Vandaag kwam iemand van het ijslanderforum om haar mooie Soft Balance zadel te passen op Odinn. Hier het zadel, dit is de lichtbruine versie (een beetje nat door het slechte weer):

Dit zadel hebben we als eerste op Odinn gepast. Het lag goed, en de kwaliteit zag er erg goed uit. Het zat ook erg lekker, het leer en de vulling is heel zacht (maar toch stevig). Je zit wat breder dan een normaal boomzadel (maar wel weer een stuk smaller dan op de Barefoot, je kon je benen nog goed aanleggen), maar wel goed recht en de ondersteuning van het zadel is goed. Omdat Odinn nog nooit eerder een zadel op zijn rug heeft gehad en ook nog nooit in de bak gereden had, kan ik geen oordeel geven over het verschil met een normaal boomzadel. Ik heb bij hem en ook bij Ofke niet direct verschil gemerkt tussen de zadels en hoe ze liepen. Maar we hebben er ook maar kort opgezeten natuurlijk. Mijn benen kon ik goed aanleggen, het zadel lag mooi op zijn rug en was lekker kort (net zo kort als het Wintec ijslanderzadel). Je kon goed zien dat de ruggengraat vrij lag. Na het rijden zag je de afdruk van de kussens duidelijk naast de ruggengraat en niet erop.
Toen we net aan het passen waren, werd de post bezorgd en daar zat de Barefoot bij (supertoevallig).
Als tweede de Wintec op Odinn. Die lag ook vrij goed en zat erg lekker. Lekker met je benen recht naar beneden.
Het slachtoffer

Daarna dus nog de Barefoot aan de beurt. Ik vond het echt helemaal niks. Ik had wel mijn benen verder naar achter gelegd, zoals me verteld was. Maar ik zat ontzettend te wiebelen in draf (op Ofke, op Odinn alleen een rondje gestapt, ik had het zo gezien en Odinn werd mentaal een beetje moe van alle zadels passen en ronjdes lopen), ik had echt geen steun aan het zadel. Ik voelde ook allerlei randen en de gesp op de fender prikte ook in mijn been. Ik ben vrij snel afgestapt omdat ik toch al gelijk overtuigd was van de Soft Balance. Maar de Barefoot mogen we een week. Ik kon ook mijn benen nauwelijks aanleggen. Dat zijn dus de standaard beginners Barefoot problemen, dus ik ben benieuwd wat ik zaterdag na een bosrit ervan vind... De ruggengraat van Ofke bleef niet vrij met de Barefoot, ondanks de pad die onder het zadel lag. Het zadel was ook vrij lang op Odinn (maat 1). Op Ofke lag het wel heel mooi. Helaas vergeten foto's te nemen van Odinn met de zadels op. Ofke met de Barefoot (rechts Anneke en achter Ofke mijn moeder)

Ik hoop dat jullie er zo wat aan hebben. Ik zal zaterdag nog wat meer ervaringen me de Barefoot opschrijven...