VZH of dressuurzadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

VZH of dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 08:03

hoi allemaal,

ik zit eigenlijk met een zadel dilemma,namelijk het volgende:

samen met Jepsica hier op bokt ga ik een paard leasen en daar wilden we ook graag een eigen zadel voor hebben.
gisteren is er iemand met een KN symfonie zadel langsgeweest(ong. 17,5 inch)en dat paste het paard en haar prima,alleen voor mij is het zadel te smal.

nu kreeg ik als advies van een zadelkenner dat een VZH zadel voor mij fijner zou zijn,omdat die vaak ruimer vallen en meer ruimte geven bij je bovenbenen(ik ben zelf ook wat steviger,dus ook mijn bovenbenen)

zelf wilde ik een dressuurzadel omdat ik van mening was dat dat positief zou bijdragen aan mijn houding onder andere,maar nu twijfel ik weer.

ik vind het allebei lekker zitten.

het paard heeft nu nog een Stubben Siegfried VZH zadel en dat vind ik wel weer beroerd zitten,het is imo een hard en plat zadel.

heeft iemand tips,wat zou er beter bij mij passen?

GAM

Re: VZH of dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 09:16

hey snoevie,

ik heb zelf een VZH zadel, die je zit ontzettend bevorderlijk, je kunt er niet met doorgezakte rug op zitten, maar het is niet dat je gedwongen word, lastig uitgelegd Knipoog dit is een euroriding opal, en iedereen die erop gaat zitten heeft zoiets van woh dat is relax zadel. bij mn nieuw/oude pony heb ik dressuurzadel meegekregen en die is verschrikkelijk, ook zo plat als wat.

het is niet zo dat als je een dressuurzadel neemt dat het je houding verbeterd misschien moet je nog even verder zoeken naar een zadel.

succes ermee

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 09:19

ik rij zelf western.maar als ik op een engels zadel ga ,dan zit een dressuurzadel beter
omdat ik daar rechter in zit omdat de benen langer en rechter naar beneden hangen
op een vzh val ik eerder voorover Knipoog
het is maar waar je voorkeur naar uit gaat,als je ook wilt springen zou ik een vzh nemen.

[mocht je interesse hebben ,ik heb 2 dressuurzadels 18 inch te koop.]

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 09:21

Persoonlijk zou ik voor een VZH gaan (ik die altijd dressuurzadels heeft gehad haha), kan je buiten dressuren ook nog een sprongetje mee maken.... Daarnaast heb je ook VZH neigend naar dressuur. Ik zou gewoon bij een goede zadelmaker te rade gaan en het zadel voor zowel jou als het paard op maat laten maken.

Veel plezier met je paardje!

magic12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 09:26

ik vind een dressuurzadel veel fijner persoonlijk ik zou geen vzh zadel meer willen! Maar als je met het probleem zit kun je het beste even wat zadels gaan uitproberen wat vzh zadels en wat dressuur zadels zo kom je er wel achter

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 11:42

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 28-02-24 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

sissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 11:48

Persoonlijk vind ik een dressuurzadel veel beter zitten, maar dat kan ik natuurlijk niet voor jou zeggen he Knipoog Hiervoor had ik een Kieffer VZH, dressuurgericht. Dat was ook een goed zadel. Misschien is zo'n zadel dan wel een goede oplossing voor jou. Hoewel, als je zware bovenbenen hebt, dat moet toch ook aan te passen zijn? Denk aan zitmaat en aan lengte van de zweetbladen?

Off-topic: Riona is een superleuk vosje! Lijkt een beetje op mijn merrie vind ik Lachen

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 11:54

toen ik overging naar dressuurzadel verbeterde mijn zit behoorlijk.. maar goed ik had dan ook een vzh die veel te groot was voor mij Tong uitsteken
ik denk dat het inderdaad verschillend is per zadel dus lekker allemaal zadel uitproberen en kijken wat je het fijnst vind. succes ermee! Lachen

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 12:27

Ik ben ook vrij stevig en toch gaat mijn voorkeur uit naar een dressuurzadel. Als de KN te smal is voor jou, kijk dan eens naar een ander model/merk dressuurzadel als die mogelijkheid er is? Mijn dressuurzadel is een 17.5 inch met een vlakke zit en weinig wrong. Ik kan mijn stevige achterwerk en dijbenen prima kwijt. Clown

Als je zelf prima zit in een VS zadel is dat ook goed natuurlijk. Ik zou me alleen niet blind staren op 1 merk dressuurzadel.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 19:36

nee hoor het gaat me helemaal niet om het merk,maar degene met wie ik het samendoet kwam dat KN zadel toevallig tegen op marktplaats,vandaar dat ik het noemde.

