Mijn ervaringen zadels passen: Soft Balance, Wintec en Baref

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sim0ne

Mijn ervaringen zadels passen: Soft Balance, Wintec en Baref

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 12:57

Ola,

Vandaag kwam iemand van het ijslanderforum om haar mooie Soft Balance zadel te passen op Odinn. Hier het zadel, dit is de lichtbruine versie (een beetje nat door het slechte weer):
Afbeelding

Dit zadel hebben we als eerste op Odinn gepast. Het lag goed, en de kwaliteit zag er erg goed uit. Het zat ook erg lekker, het leer en de vulling is heel zacht (maar toch stevig). Je zit wat breder dan een normaal boomzadel (maar wel weer een stuk smaller dan op de Barefoot, je kon je benen nog goed aanleggen), maar wel goed recht en de ondersteuning van het zadel is goed. Omdat Odinn nog nooit eerder een zadel op zijn rug heeft gehad en ook nog nooit in de bak gereden had, kan ik geen oordeel geven over het verschil met een normaal boomzadel. Ik heb bij hem en ook bij Ofke niet direct verschil gemerkt tussen de zadels en hoe ze liepen. Maar we hebben er ook maar kort opgezeten natuurlijk. Mijn benen kon ik goed aanleggen, het zadel lag mooi op zijn rug en was lekker kort (net zo kort als het Wintec ijslanderzadel). Je kon goed zien dat de ruggengraat vrij lag. Na het rijden zag je de afdruk van de kussens duidelijk naast de ruggengraat en niet erop.

Toen we net aan het passen waren, werd de post bezorgd en daar zat de Barefoot bij (supertoevallig).

Als tweede de Wintec op Odinn. Die lag ook vrij goed en zat erg lekker. Lekker met je benen recht naar beneden.

Het slachtoffer
Afbeelding

Daarna dus nog de Barefoot aan de beurt. Ik vond het echt helemaal niks. Ik had wel mijn benen verder naar achter gelegd, zoals me verteld was. Maar ik zat ontzettend te wiebelen in draf (op Ofke, op Odinn alleen een rondje gestapt, ik had het zo gezien en Odinn werd mentaal een beetje moe van alle zadels passen en ronjdes lopen), ik had echt geen steun aan het zadel. Ik voelde ook allerlei randen en de gesp op de fender prikte ook in mijn been. Ik ben vrij snel afgestapt omdat ik toch al gelijk overtuigd was van de Soft Balance. Maar de Barefoot mogen we een week. Ik kon ook mijn benen nauwelijks aanleggen. Dat zijn dus de standaard beginners Barefoot problemen, dus ik ben benieuwd wat ik zaterdag na een bosrit ervan vind... De ruggengraat van Ofke bleef niet vrij met de Barefoot, ondanks de pad die onder het zadel lag. Het zadel was ook vrij lang op Odinn (maat 1). Op Ofke lag het wel heel mooi. Helaas vergeten foto's te nemen van Odinn met de zadels op. Ofke met de Barefoot (rechts Anneke en achter Ofke mijn moeder)
Afbeelding

Ik hoop dat jullie er zo wat aan hebben. Ik zal zaterdag nog wat meer ervaringen me de Barefoot opschrijven...

Sonja_vR

Re: Mijn ervaringen zadels passen: Soft Balance, Wintec en Baref

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 14:13

he, leuk om een ervaring te lezen van de soft balance,
was erg benieuwd naar ervaringen met dat zadel , want op de site zag het er erg goed uit

maar lees dat je het op zich op het eerste gezicht erg okay vond...

1natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 14:19

Ok ga es kijken of ik er ook één kan testen (soft balance dus)

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 14:23

er zit op het moment wel een enorme wachttijd op het zadel, ik heb hem drie weken geleden besteld en toen waren er al 8 wachtenden voor mij. Je kunt het testzadel bestellen op www.singlefooter.nl

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 14:46

hé, gek! Ik heb hem al een hele tijd geleden besteld als testzadel en ik zou de derde zijn,maar ik heb hem nog steeds niet gezien !!
Ben in elk geval blij met je positieve ervaring!

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 14:50

Oh, maar er is nu iemand anders met het zadel bij me langsgekomen hoor, dit was niet het testzadel van singlefooter. Je krijgt hem vast nog wel!

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 14:55

pfoe, ja, inderdaad, dat schreef je , ik had het niet goed gelezen. Bloos
Hij zal dan wel elk moment komen.
Als ie er is doe ik ook verslag, oké?

whoopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 18:53

Leuk om te lezen, ik zit ook op het testzadel te wachten. Een maand geleden waren er nog 4 mensen voor mij,afgelopen week nog drie. Dat schiet dus niet op (baalde ik wel flink van).

Maar blijven wachten dus. Huilen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 21:58

Hoi , hoe heb je de fenders nou zitten bij de Barefoot ?

Lijken helemaal gedraaid te zitten , sowieso hoort de gesp niet bovenaan te zitten maar juist onderaan , boven je beugel , zodat hij niet onder je been zit te prikken.

