Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Dees schreef:Hihi, dat is idd wel toevallig
Maatwerk vanaf de boom vind ik ook wel iets engs hebben, eerlijk gezegd. Als je begint met een jong paard en je laat zo'n zadel helemaal opbouwen ... hele grote kans dat je dan een jaar en wat centimeters bespiering later met ene te krap zadel rondrijdt. En dan? Het zadel was toch op maat gemaakt?
Dames die een strapless jurk willen dragen zijn over het algemeen al uitgegroeid. En als het niet meer past wil de rits niet meer dicht of rollen de kwabjes over de rand. Zo duidelijk zal het met een paardenzadel niet zijn....
Dees schreef:Boomloos is trouwens ook helemaal niet zo vrijheid-blijheid als het klinkt. Onder een boomloos zadel moet je wel een hele stevige pad gebruiken, waardoor het alsnog een zwaar en redelijk vormvast geheel wordt.
Dees schreef:Een 8 jaar geleden had ik een Kieffer met een kunststof boom - als het dan in de zomer een graad of 25 of hoger was, en ik ging rijden, dan zag je de boom gewoon breder wordenDat is dus niet goed
Dees schreef:Het valt me op dat er toch wel heel veel zadels te smal zijn voor paarden... zadels die zo gewoon worden 'aangemeten'. Ja, op dag 1 zal het wel gepast hebben.. maar als ze dan groeien en ontwikkelen.... vaak heb je het pas veel te laat in de gaten als de spieren rond de schoft niet mee-ontwikkelen.
Het blijft lastig, paarden en zadels.
Bitch schreef:Hoeft niet altijd, je hebt ook geheel kunststof bomen, zal eens een pic zoeken!
Dees schreef:Boomloos is trouwens ook helemaal niet zo vrijheid-blijheid als het klinkt. Onder een boomloos zadel moet je wel een hele stevige pad gebruiken, waardoor het alsnog een zwaar en redelijk vormvast geheel wordt.
Dees schreef:Het maakt voor het paard geen fluit uit hoor, of er nu 10kg of 2kg gewicht TUSSEN ruiter en rug zit.
Beide keren is dat wat er tussen zit slechts een klein deel van de totale belasting.
Dat zogenaamde voordeel van "boomloos is lichter" is imo geen doorslaggevend argument. Het is een leuke bijkomstigheid als je toch al boomloos wilt rijden, maar om het nou dáárom te gaan doen... dan kan de ruiter beter substantieel gaan afvallen