Banadageren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dancertjje

Banadageren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 16:22

hoiii allemaal Vork Heeft er iemand tips om netjes te bandageren?En waar beginnen jullie enz?

Groetjes! Knipoog

Sok

Re: Banadageren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 16:28

Bovenaan beginnen, 1 keer scheef rond, dan 1 keer recht, flapje van de scheve omslaan en verder bandageren naar beneden, tot net onder de kogel, niet óm de kogel, dan weer naar boven en beneden. Vooral niet te strak of te los bandageren.
Mag ik vragen waarom je wilt bandageren? Lachen Nuttig is het namelijk niet erg.
Ze geven geen steun. Hoogstens iets voor aantikken.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 16:35

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 17:00

Ik denk dat iemand je het best kan voordoen, dan weet je tenminste zeker of je het goed doet of niet, en of het te strak zit of te los Knipoog

dootjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 17:05

ik heb altijd geleert,,
alle stappen (van hierboven) en dan 3x om de kogel
waarom is dat niet zo?

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 17:11

Zou kunnen, doe ik nooit
Dan word het nogal een dik pak, en daaronder ook heel warm.
Bovendien ben ik van mening dat bandages sowieso geen nut hebben, maar dat terzijde Knipoog

whitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 17:14

ik heb ook geleerd wel om de kogel en dan daar dat er een hoekje onstaat dus schuin naar beneden en schuin naar boven snappen jullie me Clown

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 17:18

Jaa ik snap je! Jij begint dus onderaan met bandageren?

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 21:43

Kan je denk ik beter iemand voor laten doen, voordat je het verkeerd doet. Lachen

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 22:10

Je begint BOVENAAN met bandageren, gaat dan naar onderen en dan weer omhoog... Inderdaad niet tot onder de kogel bandageren omdat ze anders te weinig kunnen bewegen in de kogel..

Wat ikook nog heb geleerd is dat je altijd naar ACHTEREN moet bandageren... Dus als je het linkervoorbeen en achterbeen bandageert, bandageer je tegen de klok in... Bij de rechter met de klok mee. De pezen zouden dan meer n hun natuurlijk ligging liggen.
Ik zie bij de foto met de zwarte bandages dat bij het linkervoorbeen dus verkeerd om is gebandageert.

dootjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 23:23

'geleert op een manege, en het zou best kunnen dat het niet goed is. Maar staat er ook op een site ergens duidelijk hoe het moet en wat niet goed is?
Ik denk dat er meerdere manieren mogelijk zijn.

whitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 12:01

nee ik begin wel bovenaan en daar doe ik ook eest schuin en dan recht en omslaan maar onderaan heb ik geleerd dat je ook een punt moet maken ik weet niet hoe ik het moet uitleggen dus laat maar hangen Tong uitsteken

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 12:11

Het is het makkelijkste als iemand het je gewoon even voordoet. Ik begin bijna bovenaan en eindig ook weer bijna bovenaan, nadat ik de bovenkant heb gebandageert doe ik dus nog weer een slag omlaag.
De foto's vind ik niet een erg goed voorbeeld, de slagen moeten allemaal ongeveer gelijk zijn zodat de druk op het been overal gelijk is. Naar beneden bandageer ik in vrij kleine slagen, naar boven in wat grotere slagen. Na elke slag geef je een klein rukje aan de bandage zodat hij strak genoeg komt te zitten en mooi glad ligt.
Succes.

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 12:30

Bandageren is misschien mooi/leuk om te zien maar er zijn factoren waar je ook rekening mee dient te houden.

Ik heb een lezing bijgewoond op de faculteit in Utrecht waarin het nut van bandageren nader werd onderzocht en uitgelicht.

Bandageren kan ervoor zorgen dat pezen oververhit raken hetgeen ten kost kan gaan van de structuur van de pezen(koelte is en blijft het beste voor de pees)
Over het steunende effect zeggen ze het volgende:
Een pees heeft een lengtewerking en als je iets ombind dat daar haaks op staat(pees=verticaal/bandage=horizontaal) draagt het niet "steunend bij.

Het blijkt nog altijd het beste te zijn voor de benen van je paard om veel op een harde vlakke ondergrond te stappen (dit draagt bij aan een dichtere structuur van de pees/dus sterker)

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 14:42

jenga_8 schreef:
Bandageren is misschien mooi/leuk om te zien maar er zijn factoren waar je ook rekening mee dient te houden.

Ik heb een lezing bijgewoond op de faculteit in Utrecht waarin het nut van bandageren nader werd onderzocht en uitgelicht.

Bandageren kan ervoor zorgen dat pezen oververhit raken hetgeen ten kost kan gaan van de structuur van de pezen(koelte is en blijft het beste voor de pees)
Over het steunende effect zeggen ze het volgende:
Een pees heeft een lengtewerking en als je iets ombind dat daar haaks op staat(pees=verticaal/bandage=horizontaal) draagt het niet "steunend bij.

Het blijkt nog altijd het beste te zijn voor de benen van je paard om veel op een harde vlakke ondergrond te stappen (dit draagt bij aan een dichtere structuur van de pees/dus sterker)

Met het eerste ben ik het eens, heb ik verderop in het forum al geschreven bij een discussie over het gebruik van bandages. Alleen dat met die harde ondergrond ben ik het niet helemaal eens. Het is namelijk niet bewezen dat van het rijden op harde ondergrond de pezen sterker worden. Andersom, dus het rijden op zeer zachte boden, maakt de pezen wel zwakker. Het is dus absoluut niet slecht om op een harde ondergrond te rijden, maar voor de verbetering van de pezen is nog geen bewijs.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 22:50

met bandageren begin ik meestal gewoon in het midden anders zijn je bandages te kort..
Voorbeen: in het midden beginnen, daarna naar onderen en dan 3 keer om de kogel in en zorgen dat er vooraan het been een V-tje onstaat. Je moet niet lager dan het breedste punt van de kogel bandageren, want dan zakken de bandages af. Daarna ga je weer schuin omhoog beetje aantrekken en dan bovenaan het klitteband vastmaken.

bij de achterbenen bandageer ik meestal niet 3 keer om de kogel, omdat je dan meestal te korte bandages hebt.. En daar ook niet lager dan het breedste punt.

Niet dat ik nou mijn paarden bandageer, maar ik heb het geleerd tijdens mijn stage. Ik zou zelf mijn paarden nooit bandageren, alleen met een speciale gelegenheid. Anders gebruik ik peresbeschermers. Veel beter en vooral omdat verkeerd bandageren slecht is voor de pezen.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 22:54

Ik begin altijd bovenaan, eerst een schuine slag, 1x recht flapje omslaan en dan naar beneden afrollen en telkens 2/3 overlap.
Zorg dat je in de rol kijkt wanneer je afwikkelt.
Verder zorg ik altijd voor een 3hoekje bij de kogel, ipv dat je helemaal rond gaat 1 slag iets omhoog 2e slag iets naar beneden.

Verder merk ik nu wel dat het lastig is om een duidelijk uitleg te geven, dus zorg ervoor dat iemand het jou leert Lachen

shron_silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 22:56

Ik heb geleerd; In het midden beginnen, schuin naar boven bandageren, boven 2 x rond gaan, dan weer schuin naar beneden en dan beneden 2 keer rond gaan. Maar niet de kogel. En dan weer terug omhoog.