vraagje ivm mexicaanse neusriem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

armanike

vraagje ivm mexicaanse neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 21:03

hallo,

ik heb enkele vraagjes voor de kenners onder julie.
Ik heb nml drie vier neusriemen.
-lage
-hoge met sperriem
-aansnoer
-mexicaans.
Nu is mijn paardje nog maar 4 jaartjes wel al een jaar zadelmak, en ik wou graag de mexicaan gaan gebruiken puur omdat ik het mooi vind en eigelijk ook hoop dat:
-door dat bit het bit stil blijft liggen(zoals de lage neusriem)
-het haar uitnodigd om naar beneden te gaan met de neus.(zoals lage neusriem)

heeft het deze werking?en valt het te combineren met mijn borsttuig met martingaal? de reden dat ik de lage niet gebruik is omdat hij niet past.
En is de mexicaan ook vriendelijk?

groetjes sanne

Casca

Re: vraagje ivm mexicaanse neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 22:03

je moet niet een bepaalde neusriem gaan gebruiken als je het alleen maar mooi vind..

Een mexicaanse neusriem is vooral bij het springen, als paarden hun mond open doen en daarbij sterk willen worden krijgen ze erg veel druk op de jukbeenderen en op de voorkant van de neus, waardoor ze dus gebwongen worden hun mond weer dicht te doen en minder te trekken.. Deze neusriem is niet zacht voor zo'n jong paard!

Ik zou als ik jou was meer een gewone neusriem met sperriem gebruiken en daarbij lessen om je paardje naar beneden te krijgen. Dat lukt je namelijk niet door alleen maar een andere neusriem eraan te doen..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 22:23

Hij werkt grotendeels hetzelfde in als een lage neusriem gecombineerd met een hoge neusriem. (Let op: ik bedoel dus 2 neusriemen bij elkaar, niet een gecombineerde neusriem) Hij valt dus ook te combineren met een borsttuig met martingaal, tenminste als het een losse is (vaste wordt ook wel stootteugel genoemd, die kan alleen bij een hoge of een combineusriem). De neusriem werkt anders in maar is niet benoemingswaardig scherper of zachter. Wel is deze makkelijker op de juiste hoogte te hangen, zeker als je ringetjes aan de bakstukken heb. Hoe het paard erop reageerd verschilt dus, wel is het uiteraard belangrijk dat je hem niet te strak doet.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 22:30

als je de mexicaanse neusriem net zo strak doet als dat je gewend bent zal deze erg scherp inwerken.
Ikzelf had hem nooit zo strak maar ook dan merkte ik al verschil dat ze niet zo snel de teugels uit mijn handen wou snukken.
Maar de neusriem zal niet helpen om je paard beter naar beneden te kunnen rijden, dat is een rijtechtnisch probleem en word zo niet verholpen.
Je moet zoiets niet gebruiken omdat je het mooi vind.

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 22:31

natuurlijk weet ik dat ik een paard niet alleen diep moet rijden dmv een neusriem dat is nogal logisch hoor, maar omdat het een jong paard is,en die lage vaak gebruikt worden als africhtings neusriem daarom wil ik hem gebruiken, het nodigd het paard uit, uiteraard als je niet ontspannen rijd gaat er niet veel te recht van komen dit weet ik heus wel hoor.mijn vraag alleen was welke werking een mexicaan heeft.De rest weet ik.