zadel vraagje...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ashkerlon

zadel vraagje...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 21:07

Misschien een vreemde vraag... maar bestaan er boomzadels waarvan de boom gemaakt is van een buigbaar maar stevig materiaal?

of zijn dat net de flexibele boomzadels waar ik nu en dan iets over lees? (Ik dacht persoonlijk dat dat 'gewoon' nog steeds houten elementen waren die los van elkaar bewegen, maar dat kan ik verkeerd voor hebben)

Ik ben niet van plan om binnenkort een zadel aan te schaffen (heb niet eens een paard), maar ik verdiep me graag in dit soort dingen.

Want STEL dat ik ooit een zadel moet kopen, dan weet ik graag in welke richting ik moet zoeken.
De echte boomzadels lijken me niet echt alles, ik hoor veel te veel verhalen over drukplekken en paarden die nooit een goed passend zadel hebben + op de een of andere manier heb ik het gevoel dat er meer beweging moet toegelaten worden (vergelijk het met een rugzak waar een stevige map in zit, en niet meegeeft... zit niet echt makkelijk)
De boomloze zadels lijken me een leuk idee, maar ik zit verveeld met de drukverdeling (een slappe rugzak waar je een paar appels en blikken in steekt, met als gevolg dat er wel altijd ergens iets in je rug zit te duwen)

Dus als er nu iets zou bestaan met een... tjah... een stevige rubberen boom of iets dergelijks... (kun je dan vergelijken met een rugzak waar een paar cursusblokken in zitten: het beweegt mee, maar zit niet te duwen)
Bestaat er zo iets? of heb ik net een gat in de markt ontdekt?

En als dit al bestaat: welk merk produceerd deze zadels en zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Anoniem

Re: zadel vraagje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 21:13

Als je een zadel met een perfect sluitende boom hebt, is dat het beste wat je op de rug kan leggen.
Helaas is in Nederland het besef van maatwerk-zadels niet zo, met als gevolg een zadel van het rek, wat net niet past, of net genoeg.... Daar komen de problemen van.

Terwijl in het buitenland doodnormaal is om je zadel GEHEEL op maat te laten maken, check maar eens bv bij (echte) westernruiters.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 21:31

ja, ik kan er wel inkomen dat een volledig perfect passend boomzadel nog steeds het beste is... helaas betekent dat ook dat het paard hetzelfde moet blijven. winter/zomer, drachtig/niet drachtig kan al vaak genoeg verandering geven om er voor te zorgen dat je zadel niet meer optimaal past.

Dus als die boom lichtjes flexibel zou zijn... is dat al een probleem minder...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 21:37

Maar als de boom lichtjes flexibel is, is de boom ook flexibel als hij wel goed past... en of dat nu de bedoeling is.

Voor bovenstaande argumenten heb ik maar een woord, zadelmaker. Blijf in kontakt met deze vakman/vrouw, die heeft de kennis en kunde om ervoor te zorgen dat het zadel optimaal past. ( buiten je eigen rijvaardigheden om dan, he Knipoog )

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 21:37

Ik zie het nadeel van een vaste boom eigenlijk ook niet. Trouwens, een verende boom is ook een redelijk vaste boom.

Een 8 jaar geleden had ik een Kieffer met een kunststof boom - als het dan in de zomer een graad of 25 of hoger was, en ik ging rijden, dan zag je de boom gewoon breder worden Haha! Dat is dus niet goed

Je wilt geen flexibele boom, die geven teveel mee. Een boom is juist om het zadel in vorm te houden en te zorgen dat het ruitergewicht correct wordt verdeeld over de paardenrug.

En een boom in een fatsoenlijk gemaakt zadel zal het paard niet beschadigen. Maar ja, fatsoenlijk gemaakt... daar moet je de beurs voor trekken. Dat vind je niet bij een zadelmarkt of een andere "las argentinas economic start' Knipoog

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 21:49

hmm... ik dacht dat ik het optimale midden tussen een boomzadel en een boomloos zadel gevonden had... de souplesse van een boomzadel (en het gevoel) gecombineerd met de drukverdeling van een boomzadel.

