Hoe vaak Zadel & Hoofdstel invetten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kinee_

Hoe vaak Zadel & Hoofdstel invetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 21:00

Hayhay.
Ik was hier eigenlijk wel benieuwd naar.
Laatst vette ik mijn zadel weer eens in, maar een paar dagen later was hij weer smerig vies en stug.
Maar té vaak (1 á 2x per week) is niet goed voor een zadel toch?
Hoevaak moet dat ongeveer? Wat doen jullie?
En hoe doen jullie dat? Alles uit elkaar halen? Of gewoon met een sponsje?
En welk spul? Ik heb een of ander Duitse zeep en créme, van stubben geloof ik. Werkt erg goed!

8nnemiek

Re: Hoe vaak Zadel & Hoofdstel invetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 21:06

Mijn zadel vet ik niet, dat is nl van nubuck..
Maar hoofdstellen doe ik altijd een nachtje in de olie leggen, en dan een paar dagen laten uitdruppen, dan zijn ze superzacht en soepel!
Daarna nog hooguit 1 x per jaar invetten Bloos Ik vergeet dat altijd.. Maar meer is dan ook niet nodig.

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 21:09

Ik doe het 1x in de maand Lachen

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 21:13

Marit; Hoe precies, als ik vragen mag? Alles uit elkaar halen? Of gewoon sponsje en doekje eroverheen.
MysticTinker; Ik had inderdaad gehoord dat je je hoofdstel in een bak sla-olie kon leggen en dan werd het heel soepel. Kan het bit daarbij of niet? En gewoon laten uitdruppen? En hoevaak moet dat?

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 21:38

Normaal gezien haal je het hoofdstel uit elkaar. Persoonlijk zou ik het niet in sla-olie leggen. Het is toch geen slaatje?! Als je het dan toch per sé in de olie wil leggen, leg het dan in leerolie die speciaal voor tuig bedoeld is.
Ikzelf maak mijn tuig proper met een vochtige doek. Als het echt smerig is, gebruik ik zadelzeep. Anders niet. Daarna smeer ik het in met leerbalsem.
Het bit maak ik onder de kraan proper met een sponsje. Niet in de olie leggen!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 21:48

Kinee_ schreef:
MysticTinker; Ik had inderdaad gehoord dat je je hoofdstel in een bak sla-olie kon leggen en dan werd het heel soepel. Kan het bit daarbij of niet? En gewoon laten uitdruppen? En hoevaak moet dat?

Ik heb het zelf in een bak olijfolie (met extra weinig smaak Clown ) gelegd. Een hele fles is precies genoeg voor een hoofdstel. Een nachtje erin laten liggen, en daarna inderdaad laten uitdruppen totdat het niet meer nat is, en dan even met een doek er overheen. Hoeft maar een keer, daarna blijft het heerlijk soepel. Ik heb die van mij ongeveer twee jaar geleden geolied en hij is nog steeds heel soepel en mooi.

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 21:54

Oh wat handig! Olijfolie zei je, welke precies? Tong uitsteken

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 21:55

eens per maand.

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 21:58

Ik vet 1 x per maand in en dan haal ik ook alles uit elkaar...
soms als het geregent heeft doe ik het ook even gauw.
Dan doe ik het eerst schoonmaken met zadelzeep en daarna invetten met ledervet Pling

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 12:44

Na de winter en na de zomer. Schoonmaken die ik vaker, maar invetten niet. Is ook niet nodig is heel soepel allemaal

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 13:54

1 keer in de maand, of maar net wanneer ik er zin in heb.
Voor een wedstrijd doe ik er altijd wel een klein beetje vet/olie op. Lachen

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 14:38

Ik rijd veel buiten in weer & wind. Daardoor maak ik het zadel iedere keer schoon met zadelzeep (hoofdstel is van beta biothane, die gaat in een emmer met een lauw sopje). Eens in de paar maanden vet ik het in met een voedende ledercreme.

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 15:36

ik heb ook een vraagje Bloos
hoe moet je zadel zeep gebruiken ? Bloos

o ja vet zelf altijd 1 keer in de 2 maand in met speciale olie ofzo voor zadels.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:24

Ik doe het eens in de maand/2 maanden, ligt er aan hoe vaak ik hem gebruikt heb en hoe. Als ie nat is geworden vet ik hem meteen in, ook als er modder op zit.
Zelfde geld voor hoofdstel, hoewel ik meerdere hoofdstellen heb en die dus minder gebruikt worden.