@Mirgino: ik stuur je even een PM

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 11:58

Wat wil je met het paard gaan doen? Als je toch voornamelijk wilt dressuren dan zou ik toch voor een dressuurzadel gaan. Ik had in eerste instantie een VZH gekocht omdat ik veelzijdig met mijn paard aan de slag wilde. Nu, 3 jaar later, ben ik toch over gegaan op een dressuurzadel. Ik vind het vele malen beter en comfortabeler zitten. Het dressuurzadel is mijn houding zeker ten goede gekomen, ik wil dus nooit meer terug naar een VZH. Maar goed, dit is natuurlijk persoonlijk Knipoog

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 13:48

Ik vind dat je in de meeste VZH zadels meer in een stoelzit gedwongen wordt. Daarom zou ik ook een dressuurzadel aanraden, dan zit je mooi recht.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 20:17

ik heb nu een aantal mooie zadels gezien op marktplaats,en allemaal op 1 na zijn ze van JC,die zien er imo erg comfortabel uit.
volgens mij is dit een goed middenklasse merk.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 20:51

Ik heb een JC zadel gehad en ik vond de prijs/kwaliteit-verhouding super goed! Haha!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 21:53

Snoevie schreef:
hoi allemaal,

i

nu kreeg ik als advies van een zadelkenner dat een VZH zadel voor mij fijner zou zijn,omdat die vaak ruimer vallen en meer ruimte geven bij je bovenbenen(ik ben zelf ook wat steviger,dus ook mijn bovenbenen)

dit stukje, daar heb ik werkelijk waar nog nooit van gehoord Clown
dat je eer ruimte hebt, sja , naar voren misschien , maar je beugels zitten bij een velzijdigheids zadel ook wat korter, dus daar vul je die ruimte weer mee op

als jij bij dit zadel te weinig plek had, dan is het zadel te klein voor je , en moet je een groter zadel
de inch maat waar je het over hebt, heeft puur met de ruiter te maken
hoe groter die maat , hoe meer lengte kwa bovenbeen je kwijt kunt (of kont in mijn geval Knipoog )
de breedte die voor het paard van belang is (naast de rest van de pasvorm van eht zadel )
is de kamerbreedte

oftewel, maakt helemaal niets uit, veelz. of dress. zolang de maat maar goed is Lachen

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 21:57

Ik zou ook voor een dressuurzadel gaan. Sinds ik mijn dressuurzadel heb kan ik ook niet meer lekker zitten op een veelzijdigheidszadel, een dressuur zit zóveel beter. En niet alleen voor dressuur, ook tijdens buitenritten kan ik er heerlijk in zitten. Af en toe een sprongetje maken is ook geen probleem.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 07:53

draumpje schreef:
Snoevie schreef:
hoi allemaal,

i

dit stukje, daar heb ik werkelijk waar nog nooit van gehoord Clown
dat je eer ruimte hebt, sja , naar voren misschien , maar je beugels zitten bij een velzijdigheids zadel ook wat korter, dus daar vul je die ruimte weer mee op

als jij bij dit zadel te weinig plek had, dan is het zadel te klein voor je , en moet je een groter zadel
de inch maat waar je het over hebt, heeft puur met de ruiter te maken
hoe groter die maat , hoe meer lengte kwa bovenbeen je kwijt kunt (of kont in mijn geval Knipoog )
de breedte die voor het paard van belang is (naast de rest van de pasvorm van eht zadel )
is de kamerbreedte

oftewel, maakt helemaal niets uit, veelz. of dress. zolang de maat maar goed is Lachen

haha okee,het klinkt alsof een dressuur beter voor me is.
ik ben druk aan het rondkijken Haha!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 21:23

klopt het trouwens ook dat je in een 18 inch dressuurzadel minder ruimte hebt dan in eenzelfde maat VZH zadel?

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 21:26

merel_gomez schreef:
Ik zou persoonlijk voor een dressuurzadel gaan. ik vind het veel beter zitten.
Maar ik heb ook nog een vzh zadel voor het buitenrijden en springen Bloos

Haha, ik ook. Bloos Tong uitsteken

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 21:27

Dat zal per zadelmerk verschillend zijn, denk ik.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 09:53

Ik ben ook stevige, maar ik heb altijd op VZH gereden maar nu heb ik een dressuur zadel en die vind ik veel prettiger zitten. En ook met een dressuur zadel kun je rustig een sprongetje maken hoor Ja

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 10:10

ik zou voor een dressuurzadel gaan, mijn houding en zit is veel beter op mijn dressuurzadel, ik heb ook nog een vzh voor als ik ga springen Tong uitsteken lekker verwernd met 2 zadels maar ik kan niet springen met mijn dressuurzadel en niet goed dressuren met mijn vzh Knipoog

[edit] ik ben ook best stevig vooral mn bovenbenen

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 10:14

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 09-02-22 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Surion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 18:53

Sinds ik mijn dressuurzadel heb is mijn zit echt enorm vooruit gegaan Ja
Maar er zijn ook VZ zadels waar ik supergoed in zit Ja

O.a. JC Saphir VZ en Euroriding Topas en Opal Ja

Snoevie