Ik bedoel... ik geef grif toe dat ik niet veel verstand heb van zadels... maar als een paard zijn rug beweegt, bijvoorbeeld bij een rengalop met enkele vreugdebokjes er doorheen... zit een boomzadel dan eigenlijk niet enorm in de weg? of is die beweging van de paardenrug op zich al zo miniem, dat het eigenlijk niet uitmaakt?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 22:16

Een zadel hoort precies op dat deel van de rug te liggen, waar de beweging inderdaad minimaal is. Je wilt enkel dat de spieren die onder het zadel doorlopen, niet belemmerd worden in hun aanspanning.

Dat wij mensen op paarden willen zitten, is voor het paard al onnatuurlijk genoeg. Het maakt in dat opzicht niet meer uit of je er nu wel of niet een zadel tussenknoopt. Maar voor je eigen veiligheid is een zadel wel zo prettig. Ze fokken paarden namelijk nog steeds niet met handvaten op de schoft Haha!

Als paarden al eeuwen lang redelijk in leven zijn gebleven gereden met een zadel met boom, dan is dat anno 2007 echt niet een belachelijk idee geworden hoor.

Zorg dat je een goed zadel koopt. Beter een tweedehands van een goed merk dan een nieuwe van een C-merk. Het geld is hetzelfde.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 22:18

Feit blijft natuurlijk dat er geen zadel op een paard hoort, net zo als dat er geen ruiter op hoort.....

WIJ willen op de paarden rug klimmen.

Als je besluit dat te doen dien je jezelf af te vragen hoe je dat wil doen.

Ik zelf ben geen voorstander van boomloos en zou ten aller tijde kiezen voor een op maat gemaakt zadel.
En dan niet zoals wij dat in Nederland zien (kussens gevuld naar het paard) maar maatwerk vanaf de boom.
Een investering die zich dubbel en dwars terug verdiend.

Probleem is echter dat de gene die in Nederland maatwerk leveren nog altijd werken met een standaard boom.

De zadels die Micha op bokt importeerd is echt maatwerk vanaf de boom.

Het verschil?

Vergelijk het maar met een strapless jurk.
Een confectie maat is niet altijd toereikend.
Een jurk waarvan de top te krap is laat de borst niet mooi "zien" en knelt, maar als hij te ruim is kunnen er vervelende situaties voordoen.
Dat is ook de reden dat dit soort (bruids)jurken (verder) op maat worden gemaakt en ook veelal in z'n geheel op maat worden gemaakt.

Het kost wat maar dan heb je ook wat.
Met zadels is het niet anders. Een ter krap zadel knelt met alle gevolgen van dien.

Enigszins off topic maar het overdenken waard!

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 22:19

Dees: grotendeels dezelfde tekst..... tegelijk geplaatst

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 22:27

Hihi, dat is idd wel toevallig Haha!

Maatwerk vanaf de boom vind ik ook wel iets engs hebben, eerlijk gezegd. Als je begint met een jong paard en je laat zo'n zadel helemaal opbouwen ... hele grote kans dat je dan een jaar en wat centimeters bespiering later met ene te krap zadel rondrijdt. En dan? Het zadel was toch op maat gemaakt?

Dames die een strapless jurk willen dragen zijn over het algemeen al uitgegroeid. En als het niet meer past wil de rits niet meer dicht of rollen de kwabjes over de rand. Zo duidelijk zal het met een paardenzadel niet zijn....

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 22:30

Dus ik kan er van op aan, dat het type zadel, met de 'stevige rubberen boom' niet bestaat? En als het al zou bestaan, dat het niet bepaald iets is dat je op je paardenrug moet gooien?

En stel dat ik inderdaad, binnen x aantal jaar, een paard kan kopen en onderhouden, en bijgevolg waarschijnlijk ook een zadel ga aanschaffen... en ik heb het geld niet om er een op maat gemaakt zadel voor aan te schaffen... (of ik heb het geld wel, maar wil het nog niet uitgeven omdat paardlief nog niet volgroeid is) dan kan ik toch het beste een zadel zoeken met een vaste boom, en niet een boomloos of een zadel met luchtkussens, of wat dan ook?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 22:43

Een zadel met een rubber boom heb ik nog nooit van gehoord, eerlijk gezegd Haha!
Vroeger waren ze van hout of hout met metalen 'veren'. Tegenwoordig zijn ze ook vaak van een harder kunststof (hdpe?) Iig niet van rubber.

Boomloos is trouwens ook helemaal niet zo vrijheid-blijheid als het klinkt. Onder een boomloos zadel moet je wel een hele stevige pad gebruiken, waardoor het alsnog een zwaar en redelijk vormvast geheel wordt.