Ik haal altijd alles uit elkaar, zadelzepen, invetten of olien (hoofdstel om en om, zadel altijd vet) dagje laten intrekken, afpoetsen en weer in elkaar.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:26

sunshinelove schreef:
ik heb ook een vraagje Bloos
hoe moet je zadel zeep gebruiken ? Bloos

Ik heb die in dat blauwe potje, waar een spons bijzit. Ik doe in een emmer of bak oid warm water. Dan sponsje natmaken, half uitknijpen, beetje zadelzeep eraan en alles inzepen Haha!
Voelt gelijk zachter. Dat laat ik opdrogen/intrekken en als ik klaar ben begin ik bij wat ik het eerst ingezeept heb met vetten.

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 17:15

o okee dus je spons gewoon natmaken zadelzeep er aan en inzeepen Tong uitsteken en dan opdrogen en invetten okee makelijk dus Haha! hoort dit bij alle zadelzepen zo ?

Amina_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 17:21

Ik doe ook ongeveer 1 x per maand (soms ook om de 2maanden Knipoog ) alles eens invetten. Zadel vet ik nooit in (enkel met zadelzeep) maar de singelstoten wel.

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 17:21

Ik voor elke wedstrijd, en soms tussendoor als het erg nodig is.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 17:47

eerst deed ik het bijna elke maand, maar merk dat dat te vaak was, dus doe het nu ongeveer 1 keer in de 3 maand.
Zorg gewoon dat ik het elke keer controleer en als ik zie/voel dat het nodig is dan vet ik het in Knipoog

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 00:15

Ik heb als advies gekregen elke week zowel hoofdstel als voortuig en zadel e.d. helemaal uit elkaar te halen en schoonmaken met zadelzeep. Dat doe ik m.b.v. warm water, een spons en een potje zadelzeep(het merk weet ik zo niet meer, maar het zit in een beige potje met bruine letters.) Ook is mij verteld dat je leer maar hooguit twee keer per jaar hoeft in te vetten, anders gaan de porien dichtzitten en "slibt" het leer dicht en gaat scheuren. Ach gut
Ik heb mijn Kieffer zadel in 1994 gekocht, het was toen al anderhalf jaar oud, maar ziet er nog steeds uit als nieuw en dan rijd ik gemiddeld elke dag drie kwartier a een uur.
Mijn nichtje vroeg laatst of ik een nieuw zadel had,, dus dat zegt genoeg.
Meestal rijd ik zondags concours, dus maak ik zaterdagavond alles nog snel even schoon. (schrik niet, 3 zadels en drie hoofdstellen en drie lederen singels, elke zaterdag weer, maar als je dit vaak genoeg doet krijg je er handigheid in en ben ik binnen een uurtje klaar)
Succes Kaatje77 Bloos Bloos Bloos

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 00:29

kaatje77 schreef:
Ik heb als advies gekregen elke week zowel hoofdstel als voortuig en zadel e.d. helemaal uit elkaar te halen en schoonmaken met zadelzeep. ...Ook is mij verteld dat je leer maar hooguit twee keer per jaar hoeft in te vetten, anders gaan de porien dichtzitten en "slibt" het leer dicht en gaat scheuren.

Ik betwijfel toch wel of dit goed advies was... Zeep onttrekt vocht uit het leer. Daarom dat je het daarna weer (lichtjes!) moet invetten.
De poriën van het leer kunnen idd verstopt raken maar dit gebeurt alleen als je er een veel te dikke laag op smeert. Mja, iedereen heeft natuurlijk zijn eigen werkwijze. Des te meer zadelmakers, des te meer verschillende adviezen.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:07

sunshinelove schreef:
o okee dus je spons gewoon natmaken zadelzeep er aan en inzeepen Tong uitsteken en dan opdrogen en invetten okee makelijk dus Haha! hoort dit bij alle zadelzepen zo ?

Nee ik doe dus ook invetten erbij he, zadelzeep is om het leer schoon en soepel te maken, vet om het te beschermen en waterdicht te maken. Ik heb altijd geleerd dat je zadelzeep nooit alleen mag gebruiken, omdat je daarmee het leer uitdroogt. Voel je ook wel voordat je gaat invetten, dat het wat droog aanvoelt (wel soepel maar wat droog).

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 13:09

hoofdstel ieder keer na de training, even het zweet afnemen met een vochtige doek en vervolgens met vloeibare zadel zeep van stubben er overheen.

zadel doe ik afhankelijk van de weersomstandigheden ongeveer 1 keer in de maand, met modder of regen, of stof vaker.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 15:36

Vetten? Zelden eigenlijk, alleen als het spul nieuw is.

Regelmatig schoonmaken met een goede zadelzeep en héél weinig water en daarna nog even afnemen met een doekje met wat lederdressing (Rapide) en het spul blijft allemaal prima.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 15:41

Ik doe het meestal 1x per maand ofso.
Gewoon met zadelzeep en olie daarna maar ik haal meestal niet alles uit elkaar.