[WN] Hoeden met bescherming

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mews

Hoeden met bescherming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 21:39

Ik had al het eea in de zoekfunctie opgezocht, maar ik vroeg me af of er bescherming in hoeden zit. Omdat op western-wedstrijden iedereen (zo ongeveer..? ik heb er niet gigaveel verstand van dus roep maar als ik iets fout zeg Bloos) met hoed rijd, vroeg ik me af, zijn dit dan gewoon allemaal onbeschermde hoeden en mag je dus zonder echte hoofdbescherming rijden in de western-sport? Of zit hier een soort binnenhelm of veiligheidsconstructie in..?

Ik had ook al eens iets gelezen over een losse 'binnenhelm' die je in je hoed kon stoppen ter veiligheid. Maar hoe, wat & waar kan ik me helaas niet meer herinneren. Scheve mond Misschien weet iemand hier iets over? Zijn er ook hoeden die je hoofd beschermen, zonder dat je er speciaal iets in zou moeten stoppen dus, maar die uit zichzelf zo gemaakt zijn..? Foto's hiervan kon ik nergens vinden en ervaringen ook niet echt...

Hopelijk kan iemand meer informatie geven. Lachen (ik ben erg nieuwsgierig en altijd benieuwd naar zulk soort dingetjes... Bloos)

Anoniem

Re: Hoeden met bescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 22:57

Je hebt inderdaad van die dopjes, maar dat is meer schijnveiligheid.
Ik rijd op wedstrijden altijd met cap, dat mag in de beginners en je mag het altijd dragen als je minderjarig bent. Ik vind het een rare regel dat je in de amateur wel een hoed moet, maar het is niet anders.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 23:06

@Roskur: de gewone standaard hoed geeft geen bescherming, de meeste westernruiters vinden dat niet nodig omdat ze hele brave paarden hebben Knipoog
Voor mensen die daar iets minder zeker van zijn heb je idd die bolletjes die je in een hoed kunt doen. Je krijgt dan wel een hoed die 3 maten te groot is en qua veiligheid valt het buiten de daarvoor gestelde eisen.
Verder heb je ook nog een soort bouwhelm die op een westernhoed lijkt. Die geeft wel iets veiligheid, maar of die ook voor paardrijden is veiligverklaard ???
http://www.hardhats.4ursafety.com/cowboy-hard-hat.html

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 00:08

wel handige dingen als je bij de paarden bezig bent, vooral in de regen!
heb je tenminste een leuke hoed op
zou je die ook in nederland kunnen krijgen?

johantimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 02:27

Roskur schreef:
Ik had al het eea in de zoekfunctie opgezocht, maar ik vroeg me af of er bescherming in hoeden zit. Omdat op western-wedstrijden iedereen (zo ongeveer..? ik heb er niet gigaveel verstand van dus roep maar als ik iets fout zeg Bloos) met hoed rijd, vroeg ik me af, zijn dit dan gewoon allemaal onbeschermde hoeden en mag je dus zonder echte hoofdbescherming rijden in de western-sport? Of zit hier een soort binnenhelm of veiligheidsconstructie in..?

Ik had ook al eens iets gelezen over een losse 'binnenhelm' die je in je hoed kon stoppen ter veiligheid. Maar hoe, wat & waar kan ik me helaas niet meer herinneren. Scheve mond Misschien weet iemand hier iets over? Zijn er ook hoeden die je hoofd beschermen, zonder dat je er speciaal iets in zou moeten stoppen dus, maar die uit zichzelf zo gemaakt zijn..? Foto's hiervan kon ik nergens vinden en ervaringen ook niet echt...

Hopelijk kan iemand meer informatie geven. Lachen (ik ben erg nieuwsgierig en altijd benieuwd naar zulk soort dingetjes... Bloos)

ligt helemaal aan je hersenpan
ikzelf denkt dat er weinig te beschermen valt bij mij
maar ligt helemaal aan je zelf hoe groot je herseninhoud is
de meeste westernriders zijn al blij als er iets valt te beschermen
mijzelf included.
Maar beginners mag je volgens mij altijd met cap starten
De bescherming van de hoeden met binnendopje is volgensmij een wassenneus

misschien al te lang zonder cap gereden?

groeten johan

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 12:21

ik rijd dus altijd met cap behalve op wedstrijd daar een onveilige hoed op, dom eigenlijk Knipoog
maar mischien kun je sonja een pb sturen kan me herinneren dat zij een soort van veiligheids hoed heeft of had,maar weet niet meer precies wat het was.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 13:14

Ik heb die dopjes bij de westernstore in westerbork gezien.
Ik vond het wel een goed idee, maar toen ik ze in 't echt zag denk ik niet dat ze heel comfortabel zijn. In duitsland worden ze veel gebruikt, ook bij trektochtruiters.
Ik ben heel stout en rijdt af-en-toe zonder helm. Daar heb ik ook heel wat hersenschuddingen aan te danken.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 15:36

DubbelDun schreef:
@Roskur: de gewone standaard hoed geeft geen bescherming, de meeste westernruiters vinden dat niet nodig omdat ze hele brave paarden hebben Knipoog