Of je lucht of wol als kussenvulling neemt, is een keuze. Bij twijfel moet je gaan voor wat al jarenlang heeft gewerkt - wol is goed genoeg en lucht heeft zich nog niet bewezen. Lucht vraagt meer onderhoud.

Als aspirant-paardenhouder/ruiter kan ik je alleen maar aanraden: koop voor je paard een knappe KN of Stubben met een passende boommaat, ga met paard en zadel naar een goede zadelmaker en laat het zadel op je paard aanpassen. Een gebruikte kn of stubben is heus te vinden voor een 500/600 euro. Het helemaal opnieuw passend opvullen zal een 100/150 euro kosten maximaal, en dan kan je echt met een goed gevoel je paard gaan rijden hoor, dan zal het aan je zadel niet meer liggen.

Ik zou het als ik jou was niet vooraf al te moeilijk maken voor mezelf. Zinnig worden kan altijd nog. Om te beginnen moet je kiezen voor iets wat voor een hele grote groep echt goede ruiters goed lijkt te werken, want dat zal zo fout dan nog niet zijn.
Een goede zadelmaker kan je helpen als het zover is.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 22:49

Dees schreef:
Hihi, dat is idd wel toevallig Haha!

Maatwerk vanaf de boom vind ik ook wel iets engs hebben, eerlijk gezegd. Als je begint met een jong paard en je laat zo'n zadel helemaal opbouwen ... hele grote kans dat je dan een jaar en wat centimeters bespiering later met ene te krap zadel rondrijdt. En dan? Het zadel was toch op maat gemaakt?

Dames die een strapless jurk willen dragen zijn over het algemeen al uitgegroeid. En als het niet meer past wil de rits niet meer dicht of rollen de kwabjes over de rand. Zo duidelijk zal het met een paardenzadel niet zijn....

Maatwerk aanmeten bij een jong paard doe ik alleen als ik schriftelijk van de klant de bevestiging heb dat bij het uitgroeien van het zadel er een andere wordt aangemeten.
In mijn ogen heeft het niet veel nut om bij een jong paard maatwerk te leveren tenzij je zou kiezen voor een traject van meerdere zadels tot het uiteindelijke zadel.

Bij een paard is het net zo duidelijk te zien, echter helaas kennelijk niet door iedereen.....

Maar dat is een kostbare zaak.....maar eigenlijk wel de beste

Als aanvulling op bovenstaande:

Maatwerk of niet, regelmatige controle blijft belangrijk!

Edit: zo ist duidelijker..
Laatst bijgewerkt door harnessmaker op 11-02-07 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 22:54

Jammer dat je vette tekst in de quote niet heel duidelijk opvalt, je schrijft ware woorden.

Toevallig heb ik een 4 jarige hier op stal staan. Beestje van 1.61m. stokmaat en een stel iele pootjes. Maar wel kamermaat 34 nu al. Lekker breed rond de schoft. Dat zijn nu nog geen spieren, maar ik durf geen smaller zadel op te leggen, want ik wil wel dat ze zo breed kan blijven ontwikkelen met spieren.

Het valt me op dat er toch wel heel veel zadels te smal zijn voor paarden... zadels die zo gewoon worden 'aangemeten'. Ja, op dag 1 zal het wel gepast hebben.. maar als ze dan groeien en ontwikkelen.... vaak heb je het pas veel te laat in de gaten als de spieren rond de schoft niet mee-ontwikkelen.

Het blijft lastig, paarden en zadels.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 23:23

Dees schreef:
Boomloos is trouwens ook helemaal niet zo vrijheid-blijheid als het klinkt. Onder een boomloos zadel moet je wel een hele stevige pad gebruiken, waardoor het alsnog een zwaar en redelijk vormvast geheel wordt.

Daar heb je ook wel een punt... had ik eigenlijk nog niet bij stil gestaan...

Kan je eigenlijk elk type zadel volledig op maat laten maken? of is dit vooral van toepassing bij western-zadels en de standaard engelse zadels? Als ik bijvoorbeeld een Endurance gericht zadel zou willen, dan zou het ook geen probleem mogen zijn om daar maatwerk voor te vinden... (endurance blijft toch nog de grote droom Lachen )

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 00:31

Dees schreef:
Een 8 jaar geleden had ik een Kieffer met een kunststof boom - als het dan in de zomer een graad of 25 of hoger was, en ik ging rijden, dan zag je de boom gewoon breder worden Haha! Dat is dus niet goed

Hoe kan dat nou? Het kopstuk van een kunststoffen boom is toch van ijzer gemaakt... Hoe kan dan dat zomaar uit zichzelf gaan verbreden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 12:51

Hoeft niet altijd, je hebt ook geheel kunststof bomen, zal eens een pic zoeken!