Op deze manier zou ik het er ook geen 10 minuten op volhouden hoor , met de fenders zo Haha!

Met een normaal dekje er nog eens onder zal de ruggegraatvrijheid ook niet lukken , je stopt het gootje dat die graat vrij moet houden , dan vol met het extra dekje.

Dus op deze manier is het niet fijn rijden hoor , daar zou ik de bosrit geeneens mee beginnen Knipoog

Wil je hem verder echt een kans geven dan zou je er echt wat uurtjes mee moeten maken om je zit goed te vinden.

Bij mij duurde het echt wel 10 rij-uren voordat ik een beetje fatsoenlijk en confortabel kon lichtrijden ermee , daarvoor vond ik het een drama. Nouja dat was dan nog met de Torsion destijds maar met de Barefoot zou dat vast niet anders geweest zijn , die begin-wiebeligheid Lachen

Veel anderen rijden er zo mee weg , direct enthousiast , maar die eerste 2 weken baalde ik als een stekker dat ik zo onstabiel zat Bloos

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 22:14

Inderdaad, het lijkt op de foto, alsof de hele fender ondersteboven zit.....dat is natuurlijk niet fijn, probeer het nog eens, met de fenders op de goede manier eraan!

Ik ben zo iemand, die er dus meteen mee weg reed....wel voelde ik direct, dat ik mijn eigen spieren moest gebruiken! Geen steun van wrongen e.d.

De soft balance ziet er ook heel mooi uit!

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 22:16

Ik zat net het verslag te lezen en zag toen die foto Haha!
Toen was ik een berichtje aan het schrijven over de fenders en dekje onder de grandeur, zag ik de post van Pmarena Ja

Ik ben het helemaal met haar eens.

De soft balance ziet er wel mooi uit alleen de plek van de beugelophanging zou ik wel wat verder naar achteren willen. Misschien dat ik er eens 1 ga proberen.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 10:56

Jap, dat van die fender hadden we ook al opgemerkt, ze zitten inmiddels goed hoor....

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 10:47

Sim0ne schreef:
Jap, dat van die fender hadden we ook al opgemerkt, ze zitten inmiddels goed hoor....

En het dekje? als je ruggegraadsvrijheid wil moet je die natuurlijk niet onder je Grandeur doen Pling
Je zou hem evt tussen zadel en pad kunnen doen maar dan moet je er gleuven in maken voor de lusjes.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-07 11:03

dat was omdat het regende, en het zadel niet van ons was en we het dus schoon wilde houden, vandaag gaan we zonder dekje, met alleen pad rijden.....

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 00:09

Sim0ne schreef:
dat was omdat het regende, en het zadel niet van ons was en we het dus schoon wilde houden, vandaag gaan we zonder dekje, met alleen pad rijden.....

En hoe is het nu gegaan?

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 12:11

Gister dus een langere rit gemaakt met de Barefoot en ik ben er nog steeds niet echt over te spreken....

Lichtrijden ging wel iets beter, maar het zit ook gewoon niet lekker als je neerkomt met lichtrijden (rare vorm zitvlak)... Ik had nu mijn beugeles drie gaatjes korter gedaan en toen ging het wel..... Ook in galop ging ik stuiteren en dat heb ik echt nooit. Vreemde gewaardwordingen allemaal hoor....

Ruggengraat lag nu wel redelijk vrij trouwens, met alleen pad en geen dekje..en het zadel blijft ook goed op zijn plaats liggen

Dit wordt 'em dus echt niet, ik ga zaterdag de SB halen, misschien dat Suzanna alsnog ooit een Barefoot koopt voor Ofke en Bonfire.

Ofke loopt er wel prima op..

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 13:45

Ik had al op je bericht in het boomloze topic gereageerd Knipoog

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 17:11

Hier dan de foto's van Odinn met zijn nieuwe zadel

Afbeelding

Let niet op het dekje, dat kregen we er gratis bij, maar past duidelijk voor geen meter:
Afbeelding

En van dichtbij:
Afbeelding

Wat vinden jullie van de ligging?

Met rijden ging het prima, alleen lichtrijden ging een beetje lastig, misschien omdat de beugelophanging wat ver naar voren zit? Dat is dus nog even wennen. Daarnaast ging Odinn zodra ik mijn knieen aanleg om te gaan lichtrijden, over in galop, dus dat hielp ook niet echt.

Het zadel zit ech heerlijk, en je hebt er veel steun aan. Dat had ik gister ook wel nodig, want Odinn was lekker aan het puberen. Hij ging af en toe willekeurig de bosjes in, ineens galopperen en bokken zodra Ofke hem voorbij kwam en rem en stuur waren ineens weer kwijt. Na een half uur ofzo werd hij rustig en toen hobbelde hij gewoon weer braaf rechtdoor. Toen weer een paar keer halthouden geoefend en dat gaat echt goed, hij pikt het heel snel op. Na het bokken was het zadel iets verschoven, toen heb ik het rechtgelegd en het half uur daarna is het gelukkig niet meer verschoven...