Of ze hebben een hele hoge "pet" op van hun rijkunst!!! Clown
Persoonlijk rij ik liever met een goedgekeurde helm dat met zo'n hoed. Van beide wordt je niet knapper maar een gebarsten hoofd staat ook niet echt flatteus....

westernappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 00:36

AafkeB schreef:
Ik heb die dopjes bij de westernstore in westerbork gezien.
Ik vond het wel een goed idee, maar toen ik ze in 't echt zag denk ik niet dat ze heel comfortabel zijn. In duitsland worden ze veel gebruikt, ook bij trektochtruiters.
Ik ben heel stout en rijdt af-en-toe zonder helm. Daar heb ik ook heel wat hersenschuddingen aan te danken.

volgens mij heb jij geen quarter,die schijnen heel braaf te wezen,zegt men.dan val je dus ook nooit en heb je dus geen cap nodig.
(ik heb er zelf ook niet een,rij zonder cap en heb alleen van kwpn'rs hoofdpijn opgelopen)

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 00:38

Nee, arabier, en dan ook nog een mega-intelligent, super-hooligan/tank-type.
Mijn baas wil dat ik overstap op een Quarter. Vind hij beter voor de zaak.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 00:41

westernappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 11:23

mischien sponsort hij wel een q voor jou,en geeft je meer vrij zodat je jullie producten kan promoten dmv veel rijden.ideetje?

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 12:22

Ik ben ook erg stout, maar rij nooit met een helm of cap; zelfs niet op onze wilde Rarebier (van 18, maar hij denkt nog wel eens dat hij een hengst van 4 is Duivel ) en ook niet op onze vlekkenloze Paint.

De laatste wedstrijd in Bunschoten moesten we een handtekening zetten dat we Bewust zonder cap reden en ons Bewust waren van enig gevaar...
Ach, er zit toch weinig in mn hersenpan Cool

Enne... die hardplastic hoeden; als je daarop valt ben je in ieder geval een stuk van je neus kwijt Clown

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 15:02

Nieuw soort "nosejob" dus.......

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 16:17

Margee schreef:
Nieuw soort "nosejob" dus.......

hihi, nou heb ik neus genoeg, maar als je zo 'n lief mopsneusje hebt, blijft er niets van over ROFL

Maar, even terug naar het topic: Onder zo'n hoed ga je toch vreselijk zweten, of zouden er luchtgaatjes in zitten? Cool

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 16:42

Ik vind dus inderdaad dat die dopjes er nogal zweterig uitzien. Er zitten alleen maar een paar kleine gaatjes in.
En ik bèn al zo slecht in het dragen van caps, als ik hem dan ook nog zweterig en vervelend vind......

SuperrrPaint

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 11:19

ik reed ook altijd zonder cap, was niet verpicht op mijn vorige stal, maar waar ik nu sta kom ik het paard niet meer op zonder cap.. eigelijk wel erg verstandig!

Heb namelijk een broer die van zijn paard is gevallen omdat het paard struikelde en mijn broer precies met zijn hoofd tegen het betonnen randje van de bak kwam. Hij heeft een week in coma gelegen, ondanks dat die Wel een cap(je) op had. Een paard hoeft dus niet wild te zijn Vork

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 13:06

Het is heel stom om zonder cap te rijden. ik heb nu een hele goeie, die door een hele goeie engelse zadelmaker in Groningen is gepast: hij heeft hem voor mij gepast en op maat gemaakt, en veel strakker als ik hem zelf uitgezocht zou hebben. Maar hij is niet vervelend om te dragen. Ook met goede ventilatie.
Valt vooral op als het heel koud is. Maar die moderne caps zijn een grote verbetering op de oude uit mijn grijze verleden.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 23:23

Apart eigenlijk dat je na de beginners al verplicht zonder cap moet rijden... (ik rij zelf geen western hoor, maar ik vind hoeden zelf altijd wel heel gaaf staan en het was dus een mooie droom geweest als er ook hoeden waren die goed beschermden Knipoog) Dat de keuze gesteld word vind ik nog wel okee (tja, het blijft je eigen hoofd en keuze) maar het is dan toch wel apart dat je niet meer de keuze mag maken om je hoofd te beschermen boven een bepaald niveau...

Ik ben trouwens met mijn gewone cap ook heel blij, een casco youngster ofzoiets, hij zit zo lekker dat ik soms vergeet hem af te doen en mijn cap dan aan lage deuren stoot of ineens tijdens het mest ruimen me realiseer dat ik 'em nog op heb. Knipoog En tegen zon en regen beschermt ie ook goed. (helaas alleen niet tegen schemer-mugjes in de zomer) Maar zoals ik al zei, het was een mooie droom geweest, want ik vind hoeden wel erg mooi.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 00:26

Nou, ga dan voor zo'n hoed met inbouwcap! Op zich "the best of both worlds"

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:37

Nou noem het maar "the best". Rolleyes

Ik vind het er absoluut niet uitzien. En het oog wil ook wat Haha!

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 21:20

OP mijn interne dopje staat als waarschuwing: Geen veiligheidscap, maar hoedversteviging!

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 21:20

Inderdaad, zo'n hoed kan je echt niet mooi meer noemen. Vind het een beetje op de clowns bij de rodeo lijken Clown !