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 15:08

Dees schreef:
Het valt me op dat er toch wel heel veel zadels te smal zijn voor paarden... zadels die zo gewoon worden 'aangemeten'. Ja, op dag 1 zal het wel gepast hebben.. maar als ze dan groeien en ontwikkelen.... vaak heb je het pas veel te laat in de gaten als de spieren rond de schoft niet mee-ontwikkelen.

Het blijft lastig, paarden en zadels.

Precies! Ik had de boomaat voor mijn Cob laten opmeten en een week later het zadel met de zgn. juiste maat uitgeprobeerd (dat was niet op voorraad), maar ik kreeg nog geen vinger tussen het zadel en de schouder van mijn pony gesperst, en heb het natuurlijk niet gekocht! Overigens vond degene die het zadel kwam passen wél dat het zadel geschikt was, dus vertrouw nooit zomaar op iedere zadelmaker/-verkoper.

Over flexibele zadels: ik heb een aantal maandjes een flexibel endurancezadel gehad, maar dat was geen succes: mijn pony heeft er veel beweging in haar rug, en daardoor ging het zadel schuiven, kreeg ze witte haren bij haar schoft en liep helemaal gespannen (ik denk ook dat ze de extra beweging op haar rug gewoon vervelend/eng vond). Nu heb ik een zadel met vaste boom, en dat ligt als een huis. Voor mij dus niks flexibels meer!

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 19:55

Bitch schreef:
Hoeft niet altijd, je hebt ook geheel kunststof bomen, zal eens een pic zoeken!

Ja dat weet ik, maar iig niet bij Kieffer.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 22:26

Nou, dan is het metaal op warme dagen kennelijk ook flexibeler, want ik verzin het niet hoor...

of, en dat kan natuurlijk ook nog, ikzelf was gewoon te zwaar voor de kunststof met metaal bewapende boom Haha!

neh, de zadels na die Kieffer (Fryso en Euroriding) hadden het probleem niet - die zijn dan wellicht iets meer berekend op mijn aanwezigheid Tong uitsteken

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 11:47

Dees schreef:

Boomloos is zeker geen vrijheid- blijheid. Haha!
De pad is idd erg belangrijk. Maar ik spreek tegen dat het geheel zwaar en vormvast is.
Mijn zadel (Startrekk) weegt nog geen 5 kilo en mijn pad zal 1 kg wegen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 19:24

Het maakt voor het paard geen fluit uit hoor, of er nu 10kg of 2kg gewicht TUSSEN ruiter en rug zit.
Beide keren is dat wat er tussen zit slechts een klein deel van de totale belasting.

Dat zogenaamde voordeel van "boomloos is lichter" is imo geen doorslaggevend argument. Het is een leuke bijkomstigheid als je toch al boomloos wilt rijden, maar om het nou dáárom te gaan doen... dan kan de ruiter beter substantieel gaan afvallen Haha!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 21:41

Dees schreef:
Het maakt voor het paard geen fluit uit hoor, of er nu 10kg of 2kg gewicht TUSSEN ruiter en rug zit.
Beide keren is dat wat er tussen zit slechts een klein deel van de totale belasting.

Dat zogenaamde voordeel van "boomloos is lichter" is imo geen doorslaggevend argument. Het is een leuke bijkomstigheid als je toch al boomloos wilt rijden, maar om het nou dáárom te gaan doen... dan kan de ruiter beter substantieel gaan afvallen Haha!

Mee eens. Maar ik wilde even uit de weg ruimen dat een boomloos zadel plus pad zwaar zou zijn.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 19:26

Ik heb zelf een Passier Optimum. Dit zadel heeft een houten boom die flexibel is.
Ik heb geen idee wat het voor een houtsoort is. De zadelmaker heeft mij een keer laten zien hoe beweeglijk zo'n boom is.
Last van breder worden of iets dergelijks heb ik absoluut niet. Blijft gewoon hetzelfde.