die de ballen verstand van zaken hebben. Persoonlijk vermoed ik dat grofweg 60% van de paarden in Nederland met een te smal zadel wordt gereden. Het paardenlijf is flexibel, het voegt zich er gewoon naar door de spieren en de vulling rond het schoft weg te laten vallen.
Dan zegt een ruiter "mijn paard heeft een hoge schoft", en laat zich vervolgens een zadel aanmeten dat 'geschikt is voor paarden met een hoge schoft' (dus: smal en hoog in de boom, het gat bij de schouders mooi opgevuld met kussens).

Een slecht passend zadel kan je overal kopen, en het gros van de verkopers weet het echt niet beter dan de klant. Dus: jij koopt, je bent zelf verantwoordelijk. Vertrouw nooit op het oordeel van de verkoper, zorg dat je zélf genoeg kennis hebt.

Waarmee zadel je je paard nu?